Criticism and philosophical perspective of <i>sapere aude</i> kantiano at the Federal Institute of Pará: the retrocess of the new middle school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2448065734592

Keywords:

Philosophy, Curriculum, Freedom, Aufklärung, Sapere aude

Abstract

The article reflects on the importance of philosophical discourse as reflective thought for the maintenance of the Kantian aufklärung in an educational institution. These are partial research results in progress in the research coordination of the campus Conceição do Araguaia - PA. Its methodology is a qualitative bibliographical research. Its objective is to emphasize the guarantees of autonomous thinking, therefore, freedom of expression and public use of reason in the Federal Institute, in view of the formation of autonomous thinking and the obstacles to establishment since provoked by lei nº 13.415, of february 16 of 2017 and the resulting IFPA guidelines. it is understood as discussions that there is no criticism, nor self-criticism without autonomy. The law that reformulates the new high school prioritizes technological knowledge to the detriment of human knowledge. The IFPA in communion with this merely technocratic thought creates the Guidelines for Course Reorganization IFPA Integrated Form. As final considerations it is perceived that the document limits the autonomy of thought provoked by the humanities. It deprives students of broad philosophical and sociological knowledge. It is a disciplining of the criticality of aufklärung.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Tomaz Martins da Silva Filho, Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará, Araguaia, Pará.

Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará, Araguaia, Pará.

References

BARBOSA, Evandro. COSTA, Thaís Cristina Alves. Metodologia e Prática de Pesquisa em Filosofia. NEPFIL, Pelotas. 2015.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Altera as Leis nos 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e 11.494, de 20 de junho 2007, que regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação, a Consolidação das Leis do Trabalho - CLT, aprovada pelo Decreto-Lei no 5.452, de 1o de maio de 1943, e o Decreto-Lei no 236, de 28 de fevereiro de 1967; revoga a Lei no 11.161, de 5 de agosto de 2005; e institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral. Disponível em: http://www. planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/Lei/L13415.htm. Brasília, 2017.

IFPA. Diretrizes para Reorganização dos Cursos Técnicos na Forma Integrada do IFPA. Disponível em http://proen.ifpa.edu.br. Belém, 2018.

IFPA. Documento Base: Estratégias para Fortalecimento da Educação Profissional Integrada ao Ensino Médio no Contexto da Lei 13.415/2017. Disponível em http://proen.ifpa.edu.br. Belém, 2017.

JAEGER, WERNER. Paidéia: A Formação do Homem Grego. Trad. Artur M. Parreira. Martins Fontes, São Paulo. 1995.

KANT, Immanuel. Resposta à Pergunta: O Que é Esclarecimento. Textos Seletos. Tradução Floriano de Sousa Fernandes. 8ª ed. Petrópolis: Editora Vozes. 2012a. Pg. 63- 71.

KANT, Immanuel. Sobre a pedagogia. Trad. João Tiago Proença. Lisboa: Edições 70, 2012b.

KANT, Immanuel. Crítica da Razão Pura. Trad. e notas de Fernando Costa Mattos. Petrópolis, RJ: Vozes; Bragança Paulista, SP: Editora Universitária São Francisco, 2012c.

KANT, Immanuel. Lógica. Trad. De Gottlob Benjamin Jasche de Guido Antônio de Almeida. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1992.

MORIN, Edgar. A noção de sujeito. In: SCHNITMAN, Dora Fried. (org.). Novos Paradigmas, Cultura e Subjetividade. Porto Alegre. Artes médicas. 1996.

WEBER, Demétrio. MEC vai propor reforma curricular do ensino médio. Disponível em: https://oglobo. globo.com/sociedade/educacao/mec-vai-propor-reforma-curricular-do-ensino-medio-5813672. 16/08/2012 21:14. Acesso em: 15-06-18.

Published

2019-02-20

How to Cite

Silva Filho, T. M. da. (2019). Criticism and philosophical perspective of <i>sapere aude</i> kantiano at the Federal Institute of Pará: the retrocess of the new middle school. Revista Digital De Ensino De Filosofia - REFilo, 4(2). https://doi.org/10.5902/2448065734592

Issue

Section

Artigos – Demanda contínua