The reestructuring of the high school`s curriculum and interdisciplinarity

Authors

  • Rafael da Silva Cortes Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.5902/2448065723826

Keywords:

Curriculum, High school, Interdisciplinarity

Abstract

This paper aims to address the issue of interdisciplinary organization in national curriculum for high school. Therefore, we remember the issue of interdisciplinarity in official documents, from the Lei de diretrizes e bases da educação nacional (Law 9394/96) to the Diretrizes curriculares nacionais para a educação básica of 2013, and we noticed that there are few methodological proposals to organizing collaborative curriculum. Thus, we present the "transversalidade pedestre" as suggestion to organizing an interdisciplinary curriculum, used in classes of philosophy at Colégio de Aplicação. Finally, we reflect on advantages that methodology in the context of growing demand for integrated curriculum in the last step of basic education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rafael da Silva Cortes, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, Rio Grande do Sul

Professor na Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, Rio Grande do Sul

References

BRASIL. Lei de diretrizes e bases da educação nacional: lei 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília: DF, 1996.

_____. PCN+ Ensino Médio: orientações educacionais complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília, 2002.

GARCÍA MÁRQUEZ, Gabriel. Cem anos de solidão. Tradução de Eliane Zagury; ilustrações de Carybé. RJ: Record, 2006.

_____. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Básica. Brasília, 2013.

MORIN, Edgar. Os setes saberes necessários à educação do futuro. Trad. de Catarina Eleonora F. da Silva e Jeanne Sawaya. São Paulo: Cortez. Brasília, DF: UNESCO, 2000.

OLIVEIRA, Daniela Machado de; FULGENCIO, Leopoldo Pereira. “Contribuições para o estudo da adolescência sob a ótica de Winnicott para educação”. In: Psicologia em revista. Belo Horizonte, v. 16, p. 64 – 80. 2010.

ROCHA, Ronai Pires da. Ensino de Filosofia e Currículo. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.

WINNICOTT, D. W. O brincar e a realidade. Tradução de Jayme Salomão. Rio de Janeiro: Imago editora. 1975.

Published

2016-09-05

How to Cite

Cortes, R. da S. (2016). The reestructuring of the high school`s curriculum and interdisciplinarity. Revista Digital De Ensino De Filosofia - REFilo, 1(2). https://doi.org/10.5902/2448065723826

Issue

Section

Artigos – Demanda contínua