Identity and Teaching of Philosophy: correspondences and problematization
DOI:
https://doi.org/10.5902/2448065720900Keywords:
Philosophy, Philosophical Identity, Practice of Philosophy TeachingAbstract
This article is made up from Alejandro Cerletti’s thesis present in his work The teaching of philosophy as a philosophical problem: the questioning about what is philosophy and what is its teaching maintain close relationship. Result of an exercise proposed in the discipline Philosophy of Teaching of Philosophy from the Federal University of ABC, the text aims to present different essay about correlations between what is philosophy and what would be the teaching of philosophy in these different perspectives, questioning them.Downloads
References
BADIOU, A. La filosofía como repetición creativa. Acontecimento, v. 17, n. 33-34, p. 123-131, 2007.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil: texto constitucional promulgado em 5 de outubro de 1988, com as alterações adotadas pelas Emendas Constitucionais n. 1/1992 a 68/2011, pelo Decreto Legislativo n. 186/2008 e pelas Emendas Constitucionais de Revisão n. 1 a 6/1994. Brasília: Câmara dos Deputados, Edições Câmara, 2012.
BRASIL/MEC-INEP. Nota Técnica - Índice de Desenvolvimento da Educação Básica – Ideb. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_basica/portal_ideb/o_que_e_o_ideb/Not
a_Tecnica_n1_concepcaoIDEB.pdf. Acesso em: 20 set. 2015.
CEPPAS, F. Desencontros entre ensinar e aprender filosofia. Revista Sul-Americana de. Filosofia e Educação. Número 15, nov/2010-abr/2011, p. 44-54.
CERLETTI, A. O ensino de filosofia como problema filosófico. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2009.
CHAUÍ, M. Convite à filosofia. São Paulo: Ática, 1995.
FAVARETTO, C. Notas sobre ensino de filosofia. In: ARANTES, P.; LEOPOLDO E SILVA, F.; FAVARETTO, C.; FABRINI, R.; MUCHAIL, S. T. (Org.). A filosofia e seu ensino. Petrópolis, RJ: Vozes; São Paulo: EDUC, 1995, p. 77-85.
LORIERI, M. A. Filosofia: fundamentos e métodos. Filosofia no ensino fundamental. São Paulo: Cortez, 2002.
SAVIANI, D. Educação: do senso comum à consciência filosófica. Campinas, SP: Autores Associados, 1996.
VELASCO, P. D. N. Docência e formação em filosofia: para pensar o tempo presente. In: PAGOTTO-EUSÉBIO, M. S; ALMEIDA, R. (Org.). O que é isto, a Filosofia [na escola]?. São Paulo: Editora Laços/Selo Képos, 2014, p. 11-31.