Identity and Teaching of Philosophy: correspondences and problematization

Authors

  • Patrícia Del Nero Velasco Universidade Federal do ABC, Santo André, São Paulo
  • Caterine Zapata Zilio Barros Universidade Federal do ABC, Santo André, São Paulo
  • Michele Teixeira Bonote Universidade Federal do ABC, Santo André, São Paulo
  • Sergio da Costa Oggioni Universidade Federal do ABC, Santo André, São Paulo
  • Vinícius Defillo Pintor Universidade Federal do ABC, Santo André, São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.5902/2448065720900

Keywords:

Philosophy, Philosophical Identity, Practice of Philosophy Teaching

Abstract

This article is made up from Alejandro Cerletti’s thesis present in his work The teaching of philosophy as a philosophical problem: the questioning about what is philosophy and what is its teaching maintain close relationship. Result of an exercise proposed in the discipline Philosophy of Teaching of Philosophy from the Federal University of ABC, the text aims to present different essay about correlations between what is philosophy and what would be the teaching of philosophy in these different perspectives, questioning them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Patrícia Del Nero Velasco, Universidade Federal do ABC, Santo André, São Paulo

Professora na Universidade Federal do ABC, Santo André, São Paulo

Caterine Zapata Zilio Barros, Universidade Federal do ABC, Santo André, São Paulo

Graduanda na Universidade Federal do ABC, Santo André, São Paulo

Michele Teixeira Bonote, Universidade Federal do ABC, Santo André, São Paulo

Graduanda na Universidade Federal do ABC, Santo André, São Paulo

Sergio da Costa Oggioni, Universidade Federal do ABC, Santo André, São Paulo

Graduando na Universidade Federal do ABC, Santo André, São Paulo

Vinícius Defillo Pintor, Universidade Federal do ABC, Santo André, São Paulo

Graduando na Universidade Federal do ABC, Santo André, São Paulo

References

BADIOU, A. La filosofía como repetición creativa. Acontecimento, v. 17, n. 33-34, p. 123-131, 2007.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil: texto constitucional promulgado em 5 de outubro de 1988, com as alterações adotadas pelas Emendas Constitucionais n. 1/1992 a 68/2011, pelo Decreto Legislativo n. 186/2008 e pelas Emendas Constitucionais de Revisão n. 1 a 6/1994. Brasília: Câmara dos Deputados, Edições Câmara, 2012.

BRASIL/MEC-INEP. Nota Técnica - Índice de Desenvolvimento da Educação Básica – Ideb. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_basica/portal_ideb/o_que_e_o_ideb/Not

a_Tecnica_n1_concepcaoIDEB.pdf. Acesso em: 20 set. 2015.

CEPPAS, F. Desencontros entre ensinar e aprender filosofia. Revista Sul-Americana de. Filosofia e Educação. Número 15, nov/2010-abr/2011, p. 44-54.

CERLETTI, A. O ensino de filosofia como problema filosófico. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2009.

CHAUÍ, M. Convite à filosofia. São Paulo: Ática, 1995.

FAVARETTO, C. Notas sobre ensino de filosofia. In: ARANTES, P.; LEOPOLDO E SILVA, F.; FAVARETTO, C.; FABRINI, R.; MUCHAIL, S. T. (Org.). A filosofia e seu ensino. Petrópolis, RJ: Vozes; São Paulo: EDUC, 1995, p. 77-85.

LORIERI, M. A. Filosofia: fundamentos e métodos. Filosofia no ensino fundamental. São Paulo: Cortez, 2002.

SAVIANI, D. Educação: do senso comum à consciência filosófica. Campinas, SP: Autores Associados, 1996.

VELASCO, P. D. N. Docência e formação em filosofia: para pensar o tempo presente. In: PAGOTTO-EUSÉBIO, M. S; ALMEIDA, R. (Org.). O que é isto, a Filosofia [na escola]?. São Paulo: Editora Laços/Selo Képos, 2014, p. 11-31.

Published

2016-01-12

How to Cite

Velasco, P. D. N., Barros, C. Z. Z., Bonote, M. T., Oggioni, S. da C., & Pintor, V. D. (2016). Identity and Teaching of Philosophy: correspondences and problematization. Revista Digital De Ensino De Filosofia - REFilo, 1(1). https://doi.org/10.5902/2448065720900

Issue

Section

Artigos – Demanda contínua