Education internationalization: relationship between training abroad and international publications programs in stricto sensu in administration

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983465918202

Keywords:

Internationalization of Education, Networks, Stricto Sensu, Universities

Abstract

Like many sectors of the economy, universities need to worry about increasing competitiveness. Internationalization has been an alternative that permits companies to be part of the global scenario, expanding their interaction network, but can also be explored in the field of education, mainly linked to network theory. This research examined the training of teachers of graduate programs in Administration in stricto sensu evaluated with grades 6 and 7 by CAPES in 2013. The purpose was to investigate whether the fact that the teachers have their training or part of it abroad contributes significantly to the increase of international publications. This is a qualitative research and secondary data has been worked with. The results indicate that the two countries that received most publications from Brazil in relation to the programs studied were the United States and then England, the same countries where most of the institutions have trained teachers or part of them abroad. The fact of having part or complete formation abroad can be interpreted as a greater possibility of interactions with other institutions and raise the actions in the indicators of internationalization proposed by CAPES, both for the possibility of the teacher to increase his network, and for the possibility of expanding knowledge in new languages, which would promote communication between teachers and consequently the programs evaluated.

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Author Biographies

Flávia Braga Chinelato, Universidade FUMEC, Belo Horizonte, MG

Doutoranda em Administração. Mestre em Administração na Universidade FUMEC. Especialista em Gestão Estratégica de Marketing, Gestão de Logística e Produção e Gestão de Negócios. Graduada em Administração com Habilitação em Comércio Exterior pelo Centro Universitário UNA. Professora de pós-graduação, cursos de extensão e curta duração. Orientadora de trabalho de conclusão de curso nos cursos de pós-graduação.

Fabrício Ziviani, Universidade FUMEC, Belo Horizonte, MG

Doutor em Ciência da Informação pela UFMG (2012). Possui Mestrado em Administração Pública - Gestão da Informação pela Escola de Governo - Fundação João Pinheiro (2005), Especialização em Gestão de Tecnologia pela Universidade Estácio de Sá (2001) e Graduação em Administração com Habilitação Análise de Sistemas pelo Centro Universitário do Espírito Santo (1999). Atualmente é professor Adjunto I do Mestrado em Sistemas de Informação e Gestão do Conhecimento da FUMEC. Professor convidado do Programa Pós-Graduação Lato sensu da FDC. Diretor Ececutivo da INOVATECX Soluções Corporativas LTDA. Possui onze anos de experiência na formação de profissionais e executivos nas diferentes áreas de negócios. Associado individual da SBGC, ANPAD e ANCIB. Tem relevante experiência na área de Gestão Pública. Atua principalmente nas áreas de Inovação e Gestão da Informação e do Conhecimento; Redes de Colaboração e Aprendizagem; Transferência de Tecnologia e Conhecimento e Estratégia e Estrutura Organizacional.

 

Diogo Batista de Freitas Cruz, Universidade FUMEC, Belo Horizonte, MG

Mestrado em andamento em Sistemas de Informação e Gestão do Conhecimento. MBA em Gestão Estratégica de Projetos, MBA em Gestão Estratégica de Logística e Produção e MBA em Gestão de Negócios. Administrador em Comércio Exterior. Coordenador na pós-graduação (Lato-Sensu) dos cursos de MBA em Gestão Estratégica de Finanças Corporativas, MBA em Gestão Tributária, MBA em Controladoria e Auditoria, MBA em Gestão Estratégica de Custos e MBA em Negócios Internacionais. Professor em disciplinas de graduação e pós-graduação (Lato-Sensu) no Centro Universitário UNA e professor em cursos de extensão e de curta duração em diversas instituições presenciais e a distancia (EAD). Sócio Diretor da empresa Grupo Atus, com mais de 10 (dez) anos de experiência na área de Comércio Internacional, com passagens em empresas de pequeno, médio e grande porte, inclusive multinacionais no setor de transportes. Participação em feiras e missões internacionais, tais como Expoferretera na Argentina, SIAL no Canadá, rodada de negócios com a África do Sul, assim como eventos nacionais e congressos.

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Published

2019-07-08

How to Cite

Chinelato, F. B., Ziviani, F., & Cruz, D. B. de F. (2019). Education internationalization: relationship between training abroad and international publications programs in stricto sensu in administration. Revista De Administração Da UFSM, 12(2), 255–267. https://doi.org/10.5902/1983465918202

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