Diagnosis of the use of competitive intelligence entrepreneurial in small business the clothing industry of the city of Vila Velha – ES

Authors

  • Anderson Soncini Pelissari UFES - Universidade Federal do Espírito Santo
  • Inayara Valéria Defreitas Pedroso Gonzalez UFES - Universidade Federal do Espírito Santo
  • Rosângela Maria Vanalle UNINOVE
  • Marison Luiz Soares UFES - Universidade Federal do Espírito Santo

DOI:

https://doi.org/10.5902/198346593761

Abstract

http://dx.doi.org/10.5902/198346593761

The organizations, whose structures, processes and technologies are not aligned with the businesses, they will have difficulties in surviving. In order to maintain, management strategists have relied on practices such as Competitive Intelligence (CI) - which is based on the information and the speed of its use to better align business strategies, facilitating the process of decision making. That said, the aim with this research, analyzing the practice of competitive intelligence for small businesses in the City of Vila Velha/ES, and the importance of applicability of Competitive Intelligence Entrepreneurship - assuming that, the IC contributes to the alignment of environmental information the strategies of organizations. For data collection, we used the survey (survey), which was applied a questionnaire with closed questions to a non-probabilistic intentional sample applied directly by the researcher by e-mail and fax. The survey results indicated that, although the administrators surveyed show interest in structuring your information with the objective to make quick decisions and assertive, they do not develop a global process of Competitive Intelligence Entrepreneurship, since no systematic way to manage market information.

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Author Biographies

Anderson Soncini Pelissari, UFES - Universidade Federal do Espírito Santo

Professor do Programa de Mestrado em Administração (PPGADM) da UFES (Universidade Federal do Espírito Santo).

Professor do Departamento de Administração da UFES. Doutor em Engenharia de Produção: na área de Estratégias e Organizações pela Universidade Metodista de Piracicaba - UNIMEP/SP (2007). Mestre em Engenharia de Produção: na área de Gestão de Negócios pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC (2002). Graduado em Administração.

Inayara Valéria Defreitas Pedroso Gonzalez, UFES - Universidade Federal do Espírito Santo

Professora Temporária do Departamento de Administração da Universidade Federal do Espírito Santo. Professora do Curso de Administração da Faculdade Estácio de Sá de Vitória.

Doutoranda em Engenharia de Produção pela UNIMEP. Mestre em Ciências Contábeis, área de concentração: Administração Estratégica pela FUCAPE Business School. Aperfeiçoamento em Gestão Estratégica de Recursos Humanos pela FAESA. Graduada em Administração pela Faculdade Estácio de Sá de Vitória.

Rosângela Maria Vanalle, UNINOVE

Professora do PPGEP da UNINOVE/SP. Graduada em Engenharia de Produção Quimica pela Universidade Federal de São Carlos (1981). Doutora em Engenharia Mecânica /Eesc pela Universidade de São Paulo (1995) e pós-doutorado pela Universidad Complutense de Madrid, 2006.

Marison Luiz Soares, UFES - Universidade Federal do Espírito Santo

Professor do Departamento de Administração da UFES (Universidade Federal do Espírito Santo). Possui graduação em Administração de Empresas pela Universidade do Vale do Itajaí (1988), mestrado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (1997) e doutorado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (2002) com passagem pela Universidade de Valencia - Espanha.

Published

2012-08-23

How to Cite

Pelissari, A. S., Gonzalez, I. V. D. P., Vanalle, R. M., & Soares, M. L. (2012). Diagnosis of the use of competitive intelligence entrepreneurial in small business the clothing industry of the city of Vila Velha – ES. Revista De Administração Da UFSM, 5(2), 183–203. https://doi.org/10.5902/198346593761

Issue

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