Heteronymy and Philosophical Dramatization in Fernando Pessoa
DOI:
https://doi.org/10.5902/2176148587681Keywords:
Fernando Pessoa, Heteronymy, Philosophical dramatizationAbstract
This article aims to explore the relation between heteronymy and the constitution of a philosophical drama in the work of Fernando Pessoa, based on the philosophical writings of Pessoa’s Archive. Thus, the article is divided into two parts: a first part where we analyze the relation between the dramatization process and the constitution of a philosophical pluralism in the pre-heteronymic period; a second part in which we explain the relations between the concept of “drama in people” and the construction of a pluralist philosophy in the heteronymic period.
Downloads
References
LOURENÇO, Eduardo. O lugar do anjo. Crítica pessoana II (1983-2017) – Obras completas de Eduardo Lourenço XI. Coordenação, introdução e notas de Pedro Sepúlveda. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2022.
PESSOA, Fernando. Obra Poética e em Prosa, Vol. II. Introduções, organização, bibliografia e notas de António Quadros. Porto: Lello & Irmãos, 1986.
PESSOA, Fernando. Escritos Autobiográficos, Automáticos e de Reflexão Pessoal. Edição de Richard Zenith. Lisboa: Assírio & Alvim, 2003.
PESSOA, Fernando. Teoria da Heteronímia. Edição de Fernando Cabral Martins e Richard Zenith. Lisboa: Assírio & Alvim, 2012.
PESSOA, Fernando. Escritos sobre Metafísica e Arte. Organização, introdução e notas de Cláudia Souza & Nuno Ribeiro. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2017.
PESSOA, Fernando. Envelopes Filosóficos: Filosofia & Heteronímia. Coordenação científica, introdução, posfácio e selecção de Nuno Ribeiro, Cláudia Souza, Paulo Borges e Maria Celeste Natário. Porto: Instituto de Filosofia da Universidade do Porto/U.Porto Press, 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Letras

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Ficam concedidos a Letras todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os originais não devem ter sido publicados ou submetidos simultaneamente a outro periódico e não serão devolvidos. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não comerciais.


