The in-between space of the linguist and the teacher: a clearing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176148584492

Keywords:

Speaker, Class, Book, Interplace

Abstract

The text proposes to bring together the book "Problemas Geral de Linguística" by Valdir do Nascimento Flores and a class, analyzing the composition of the Introduction as an interface with the class. This relationship will be established through the relevance of enunciative theoretical assumptions, considering the possibilities that the speaker constructs in and through language. Enunciative anthropology is essential to understand the role of language in human beings (FLORES, 2019). This approach emphasizes two equally important aspects: teaching and learning. The author occupies an intermediary space between the reader and the Introduction text. It is the enunciative "entrelugar" that opens up.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Márcia Elisa Vanzin Boabaid, Federal University of Santa Maria

Professora-Adjunta do Departamento de Ciências da Comunicação da Universidade Federal de Santa Maria, Campus Frederico Westphalen (UFSM/FW). Doutora em Letras, Estudos da Linguagem, com ênfase em Análises Textuais, Discursivas e Enunciativas, pelo Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Mestre em Letras, na área de Estudos Linguísticos, pela Universidade de Passo Fundo (UPF). Pós - graduada em Produção de Textos pela Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) e graduada em Letras pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (URI). Tem experiência na área da Linguística da Enunciação,com ênfase na perspectiva de Émile Benveniste. Tem interesse pelas seguintes áreas: Teorias do Texto e do Discurso; Linguística da Enunciação; Teoria Enunciativa de Émile Benveniste; Gêneros Textuais e Ensino; Estudos do(s) Letramento(s); ensino de língua materna; leitura e produção de textos.

 

References

AGAMBEN, Giorgio. Habitar e Construir. Belo Horizonte: Edições Chão da Feira, 2019.

BARTHES, Roland. Aula. São Paulo: Editora Cultrix, 2007.

BARTHES, Roland. O rumor da língua. São Paulo: Martins Fontes. 2012.

BARROS, Manoel de. O livro das ignorãças. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1994.

BENVENISTE, Émile. Problemas de Linguística geral I. São Paulo: Cultrix, 1995.

BENVENISTE, Émile. Problemas de Linguística geral II. São Paulo: Cultrix, 1989.

BENVENISTE, Émile. Últimas aulas no Collège de France. (1968-1969) São Paulo: Editora UNESP, 2014.

BLANCHOT, Maurice. A parte do fogo. Rio de Janeiro: Rocco, 1998.

DELEUZE, Gilles. Prost e os Signos. 2ª edição. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2003.

DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. 2ª edição. Rio de Janeiro: Graal, 2006.

ESPINOSA, Baruch. Ética. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

FLORES, Valdir do Nascimento. Problemas gerais de linguística. Petrópolis: Vozes, 2019.

FLORES, Valdir do Nascimento. Por que gosto de Benveniste? Revista Desenredo, [S. l.], v. 1, n. 2, 2009. Disponível em: https://seer.upf.br/index.php/rd/article/view/492. Acesso em: 25 de março de 2023. DOI: https://doi.org/10.21709/casa.v3i2.575

GERALDI, João Wanderley. A aula como acontecimento. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010.

LISPECTOR, Clarice. Uma aprendizagem ou o livro dos prazeres. Rio de Janeiro: Rocco, 1998.

MILLS, C. Wright. Sobre o artesanato intelectual e outros ensaios. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed, 2009.

RANCIÈRE, Jacques. O mestre ignorante: cinco lições sobre a emancipação intelectual. Belo Horizonte: Autêntica, 1987.

TOSTES, Angelica; ROCHA, Felipe. Pedagogia Popular Interfé frente à intolerância religiosa no Brasil. Disponível em: https://conic.org.br/portal/conic/noticias/pedagogia-popular-interfe-frente-a-intolerancia-religiosa-no-brasil. Acesso em: 20 de maio de 2023.

VIANNA, Graziela; VAZ, Paulo; SANTOS, Humberto. Sobre texto visual, som e imagem: novas paragens para as paisagens textuais. In: LEAL, Bruno. CARVALHO, Carlos. ALZAMORA, Geane (org). Textualidades Midiáticas. Belo Horizonte: PPGCom/UFSM, 2018. p. 113-130.

ZAMBRANO, María. Claros del bosque. Barcelona: Seix Barral, 1977.

Published

2023-12-20

How to Cite

Boabaid, M. E. V. (2023). The in-between space of the linguist and the teacher: a clearing. Letras, 32–42. https://doi.org/10.5902/2176148584492