The in-between space of the linguist and the teacher: a clearing
DOI:
https://doi.org/10.5902/2176148584492Keywords:
Speaker, Class, Book, InterplaceAbstract
The text proposes to bring together the book "Problemas Geral de Linguística" by Valdir do Nascimento Flores and a class, analyzing the composition of the Introduction as an interface with the class. This relationship will be established through the relevance of enunciative theoretical assumptions, considering the possibilities that the speaker constructs in and through language. Enunciative anthropology is essential to understand the role of language in human beings (FLORES, 2019). This approach emphasizes two equally important aspects: teaching and learning. The author occupies an intermediary space between the reader and the Introduction text. It is the enunciative "entrelugar" that opens up.
Downloads
References
AGAMBEN, Giorgio. Habitar e Construir. Belo Horizonte: Edições Chão da Feira, 2019.
BARTHES, Roland. Aula. São Paulo: Editora Cultrix, 2007.
BARTHES, Roland. O rumor da língua. São Paulo: Martins Fontes. 2012.
BARROS, Manoel de. O livro das ignorãças. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1994.
BENVENISTE, Émile. Problemas de Linguística geral I. São Paulo: Cultrix, 1995.
BENVENISTE, Émile. Problemas de Linguística geral II. São Paulo: Cultrix, 1989.
BENVENISTE, Émile. Últimas aulas no Collège de France. (1968-1969) São Paulo: Editora UNESP, 2014.
BLANCHOT, Maurice. A parte do fogo. Rio de Janeiro: Rocco, 1998.
DELEUZE, Gilles. Prost e os Signos. 2ª edição. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2003.
DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. 2ª edição. Rio de Janeiro: Graal, 2006.
ESPINOSA, Baruch. Ética. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.
FLORES, Valdir do Nascimento. Problemas gerais de linguística. Petrópolis: Vozes, 2019.
FLORES, Valdir do Nascimento. Por que gosto de Benveniste? Revista Desenredo, [S. l.], v. 1, n. 2, 2009. Disponível em: https://seer.upf.br/index.php/rd/article/view/492. Acesso em: 25 de março de 2023. DOI: https://doi.org/10.21709/casa.v3i2.575
GERALDI, João Wanderley. A aula como acontecimento. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010.
LISPECTOR, Clarice. Uma aprendizagem ou o livro dos prazeres. Rio de Janeiro: Rocco, 1998.
MILLS, C. Wright. Sobre o artesanato intelectual e outros ensaios. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed, 2009.
RANCIÈRE, Jacques. O mestre ignorante: cinco lições sobre a emancipação intelectual. Belo Horizonte: Autêntica, 1987.
TOSTES, Angelica; ROCHA, Felipe. Pedagogia Popular Interfé frente à intolerância religiosa no Brasil. Disponível em: https://conic.org.br/portal/conic/noticias/pedagogia-popular-interfe-frente-a-intolerancia-religiosa-no-brasil. Acesso em: 20 de maio de 2023.
VIANNA, Graziela; VAZ, Paulo; SANTOS, Humberto. Sobre texto visual, som e imagem: novas paragens para as paisagens textuais. In: LEAL, Bruno. CARVALHO, Carlos. ALZAMORA, Geane (org). Textualidades Midiáticas. Belo Horizonte: PPGCom/UFSM, 2018. p. 113-130.
ZAMBRANO, María. Claros del bosque. Barcelona: Seix Barral, 1977.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Letras
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Ficam concedidos a Letras todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os originais não devem ter sido publicados ou submetidos simultaneamente a outro periódico e não serão devolvidos. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não comerciais.