The practice of linguistic analysis and the production of didactic activities: what we (still) need to build in the context of the initial education of Portuguese language teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176148569802

Keywords:

Teachers in initial training, Linguistic analysis practice, Portuguese language

Abstract

Considering the findings that show the reproduction of "traditional grammatical models and practices" (ROHLING; REMENCHE, 2015) and the persistence of "statements that demand only the recognition of grammatical categories" in linguistic analysis activities (PINTON; SILVA, 2021), this article seeks to verify to which extent the practice of linguistic analysis is covered in didactic activities produced by two teachers in initial training in terms of the nature of the activities, levels of complexity required and language strata covered. To do so, in this inquiry we focus on the formative context of Language teachers in a federal university in the interior of Rio Grande do Sul, specifically on the subject Reading and Textual Production - Practice of Linguistic Analysis in the School Context.

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Author Biographies

Taís Vasques Barreto, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Graduada em Licenciatura em Letras Português - Habilitação em Literatura Portuguesa (2019) na Universidade Federal de Santa Maria e Mestre (UFSM) em Estudos Linguísticos pelo Programa de Pós-Graduação em Letras da UFSM (2022). Atualmente, doutoranda em Estudos Linguísticos na mesma instituição, sob orientação da prof.ª dr.ª Francieli Matzenbacher Pinton, e professora-pesquisadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Ensino de Linguagem (NEPELIN).

Francieli Matzenbacher Pinton, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Graduação em Letras pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões - URI (1999), Mestrado (2003 e Doutorado (2012) em Letras pela Universidade Federal de Santa Maria - UFSM. Professora Adjunto A do Departamento de Letras Vernáculas do Centro de Artes e Letras e do Programa de Pós-graduação em Letras da Universidade Federal de Santa Maria - UFSM. Membro da Associação Latino-americana de linguística Sistêmico-funcional - ALSFAL, da Associação Latino-americana de Estudos da Escrita na Educação Superior e em Contextos Profissionais e do Grupo de Trabalho Gêneros Discursivos/textuais da ANPOLL. Coordenadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Ensino de Linguagem - NEPELIN. Docente orientadora do Núcleo de Língua Portuguesa do Programa de Residência Pedagógica (2018-2020). Tem experiência em Análise Crítica de Gêneros textuais, formação de professores de língua portuguesa, ensino e leitura de produção textual em diferentes áreas disciplinares, ensino de língua portuguesa na educação básica.

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Published

2023-02-02

How to Cite

Barreto, T. V., & Pinton, F. M. (2023). The practice of linguistic analysis and the production of didactic activities: what we (still) need to build in the context of the initial education of Portuguese language teachers. Letras, 1(64), 24–42. https://doi.org/10.5902/2176148569802