Enéias Tavares' "Braziliana Steampunk" series: transmedia storytelling, creaative writing and readers' formation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176148568115

Keywords:

Transmedia storytelling, Braziliana Steampunk, Interart poetics, Brazilian literature, Literary literacy

Abstract

Contemporary culture industry proposes interaction with consumers through different ways and medias. Transmedia storytelling is a world tendency since it expands fictional universes on the same time it enables consumers to have a more participatory relationship with their favorite media franchising. This paper discusses transmedia storytelling aiming to analyze Braziliana Steampunk as an example of Brazilian production, focusing on its recent book called Parthenon Místico. Braziliana Steampunk creates a heroes’ league based on classical characters from Brazilian literature. It is evidenced transmedia storytelling plays a significant role to revalue national literature and culture, having potential to impact on readers’ formation.

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Author Biography

Anderson Amaral de Oliveira, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, Ijuí, RS

Professor do curso de Letras Português e Inglês da Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ). Graduado em Letras: Língua Inglesa e Respectivas literaturas pela UNIJUÍ (2009), mestre em Letras: Estudos Literários pela Universidade Federal de Santa Maria - UFSM (2011) e Doutor em Letras: Estudos Literários pela Universidade Federal de Santa Maria - UFSM (2020). Atua como Project manager do programa English Teaching Assistant (ETA) Fulbright/Capes; coordenador do projeto de extensão Traças digitais: Audiolivros para formação de leitores, professores e comunidade. É membro do Grupo de Pesquisa Mongaba: Educação, linguagens e Tecnologias e do Grupo de Pesquisa Literatura e Autoritarismo (UFSM). Praticante e competidor de Jiu-jitsu brasileiro e Judô. 

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Published

2022-12-06

How to Cite

Oliveira, A. A. de. (2022). Enéias Tavares’ "Braziliana Steampunk" series: transmedia storytelling, creaative writing and readers’ formation. Letras, 1(63), 50–65. https://doi.org/10.5902/2176148568115