Chico Buarque and the gender contruction in songs forgedon homoafectiveness: from feminist criticism to queer theory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176148537253

Keywords:

Feminim, Homoafectiveness, Gender, Chico Buarque

Abstract

This article analyses two songs by popular singer-songwriter Chico Buarque (Bárbara - 1972/1973 and Mar e Lua – 1980) through the lens of female gender construction in a non-excludent logic. The songs presented doesn’t show the women figure througt the conventional models and perceive the multiplicity of human sexuality, questioning heteronormative indentities’ naturalization via the marginalized and stigmatized representation of homoafectiveness. Furthremore, in consonance with Chico Buarque’s songbook, these two songs represent a social critique of the oppression and marginalization of homosexuals.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

CAMILA FONSECA DE OLIVEIRA CALDERANO, UNIVERSIDADE FEDERAL DE JUIZ DE FORA

Doutora (2019) e Mestra (2014) em Estudos Literários pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Graduada em Letras, com habilitação em Língua Portuguesa, pela Universidade Federal de Juiz de Fora (2011).

Márcia Almeida, Universidade Federal de Juiz de Fora

Professora Titular (Classe E) da Universidade Federal de Juiz de Fora, possui graduação em Letras pela UFJF, mestrado e doutorado em Letras Neolatinas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro e pós-doutorados realizados em La Sapienza-Università di Roma e na UFPB. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Línguas/Literaturas Estrangeiras Modernas, atuando principalmente nos seguintes temas: autoria feminina, estudos de gênero, estudos pós-coloniais e literatura e língua italiana.

 

References

ARRUDA, Ângela. Teoria das representações sociais e teorias de gênero. Cadernos de Pesquisa, n. 117, p. 127-147, novembro/ 2002. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cp/n117/15555.pdf. Acesso em: 12/11/2013. Acesso em: 03/02/2019.

BEAUVOIR, Simone de. O segundo sexo: a experiência vivida. V. 2. Tradução de Sérgio Milliet. São Paulo: Nova Fronteira, Difusão Européia do Livro, 1990.

BUTLER, Judith. Problemas de Gênero. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2012.

DUARTE, Constância Lima. Feminismo e literatura no Brasil. Estudos Avançados 17 (49), 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ea/v17n49/18402.pdf. Acesso em: 12/11/2013. Acesso em: 19/02/2019.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Trad. Tomaz T. da Silva e

Guacira L. Louro. 3ed. Rio de Janeiro: DP&A, 1999.

HUTCHEON, Linda. Poética do pós-modernismo: história, teoria, ficção. Rio de Janeiro: Imago, 1991.

LAURETIS, Teresa de. A tecnologia do gênero. In: HOLLANDA, Heloísa Buarque de (org.). Tendências e impasses: o feminismo como crítica da cultura. Rio de Janeiro: Rocco, 1994.

PINTO, Céli Regina Jardim. O feminismo no Brasil: suas múltiplas faces. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2003. 119 p. (Coleção História do Povo Brasileiro). Disponível em http://www.scielo.br/pdf/ref/v12n2/23971.pdf. Acesso em: 14/11/2018.

SARTI, Cynthia Andersen. O feminismo brasileiro desde os anos 1970: revisitando uma trajetória. Estudos Feministas, Florianópolis, 12(2): 264, maio-agosto/2004. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_pdf&pid=S0104-026X2004000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em 14/11/2018.

SCOTT, Joan Wallach. Gênero, uma categoria útil de análise histórica. Educação e Realidade, v. 16, n. 2. Porto Alegre, p. 05-22, jul-dez. 1990.

SHOWALTER, Elaine. A crítica feminista no território selvagem. In: HOLLANDA, Heloísa Buarque de (org.) Tendências e impasses: o feminismo como crítica da cultura. Rio de Janeiro, Rocco, 1994.

Published

2020-05-20

How to Cite

CALDERANO, C. F. D. O., & Almeida, M. (2020). Chico Buarque and the gender contruction in songs forgedon homoafectiveness: from feminist criticism to queer theory. Letras, (59), 305–322. https://doi.org/10.5902/2176148537253