Development of phonological awareness: a proposal of activities with the genre tongue-twister

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176148534667

Keywords:

Reading and writing instruction, Literacy, Phonological awareness, Genre tongue-twister

Abstract

This paper presents some reflections on the genre-based approach and the development of the phonological awareness in the process of acquisition of reading and writing, and describes a proposal of activities with the genre tongue-twister for students in process of reading and writing instruction. It is action research based on the perspective of the necessary relationship between the two dimensions of literacy, in which the aim is to develop the reading and writing skills considering the social uses of language while promoting the appropriation of the alphabetical writing system.

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Author Biographies

Clarice Cristina Corbari, Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Marechal Candido Rondon, PR

Doutora em Letras. Docente do Curso de Graduação em Letras da Universidade Estadual do Oeste do Paraná, campus de Marechal Cândido Rondon, e do Programa de Pó-Graduação - Mestrado Profissional em Letras da Universidade Estadual do Oeste do Paraná, campus de Cascavel.

Luci Piletti Niedermayer, Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Cascavel, PR

Mestranda do Programa de Pós-Graduação – Mestrado Profissional em Letras da Universidade Estadual do Oeste do Paraná, campus de Cascavel. Docente da rede pública de ensino.

Carmen Teresinha Baumgartner, Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Cascavel, PR

Doutora em Letras. Docente do Curso de Graduação em Letras, do Programa de Pó-Graduação em Letras - Linguagem e Sociedade e do Programa de Pós-Graduação - Mestrado Profissional em Letras da Universidade Estadual do Oeste do Paraná, campus de Cascavel.

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Published

2019-09-27

How to Cite

Corbari, C. C., Niedermayer, L. P., & Baumgartner, C. T. (2019). Development of phonological awareness: a proposal of activities with the genre tongue-twister. Letras, (58), 207–228. https://doi.org/10.5902/2176148534667