Politics plural: tangencies between the political discourse and the media discourse

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176148531152

Keywords:

Semiolinguistics, Ethos, Communicative contract

Abstract

Communication and politics have very close or, rather, vital relations: it is through discourse that both are constructed and legitimized by casting different perspectives on topics of social interest. In this research, the discourse of a “traditional media” outlet, Veja magazine, is analyzed in the discursive shaping of the ethos and the image of the political subject Dilma Rousseff, before and after the 2014 presidential election. The theoretical approach is based on the semiolinguistic theory of discourse analysis developed by Patrick Charaudeau, in the analysis of the discursive strategies used by Veja to affect the credibility and legitimacy of Dilma Rousseff.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gisella Meneguelli, Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, MG

Doutora em Estudos de Linguagem, mestra em Linguística, especialista em Ensino de Língua Portuguesa e licenciada em Letras.

References

AMOSSY, Ruth. Apologie de la polémique. Paris: Presses Universitaires de France, 2014.

BENITES, Sonia Lopes. VEJA essa: destaque e comentário. In: MOTTA, Ana Raquel; SALGADO, Luciana (Orgs.). Fórmulas discursivas. São Paulo: Contexto, 2011.

CHARAUDEAU, Patrick. Les conditions de compréhension du sens de discours. In: Anais do I Encontro Franco-Brasileiro de Análise do Discurso, Rio de Janeiro, 22-24 nov, UFRJ, 1995.

CHARAUDEAU, Patrick. Análise do discurso: controvérsias e perspectivas. In: MARI, Hugo; PIRES, Sueli; CRUZ, Amadeu Roselli; MACHADO, Ida Lúcia (orgs.). Fundamentos e dimensões da análise do discurso. Belo

Horizonte: Núcleo de Análise do Discurso, FALE/UFMG, 1999.

CHARAUDEAU, Patrick. Uma análise semiolingüística do texto e do discurso. In: PAULIOKUS, Maria Aparecida Lino; SIGRID, Gavazzi (orgs.). Da língua ao discurso: reflexões para o ensino. Rio de Janeiro : Lucerna, 2005, p. 11-27.

CHARAUDEAU, Patrick. Linguagem e discurso: modos de organização. São Paulo: Contexto, 2012.

CHARAUDEAU, Patrick. L’argumentation dans une problématique d’influence”, Argumentation et Analyse du Discours [En ligne], 1/2008, mis en ligne le 2 de octobre 2008. Disponível em: http://aad.revues.org/193.

Acesso em 8 dez 2015.

CHARAUDEAU, Patrick. Lula tinha carisma. Dilma não tem. Entrevista concedida à Revista Encontro, 24 jun. 2014. Disponível em: http://www.revistaencontro.com.br/app/noticia/revista/2014/06/24/noticia_revista,149126/ lula-tinha-carisma-dilma-nao-tem.shtml. Acesso: 11 jan 2016.

FABBRI, Paolo. El problema actual es la formación de una identidad colectiva. Portal Comunicación, Barcelona, 26 de fevereiro de 2015. Entrevista concedida a Gisella Meneguelli e Carme Ferré-Pavia. Disponível em: http://www.portalcomunicacion.com/monograficos_det. asp?id=315.

FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. Aula inaugural no Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. São Paulo: Edições Loyola, 2011.

GUIMARÃES, Luciano. A cor como informação: a construção biofísica, linguística e cultural da simbologia das cores. São Paulo: Annablume, 2000.

GULLAR, Ferreira. Ah, se não fosse a realidade! Folha de S. Paulo, São Paulo, 1º de maio de 2016, Colunistas. Acesso em: 30 de maio de 2016. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/colunas/ ferreiragullar/2016/05/1766297-ah-se-nao-fosse-a-realidade.shtml

KERBRAT-ORECCHIONI, Catherine. La enunciación de la subjetividad en el lenguaje. Buenos Aires: Edicial, 1986.

MAINGUENEAU, Dominique. Frases sem texto. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.

MENEGUELLI, Gisella. Ecos do Ethos: um golpe na imagem pública de Dilma Rousseff em Veja online. Tese. Niterói: Universidade Federal Fluminense, Faculdade de Letras; 2017.

MIRALLES, Ana María. El miedo al disenso. Barcelona: Editorial Gedisa, 2011.

MONDADA, Lorenza; DUBOIS, Danièle. Construção dos objetos de discurso e categorização: uma abordagem dos processos de referenciação. In: CAVALCANTE, Mônica M. et al. (Orgs.). Referenciação. São Paulo: Contexto, 2014.

MONNERAT, Rosane S. M. O discurso publicitário e o jogo de máscaras das modalidades discursivas. Veredas: revista de estudos linguísticos, 2009. Juiz de Fora, v. 3, n. 2 - p. 97 a 108. Disponível em http://www.ufjf.br/revistaveredas/files/2009/12/apresentacao16.pdf. Acesso em 9 fev. 2015.

SLOTERDIJK, Peter. No mesmo barco: ensaios sobre a hiperpolítica. São Paulo: Estação Liberdade, 1999.

Published

2018-04-10

How to Cite

Meneguelli, G. (2018). Politics plural: tangencies between the political discourse and the media discourse. Letras, (56), 209–228. https://doi.org/10.5902/2176148531152