William Blake: the study of the process of creation of a <i>Doppelbegabung</i>

Authors

  • Claudia Regina Rodrigues Calado Universidade Federal da Bahia, Salvador, BA

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176148523579

Keywords:

William Blake, Doppelbegabung, Process of Creation

Abstract

William Blake was a Doppelbegabung, or a multi-talented artist. He demonstrated aptitude for both imagistic and verbal arts and had the intention to join them, inextricably, in Songs of Innocence and of Experience. The present study aims at investigating how such a work was created, with its verbal and pictorial texts put in a mutual complementary position. We tried to observe, through the study of his manuscripts, if the man of images was predominant over the man of words, or the other way around. For so, we resorted to a field of knowledge called Genetic Criticism, which is dedicated to the study of processes of creation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Claudia Regina Rodrigues Calado, Universidade Federal da Bahia, Salvador, BA

Possui Graduação em Ciencias Sociais pela Universidade Federal do Ceará (1995), Mestrado em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual do Ceará (2007) e Doutorado em Letras pela Universidade Federal da Bahia (2012).Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Linguística Aplicada, atuando principalmente nos seguintes temas: Ensino/Aprendizagem de LE, Semiótica, Tradução e Crítica Genética.

References

ALVES, Andréa Lima. A interação entre texto e ilustrações nos Illuminated Books de William Blake pelo prisma da obra América, a Prophecy. Tese (Doutorado em Teoria e História Literária). Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas. Campinas-SP, 2007.

ANASTÁCIO, Silvia Maria Guerra. O jogo das imagens no universo da criação de Elizabeth Bishop. São Paulo: Annablume, 1999.

ARROJO, Rosemary. Oficina de tradução: a teoria na prática. 4. ed. São Paulo: Ática, 2002.

BLAKE, William. The notebook of William Blake: a photographic and typographic facsimile. Edição de David Erdman e Donald Moore. Oxford: Clarendon Press, 1973.

BLAKE, William. The Complete Illuminated Books. Introdução de David Bindman. Londres: Thames and Hudson, 2008.

CRANE, Walter. Of the decorative illustration of books old and new. London: George Bell & Sons, 1905.

KEYNES, Sir. Geoffrey. Drawings of William Blake: 92 pencil studies. New York: Dove Publication, 1970.

MARGOLIOUTH, Herschel Maurice. William Blake. London: Oxford University Press, 1951.

MITCHELL, William J. Thomas. Iconology, image, text, ideology. Chicago: University of Chicago, 1986.

PEIRCE, Charles Sanders. Semiótica. Trad. José Teixeira Coelho Neto. São Paulo: Perspectiva, 1990.

PHILLIPS, Michael. William Blake, the creation of the songs: from manuscript to illuminated printing. New Jersey: Princeton University Press, 2002.

PINO, Claudia Amigo. Apresentação: genênese da gênese. Ciência e Cultura, vol.59, n.1 São Paulo Jan./Mar, 2007. Disponível em: <http://cienciaecultura.bvs.br/scielo.php?pid=S0009-67252007000100013&script=sci_arttext>. Acesso em: 3.out..2014.

SALLES, Cecília Almeida. Crítica Genética e semiótica: uma interface possível. In. ZULAR, Roberto (org.). Criação em processo: ensaios de crítica genética. São Paulo: Iluminuras, 2002.

SALLES, Cecília Almeida. Gesto Inacabado: processo de criação artística. São Paulo: FAPESP: Annablume, 2004.

SALLES, Cecília Almeida. Redes da criação: construção da obra de arte. São Paulo:Horizonte, 2006.

SALLES, Cecília Almeida. Crítica genética: fundamentos dos estudos genéticos sobre o processo de criação artística. São Paulo: EDUC, 2008.

SALLES, Cecília Almeida. Arquivos de criação: arte e curadoria. São Paulo: Horizonte, 2010.

SILVA, Célia Nunes; ANASTÁCIO, Sílvia Maria Guerra. Uma visão sistêmica do processo criador. Revista Manuscrítica, São Paulo: Humanitas, n. 17, 2010.

VAUGHAN, William. William Blake. New Jersey: Princeton University Press, 1999.

WEISSTEIN, Ulrich. Literature and the visual arts. In: BARRICELLI, Jean-Pierre; GIBALDI, Joseph (eds.). Interrelations of literature. New York: MLA, 1982.

Published

2016-08-18

How to Cite

Calado, C. R. R. (2016). William Blake: the study of the process of creation of a <i>Doppelbegabung</i>. Letras, (51), p. 35. https://doi.org/10.5902/2176148523579