Where does the song come from?: a question that poetry does not silence
DOI:
https://doi.org/10.5902/2176148523557Keywords:
Song, Poetry, Popular Brazilian music, LenineAbstract
This paper intends to analyze Brazilian musician Lenine’s song called “De onde vem a canção”, as a cultural and aesthetic product that is born from the consonance between verbal and musical discourse, considering the lyrics in its interface with melody and piece’s musical instance constitutive elements. On this way, we defend, with Luiz Tatit (1995), that the songwriter is an artist species that balances melody into text and text into melody, seeking, in our case, manners of answering a founding and distressing question, such as “who we are?” and “where we came from?”Downloads
References
ARRIGUCCI JR., Davi. Coração partido: uma análise da poesia reflexiva de Drummond. São Paulo: Cosac & Naify, 2002.
ARRIGUCCI JR., Davi. O guardador de segredos: ensaios. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.
CALVINO, Ítalo. Se um viajante numa noite de inverno. São Paulo: Companhia das Letras, 1999.
FREUD, Sigmund. Escritores criativos e devaneios. In: FREUD, Sigmund. Gradiva de Jensen e outros trabalhos – volume IX. Rio de Janeiro: Imago,
(Edição Standart brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud).
GODOY, Amilton. Entrevista. In: AMARAL, Francisco Eduardo Fagundes (Chico Amaral). A música de Milton Nascimento. Belo Horizonte:
Editora e consultoria Gomes, 2013.
LENINE e SANTOS, Dudu. Amor é pra quem ama. In: LENINE e SANTOS, Dudu. Chão. Rio de Janeiro: Biscoito Fino, 2011. 1 CD.
LENINE. De onde vem a canção?. In: LENINE. Chão. Rio de Janeiro: Biscoito Fino, 2011. 1 CD.
MENESES, Adélia Bezerra. A palavra poética: experiência formante. In: PASSOS, Cleusa Rios P.; ROSENBAUM, Yudith (Org.). Escritas do desejo: crítica literária e psicanálise. Cotia, SP: Ateliê Editorial, 2011.
PELLEGRINO, Hélio. Édipo e a paixão. In: PELLEGRINO, Hélio. Os sentidos da paixão. São Paulo: Companhia das Letras, 1987.
PERRONE-MOISÉS, Leyla. Inútil poesia e outros ensaios breves. São Paulo: Companhia da Letras, 2000.
SANTOS, Paulo Sérgio Malheiros dos. O grão perfumado: Mário de Andrade e a arte do inacabado. Belo Horizonte: Ed. PUC Minas, 2013.
TATIT, Luiz. O cancionista: composição de canções no Brasil. São Paulo: Edusp, 1995. Disponível em:<http://books.google.com.br/books?id=s4sJiH2FilUC&dq=f%C3%A1brica+da+can%C3%A7%C3%A3o&lr=&hl=pt-BR&source=gbs_navlinks_s>. Acesso em 07 fev. 2014.
TATIT, Luiz. Musicando a semiótica: ensaios. São Paulo: Annablume, 1997.
ROSA, João Guimarães. Manuelzão e Miguilim: (Corpo de Baile). Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2001.
WISNIK, José Miguel. Cajuína transcendental. In: WISNIK, José Miguel. Sem receita. São Paulo: Publifolha, 2004.
WISNIK, José Miguel. O som e o sentido. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.