Relationship between depressive symptoms and physical activity levels in high school teenagers at IFCE Canindé campus
DOI:
https://doi.org/10.5902/2316546465434Keywords:
Depressão, Atividade Física, AdolescentesAbstract
The present study aims to verify the relationship between depressive symptoms and level of physical activity in high school teenagers at the IFCE Canindé campus. It is a descriptive, cross-sectional, and quantitative field study. The Children’s Depression Inventory (CDI) questionnaire was used to assess depressive symptoms and the Physical Activity Questionnaire for Adolescents (PAQ-A) to verify the physical activity levels. The results of the study showed that 100% of the adolescents in the sample exhibited depressive symptoms. As for the level of physical activity, 44.3% of the students were active and 55.7% were inactive. Therefore, it is concluded that the correlation test applied to the two variables did not present a significant linear correlation. Also for this reason, the hypothesis of correlation between the level of physical activity and depressive symptoms among the students in this sample did not obtain a positive statistical association.
Downloads
References
AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION. Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais: DSM-5. 5.ed. Porto Alegre: Artmed, 2014
ALVES, C. F. A. et al. Fatores associados à inatividade física em adolescentes de 10- 14 anos de idade, matriculados na rede pública de ensino do município de Salvador, BA. Rev Bras Epidemiol, Salvador-BA, v. 4, n. 15, p.858-870, fev. 2012.
ALVES, J. G. B. et al. Prática de esportes durante a adolescência e atividade física de lazer na vida adulta. Rev Bras Med Esporte, Pernambuco, v. 11, n. 5, p.291-294, set. 2005.
ANTUNES, H. M.; CAMPOS, C. J. G. Pais e responsáveis do adolescente deprimido: buscando conhecer experiências que levaram à procura de atendimento especializado. Rev. esc. enferm. USP, São Paulo, v.41, n.2, p.205-212, jun. 2007. https://doi.org/10.1590/S0080-62342007000200005.
BATISTA, W.S, ORNELAS, F.H. Exercício Físico e Depressão: Relação entre o Exercício Físico e o Grau de Depressão. Revista Brasileira de Prescrição e Fisiologia do Exercício, São Paulo, v.7, n.42, p.474-482. Nov/Dez. 2013. ISSN 1981-9900.
CONGRESSO INTERNACIONAL DE ATIVIDADE FÍSICA, NUTRIÇÃO E SAðDE, 2., 2017. COMPARAÇÃO DO NÍVEL DE ATIVIDADE FÍSICA EM ALUNOS DO ENSINO MÉDIO MEDIANTE A APLICAÇÃO DO IPAQ. Aracaju - Se: Editora Universitária Tirandentes, 2017. 1 p.
CORDEIRO, D. Relação entre Atividade Física, Depressão, Autoestima e Satisfação com a Vida. 2013. 69 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Atividade FÍsica em PopulaÇÕes Especiais, Instituto Politécnico de Santarém, Rio Maior, 2013
COSTA, R. A.; SOARES, H. L. R.; TEIXEIRA, J. A. C. BENEFÍCIOS DA ATIVIDADE FÍSICA E DO EXERCÍCIO FÍSICO NA DEPRESSÃO. Revista do Departamento de Psicologia, Rio de Janeiro, v. 19, n. 1, p.269-276, jun. 2007
CREMASCO, G. S.; BAPTISTA, M. N. Depressão, motivos para viver e o significado do suicídio para graduandos do curso de psicologia. Estudos Interdisciplinares em Psicologia, Londrina, v. 8, n. 1, p.22-37, jun. 2017.
CUNHA, J. O. C. TRANSTORNOS DEPRESSIVOS EM CRIANÇAS PORTADORAS DE LEUCEMIA LINFÓIDE AGUDA OU DE INSUFICIÊNCIA RENAL CRÔNICA TERMINAL. 2007. 109 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Saúde Materno Infantil, Instituto Materno Infantil Professor Fernando Figueira - Imip, Recife, 2007.
CUNHA, R. V; BASTOS, G. A. N; DUCA, G. F. D. Prevalência de depressão e fatores associados em comunidade de baixa renda de Porto Alegre, Rio Grande do Sul. Rev. bras. epidemiol., São Paulo, v. 15, n. 2, p. 346-354, jun. 2012. DÓI: https://doi.org/10.1590/S1415-790X2012000200012.
DAMBROS, D. D.; LOPES, L. F. D.; SANTOS, D. Barreiras percebidas e hábitos de atividade física de adolescentes escolares de uma cidade do sul do Brasil. DOI: 10.5007/1980-0037.2011v13n6p422. Revista Brasileira de Cineantropometria e Desempenho Humano, [s.l.], v. 13, n. 6, p.422-428, 15 nov. 2011. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.5007/1980-0037.2011v13n6p422.
FARIAS JÚNIOR, J. C. et al. Prática de atividade física e fatores associados em adolescentes no Nordeste do Brasil. Rev Saúde Pública, João Pessoa, v. 3, n. 46, p.505-515, 2012.
FARIAS JÚNIOR, J. C. et al. Validade e reprodutibilidade de um questionário para medida de atividade física em adolescentes: uma adaptação do Self-Administered Physical Activity Checklist. Revista Brasileira de Epidemiologia, v. 15, p. 198-210, 2012.
FREITAS A R. et al. Impacto de um programa de atividade física sobre a ansiedade, depressão, estresse ocupacional e síndrome de burnout dos profissionais de enfermagem no trabalho. São Paulo: Rev Latino-Am. Enfermagem. Mar-abr.22(2):332-6. 2014.
GODINHO, W.D.N. et al. Percepção dos praticantes de exercício físico sobre a relação entre a prática regular do exercício e a diminuição do grau de depressão. Coleção Pesquisa em Educação Física, Várzea Paulista, v.15, n.4, p.149-156, 2016. ISSN; 1981-4313.
GOMES, L. P. et al. Inventário de Depressão Infantil (CDI): uma revisão de artigos científicos brasileiros. Contextos Clínicos, [s.l.], v. 6, n. 2, p.95-105, 7 ago. 2013. UNISINOS - Universidade do Vale do Rio Dos Sinos. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.4013/ctc.2013.62.03>.
GROLLI, V.; WAGNER, M. F.; DALBOSCO, S. N. P. Sintomas Depressivos e de Ansiedade em Adolescentes do Ensino Médio. Revista de Psicologia da Imed, [s.l.], v. 9, n. 1, p.87-103, 14 nov. 2017. Complexo de Ensino Superior Meridional S.A. http://dx.doi.org/10.18256/2175-5027.2017.v9i1.2123.
HALLAL, P. C. et al. Prática de atividade física em adolescentes brasileiros. Ciênc. saúde coletiva, Rio de Janeiro, v.15, supl.2, p.3035-3042, out. 2010. DÓI:https://doi.org/10.1590/S1413-81232010000800008 .
MACHADO, I. C. et al. Prevalência de sintomas depressivos entre adolescentes da rede pública de ensino. Adolescência & Saúde, Rio de Janeiro, v. 15, n. 4, p.27-35, dez. 2018
MARTINS, L. L. Prevalência de ansiedade e depressão em trabalhadores do sexo masculino e a prática regular de exercício físico. 2017. 24 f. TCC (Graduação) - Curso de Bacharel em Educação Física, Universidade do Sul de Santa Catarina, Palhoça, 2017.
OLIVEIRA, D. G. et al. Os benefícios da atividade física para indivíduos portadores de depressão. Uniítalo em Pesquisa, URL: www.Ítalo.com.br/portal/cepesq/revista eletrônica.html. São Paulo SP, v.6, n.2, p. 90-110, abr. 2016.
ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE. Depression and Other common mental disorders: global health estimates. OMS, 2017. Disponivel em: http://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/22554610/WHO-MSD-MER-2017.2-eng.pdf. Acesso em: 01 de out. de 2018.
RONDINA, et al. Queixas psicológicas e pratica de atividade física: um estudo com universitários em um núcleo de assistência psicológica. Revista Eletrônica da FAINOR, v.10, n.3, p. 305-323, set./dez. 2017.
SANTOS, A. M. Depressão na adolescência e o papel da escola em conjunto com a família. 2017. 55 f. Monografia (Especialização) - Curso de Pedagogia, Faculdade de Pindamonhangaba, Pindamonhangaba-SP, 2017.
SILVA, R. C. D. et al. NÍVEL DE ATIVIDADE FÍSICA EM ADOLESCENTES ESCOLARES DO MUNICÍPIO DE RIO VERDE - GOIÁS. Revista Inspirar, Rio Verde- Go, v. 16, n. 2, p.20-25, jan/fev/mar. 2018.
SOUSA, J. G. et al. ATIVIDADE FÍSICA E HÁBITOS ALIMENTARES DE ADOLESCENTES ESCOLARES: PESQUISA NACIONAL DE SAÚDE DO ESCOLAR (PENSE), 2015. Revista Brasileira de Nutrição Esportiva, São Paulo, v. 13, n. 77, p.87-93, jan-fev 2019
VOSER, R. C. et al. MENSURAÇÃO DO NÍVEL DE ATIVIDADE FÍSICA DE ESCOLARES DA REDE PÚBLICADE ENSINO DA CIDADE DE PELOTAS-RS. Revista Brasileira de Prescrição e Fisiologia do Exercício, Pelotas-RS, v. 11, n. 70, p.820-825, jan/dez. 2017.
ZAPAROLL, E. S.; SILVA, Ú. A H.; MAGALHÃES, S. R. Avaliação do nível de atividade física de alunos do último ano do ensino fundamental e de alunos do ensino médio. Efdeportes, Buenos Aires. v. 150, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Kinesis
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The works must be submitted in the digital format of the SEER platform, via the electronic address: http://periodicos.ufsm.br/kinesis/index. In case of any doubts, contact the editorial team through the email kinesisrevista@ufsm.br. The authorship that publishes in the Kinesis journal agrees to the following terms:
- They retain copyright and grant the journal the right of first publication.
- They allow and are encouraged to publish and disseminate their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) as this can cause positive alterations, as well as increase the impact and quotation of the published work.