Physical Education in Early Childhood Education: The role of the Physical Education teacher

Authors

  • Alexandra da Silva D'Avila UFRGS
  • Lisandra Oliveira e Silva UFRGS

DOI:

https://doi.org/10.5902/2316546431365

Keywords:

Physical Education. Child education. Physical education teacher.

Abstract

 

This research discusses the importance of Physical education teacher in early childhood education, especially to contribute to the development of the child in this step and the possibility of joint work between the Professor Unidocente and professor of physical education. Aims to understand and analyze the importance of Physical education teacher in early childhood education. The field work was conducted through participant observation, document analysis and interviews with the team. The results highlight the importance of encouraging the playfulness in physical education classes, affectivity in early childhood education and the importance of building a collective work between the teachers Unidocentes and the teacher of physical education, for conducting a pedagogical practice that consider the entirety of the child of 0 to 5 years.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alexandra da Silva D'Avila, UFRGS

Acadêmica do curso de Educação Física da UFRGS

Lisandra Oliveira e Silva, UFRGS

Docente no curso de Educação Física da Universidade Federal do Rio Grande do Sul

References

ARANTES, Milna Martins. Educação Física na Educação Infantil: Concepção e prática de professores. 2003.105 fls. Dissertação (Mestrado) – Curso de Educação Física, Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas/SP, 2003.

BASEI, Andreia Paula. A Educação Física na Educação Infantil: a importância do movimentar-se e suas contribuições no desenvolvimento da criança. Revista Ibero – Americana de Educacion, Santa Maria/RS, n. 47/3,versão ISSN: 1681-5653 p. 01-12, 25 out. 2008.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei n. 9394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF 20 dez. 1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm>. Acesso em: 10 jun. 2015.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais. v. 2. Brasília, DF, MEC/SEF, 1997.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Nacionais de Qualidade para a Educação Infantil, v. 2. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2006.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Ministério da Educação e do Desporto, Secretaria de Educação Fundamental. Brasília, DF: MEC/SEF, 1998. V. 3.

CAVALARO, Adriana Gentilini; MULLER, Verônica Regina. A Educação Física na Educação Infantil: Uma realidade almejada. Educar Curitiba, Maringá/PR, n. 34, versão impressa ISSN 0104-4060. Versão On-line ISSN 1984-0411, p. 241-250, out. 2009.

GALVÃO, Zenaide. Educação Física escolar: A prática do bom professor. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, Barueri/SP, n.1, ano 1, p. 65-72, out. 2002.

GUIRRA, Frederico Jorge Saad; PRODÓCIMO, Elaine. Trabalho Corporal na Educação Infantil: Afinal, quem deve realizá-lo? Revista Motriz, Rio Claro/SP, v. 16, n. 3, p. 708-713, out. 2010.

GUIRRA, Frederico Jorge Saad. Mediação da professora generalista no Trabalho Corporal na Educação Infantil. 2009. 134 fls. Dissertação (Mestrado) – Curso de Educação Física, Universidade Estadual, Campinas/SP, 2009.

LIMA, Elaine; MUNARIM, Iracema; PERSKE, Carin Lissiane; GALVÃO, Luciano Gonzaga. As especificidades e os possíveis conteúdos da Educação Física na Educação Infantil: refletindo sobre movimento, brincadeira e tempo-espaço. Motrivivência, Florianópolis, Ano XIX, n. 29, p. 103-128, dez./2007.

MAGALHÃES, Joana S.; KOBAL, Marília Corrêa; GODOY, Regiane Peron de. Educação Física na Educação Infantil: Uma parceria necessária. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, Campinas/SP, v. 6, n. 3, p. 43-52, out. 2007.

OLIVEIRA, Zilma de Moraes Ramos de. Educação Infantil: fundamentos e métodos. São Paulo/SP: Cortez, 2002.

PREFEITURA MUNICIPAL DE PORTO ALEGRE. Site da Secretaria Municipal de Educação. Porto Alegre/RS. Disponível em <http://www2.portoalegre.rs.gov.br/smed/default.php?p_secao=537>. Acesso em 10 de mar de 2016.

SAYÃO, Deborah Thomé. Educação Física na pré escola: da especialização disciplinar à possibilidade de trabalho pedagógico integrado. 1996.169 fls. Dissertação (Mestrado) – Curso de Educação Física, Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis/SC, 1996.

SAYÃO, Deborah Thomé. Educação Física na Educação Infantil: riscos, conflitos e controvérsias. Revista Motrivivência, Florianópolis/SC, v. 11, n. 13, p. 221-238, out. 1999.

SAYÃO, Deborah Thomé. Grupo de estudos em Educação Física na Educação Infantil: alguns aspectos do trabalho pedagógico. Revista Motrivivência, Florianópolis/SC, Ano XII, n. 17, p.147-155, set. 2001.

Published

2018-04-06

How to Cite

D’Avila, A. da S., & Silva, L. O. e. (2018). Physical Education in Early Childhood Education: The role of the Physical Education teacher. Kinesis, 36(1). https://doi.org/10.5902/2316546431365

Issue

Section

Original articles

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.