The contextualization of teaching physical education in Pelotas municipal school system: a critique of capitalist education system
DOI:
https://doi.org/10.5902/2316546424435Keywords:
Physical Education, Teachers’ work, Public schoolAbstract
This research was aimed to comprehend the relation between the social context of schools and the work of teachers of physical education in the city of Pelotas. The methodology had as parameter the selection of schools by its IDEB grade and semistructured interviews. From the results, we observe that the school with high IDEB has more problems associated to lack of materials for classes, and the devaluation of physical education. On the other hand, in the schools where the IDEB was low, it was possible to observe that one of the most significant problems was related to the lack of perspective in the formation of students, due to their socioeconomic condition, even though they valorize the teachers.Downloads
References
ALMEIDA, L.; BETINI, G. Investigação sobre a escola e seu entorno:estudo bibliográfico de produções nacionais. R. Educ. Públi. Cuiabá, v.24, n.55, p. 33-56, jan/abr de 2015.
BACCIN, E. Educação Física Escolar: implicações das políticas educacionais naorganização do trabalho pedagógico. 2010. 137 p. Dissertação (Mestrado)- Programa de Pós-graduação em Educação Física. Escola Superior de Educação Física. Universidade Federal dePelotas. Pelotas, 2010.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa / Paulo Freire – 49ª ed – Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.
FREITAS, Luiz Carlos de. Crítica da organização do trabalho pedagógico e da didática/ Luiz Carlos de Freitas. — Campinas, SP: Papirus, 1995.
GARDIM, Jéssica Britti; OLIVERIA, André Ricardo. A Precarização do Trabalho Docente em Educação Física. In: Anais do VIII Seminário do Trabalho: Trabalho, Educação e Políticas Sociais no Século XXI. Márilia - SP, 25 a 28 de Junho de 2015. 8 p. Disponível em: <http://www.estudosdotrabalho.org/texto/gt1/a_precarizacao_do_trabalho.pdf > Acesso em: 12 de Abril de 2016.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo, Atlas, 2002.
MARX, Karl. O Capital: Crítica a Econômica Política. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2014.
MÉSZÁROS, István.A educação para além do capital. São Paulo : Boitempo, 2008.
SOARES et al. Metodologia do Ensino de Educação Física. São Paulo: Cortez, 1992.
WITTIZORECKI, E.; NETO, V.; BOSSLE, F. Mudanças sociais e o trabalho docente de professores de Educação Física na escola: estudo a partir de histórias de vida. Movimento, Porto Alegre, v. 18, n. 01, p. 149 - 169, jan/mar de 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The works must be submitted in the digital format of the SEER platform, via the electronic address: http://periodicos.ufsm.br/kinesis/index. In case of any doubts, contact the editorial team through the email kinesisrevista@ufsm.br. The authorship that publishes in the Kinesis journal agrees to the following terms:
- They retain copyright and grant the journal the right of first publication.
- They allow and are encouraged to publish and disseminate their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) as this can cause positive alterations, as well as increase the impact and quotation of the published work.