The contextualization of teaching physical education in Pelotas municipal school system: a critique of capitalist education system

Authors

  • Leonardo Lemos Silveira Universidade Federal de Pelotas (UFPel)-Escola Superior de Eduação Física (ESEF).
  • Giovanni Felipe Ernst Frizzo Universidade Federal de Pelotas (UFPel)-Escola Superior de Eduação Física (ESEF).

DOI:

https://doi.org/10.5902/2316546424435

Keywords:

Physical Education, Teachers’ work, Public school

Abstract

This research was aimed to comprehend the relation between the social context of schools and the work of teachers of physical education in the city of Pelotas. The methodology had as parameter the selection of schools by its IDEB grade and semistructured interviews. From the results, we observe that the school with high IDEB has more problems associated to lack of materials for classes, and the devaluation of physical education. On the other hand, in the schools where the IDEB was low, it was possible to observe that one of the most significant problems was related to the lack of perspective in the formation of students, due to their socioeconomic condition, even though they valorize the teachers.

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Author Biographies

Leonardo Lemos Silveira, Universidade Federal de Pelotas (UFPel)-Escola Superior de Eduação Física (ESEF).

Graduando em Licenciatura de Educação Física pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel), tendo atuado como bolsista no Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência - PIBID/CAPES de 2013 até 2016/2. Atualmente é integrante do grupo de estudos: Organização do Trabalho Pedagógico da Educação Física da ESEF/UFPel e bolsista de iniciação ao trabalho, atuando no Laboratório de Informatica - LIG/ESEF/UFPel.

Giovanni Felipe Ernst Frizzo, Universidade Federal de Pelotas (UFPel)-Escola Superior de Eduação Física (ESEF).

Professor Adjunto da Escola Superior de Educação Física da Universidade Federal de Pelotas. Doutor em Ciências do Movimento Humano pela UFRGS. Formado em Licenciatura Plena em Educação Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Tem experiência na área de Educação Física, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, trabalho e educação, trabalho pedagógico, escola e mundo do trabalho.

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Published

2017-04-11

How to Cite

Silveira, L. L., & Frizzo, G. F. E. (2017). The contextualization of teaching physical education in Pelotas municipal school system: a critique of capitalist education system. Kinesis, 35(1). https://doi.org/10.5902/2316546424435

Issue

Section

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