Physical education as possibility of analysis of medical records of the late nineteenth-century Brazil

Authors

  • Felipe Lameu dos Santos Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.5902/2316546422681

Keywords:

Physical education, History, Historiography

Abstract

In this paper I argue the hypothesis that physical education understood as an expression of epoch is the most appropriate way to treat medical documentation on physical education in Brazil in the final years of the nineteenth century. I argue that this perspective is only possible from the empirical work with the historical documentation and the constant dialogue between the questions raised in the present with historical vestiges represented by documentation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Felipe Lameu dos Santos, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Professor de História da Educação Física da UFRRJ. Doutorando em Educação (UERJ), Mestre em Educação (UFF), Licenciado em Educação Física (UFRRJ) e graduando em História (UNIRIO).

References

CASTELLANI FILHO, Lino. Educação Física no Brasil: a história que não se conta. Campinas, SP: Papirus, 1988.

COSTA, Luciana Henrique da; SANTOS, Marysol de Souza.; GÓIS JUNIOR, Edivaldo. O discurso médico e a Educação Física nas escolas (Brasil, século XIX). Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 28, p. 273-282, 2014.

CUNHA JÚNIOR, Carlos Fernando Ferreira da. A produção teórica brasileira sobre educação physica/gymnastica publicada no século XIX: autores, mercado e questões de gênero. In: FERREIRA NETO, Amarílio. (org.). Pesquisa Histórica na Educação Física, v. 3. 1ed. Aracruz, ES: FACHA, 1998.

DUBY, Georges. A história contínua. Rio de Janeiro: Zahar Ed. UFRJ, 1993.

FERREIRA NETO, Amarílio. Apresentação. In: FERREIRA NETO, Amarílio. (org.). Pesquisa histórica na educação física. Aracruz, ES: Faculdade de Ciências Humanas de Aracruz, 1998

_______________________. O contexto de produção de Educação Física no Brasil: a história que não se conta. In: FERREIRA NETO, A.(org.). Pesquisa histórica na educação física brasileira. Vitória ES: UFES, 1996.

KNAUSS, Paulo. Usos do passado, arquivos e universidades. Cadernos de Pesquisa do CDHIS (UFU), v. 40, p. 9-15, 2009.

GHIRALDELLI JUNIOR, Paulo. A volta ao que parece simples. Movimento, v. 2, n. 2, p. XV-XVII, 1995.

GÓIS JUNIOR, Edivaldo. Ginástica, higiene e eugenia no projeto de nação brasileira: Rio de Janeiro, século XIX e início do século XX. Movimento, v. 19, p. 139-159, 2013.

LE GOFF, Jacques; NORA, Pierre. Apresentação a Faire de l1histoire [1974]. In: NOVAIS, Fernando A.; FORASTIERI, Rogerio. (orgs.). Nova história em perspectiva, volume 1. São Paulo: Cosac Naify, 2011.

MELO, Victor Andrade de. A educação física nas escolas brasileiras do século XIX: esporte ou ginástica? In: FERREIRA NETO, Amarílio. (org.). Pesquisa histórica na educação física v.3. Aracruz: Ed. Faculdade de Ciências Humanas de Aracruz, 1998.

_____________________. História da História da Educação Física no Brasil: perspectivas e propostas para a década de 90. Revista Brasileira de Ciências do Esporte. Santa Maria, v. 16, n.2, p. 134-143, 1995.

_____________________. Reflexão sobre a História da Educação Física no Brasil: uma abordagem historiográfica. Movimento, n. 4, v. p. 1, 41-48, 1996.

_____________________. História da Educação Física e do Esporte no Brasil: panorama e perspectiva. São Paulo: IBRASA, 1999.

MELO, Victor Andrade de; GOELLNER, Silvana Vilodre; GENOVEZ, Patricia Falco; PAIVA, Fernanda Simone de Lopes; CUNHA JUNIOR, Carlos Fernando Ferreira da. Projeto bibliografias: descortinando fontes para a História da Educação Física e do Esporte no Brasil. In: FERREIRA NETO, Amarílio. (org.). Pesquisa histórica na educação física. Aracruz, ES: Faculdade de Ciências Humanas de Aracruz, 1998.

SOARES, Carmen Lúcia. Do Corpo, da Educação Física e das muitas Histórias. Movimento, Porto Alegre, v. 9, n.3, p.125-147, 2003a.

__________________. Educação física: raízes européias e Brasil. 3. Ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2004.

__________________. Imagens da Educação do Corpo: estudo a partir da ginástica francesa no século XIX. 1996, 198f. Tese (Doutorado em Educação) Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1996.

__________________. Imagens da Educação no Corpo: estudo a partir da ginástica francesa no século XIX. Campinas: Autores Associados, 1998.

__________________. Imagens do Corpo “educado”: Um olhar sobre a ginástica no século XIX. In: FERREIRA NETO, Amarílio. (org.). Pesquisa história na educação física, vol. 2. Vitória: UFES, 1997.

__________________. Prefácio. In: OLIVEIRA, Marcus Aurelio Taborda. (org.) Educação do corpo na escola brasileira. Campinas, SP: Autores Associados, 2006.

OLIVEIRA, Marcus Aurelio Taborda de. (org.) Educação do corpo na escola brasileira. Campinas, SP: Autores Associados, 2006.

PAGNI, Pedro Ângelo. A prescrição dos exercícios físicos e do esporte no Brasil (1850-1920): cuidados com o corpo, educação física e formação moral. In: FERREIRA NETO, Amarílio. (org.). Pesquisa histórica na educação física, vol. 2. Vitória: UFES, 1997.

POMPEIA, Raul. O Ateneu. São Paulo: Ciranda Cultural, 2009.

SCHUELER, Alessandra Martinez Frota de; MAGALDI, Ana Maria. Educação escolar na Primeira República: memória, história e perspectiva de pesquisa. Tempo, v. 26, p. 32-55, 2009.

THOMPSON, Edward Palmer. A História vista a partir de baixo. In: SERGIO SILVA, Antonio Luigi (orgs.). As peculiaridades dos ingleses e outros artigos: E. P. Thompson. Textos Didáticos, n. 10, v. 2, fevereiro de 1998, Campinas, IFCH/Unicamp, 1998a.

________________________. Sobre classe e falsa consciência. In: SERGIO SILVA, Antonio Luigi (org.). As peculiaridades dos ingleses e outros artigos: E. P. Thompson. Textos Didáticos, n. 10, v. 2, fevereiro de 1998, Campinas, IFCH/Unicamp, 1998b.

VAGO, Tarcísio Mauro. A escolarização da gymnastica nas escolas normais de Minas Gerais. In: FERREIRA NETO, Amarílio. (org.). Pesquisa histórica na educação física, v.2. Vitória: UFES, 1997.

Published

2017-07-21

How to Cite

dos Santos, F. L. (2017). Physical education as possibility of analysis of medical records of the late nineteenth-century Brazil. Kinesis, 35(2). https://doi.org/10.5902/2316546422681

Issue

Section

Essays