Interview with Inger Enkvist: why is teaching work focused on traditional education more effective and democratic?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2357797589874

Keywords:

Importance of teachers, Traditional pedagogy, Direct instruction

Abstract

In October 2024, Inger Enkvist, Emeritus Professor of Spanish Literature at Lund University in Sweden and scholar of the pedagogical theories and educational practices adopted across the Western world, accepted an invitation from the Federal University of Paraná to participate as a speaker in the International Conference titled: “The Importance of Teachers and Teacher Training: Why Teaching Focused on Traditional Education is More Effective and Democratic?” The event was moderated by Professors Luis Gomes de Lima and Raquel Angela Speck, both faculty members at UFPR Palotina Campus. During the event, Enkvist shared her current perspective on the theoretical debate surrounding curriculum and new pedagogies. Her considerations demonstrate that the reversal brought about by constructivism has stripped teachers of their epistemic authority, while simultaneously depriving students of access to disciplinary knowledge, leading to a decline in intellectual standards in both schools and society. Her research on various educational systems across the Western world points to a profound crisis in education, with direct effects on the decline in its quality in most countries that have adopted the new pedagogies. As a way to overcome this crisis, she advocates a set of measures, namely: 1) having good and respected teachers in schools who are experts in their subjects; 2) centering the teaching process around these teachers; 3) valuing knowledge in schools and curricula; 4) adopting Direct Instruction as the pedagogical model in schools; 5) gaining family support to ensure that students study and complete their homework. Through these measures, she underscores the importance of teacher training focused on traditional pedagogy. The following interview aims to present the ideas of this researcher, which are, to some extent, unknown in the Brazilian educational field. Her reflections on her research constitute a landmark in the critique of constructivist practices and new pedagogies in contemporary education, with a view to achieving high-quality education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Inger Enkvist, Lund University

Pedagoga sueca, professora emérita do Centro de Línguas e Literatura da Universidade de Lund na Suécia. É também licenciada em filologia francesa, além de hispanista e pedagoga, contando com larga experiência no ensino primário, secundário e superior. Expert em idiomas como inglês, francês e espanhol, desenvolveu sua tese de doutorado em literatura espanhola na Universidade de Gotemburgo. O seu currículo acadêmico registra uma larga e valiosa trajetória intelectual, tendo investigado ao longo de décadas as causas da queda da qualidade educacional no Ocidente. O objetivo da entrevista é o de divulgar e fornecer acesso ao campo educacional brasileiro sobre as conclusões que a pesquisadora tem chegado a respeito da crise educacional em todo Ocidente. Bem como possibilitar reflexões críticas ao contexto pedagógico contemporâneo com suas práticas articuladas ao construtivismo. Nesse contexto, Enkvist vem desenvolvendo investigações em torno de questões educativas, métodos de ensino e metodologias pedagógicas, constatando que métodos educativos que dão muita iniciativa para os alunos na sala de aula fracassaram em todo Ocidente. Como também, tem verificado que nos sistemas de ensino e nas escolas, em especial nos países asiáticos, onde se vale a disciplina, a exigência do esforço dos alunos, o respeito aos professores e ao conhecimento, logrou-se êxito em termos de qualidade educacional. Tais constatações se encontram amplamente discutidas e comprovadas em várias obras de sua autoria como Educação em perigo (2000). Repensar a educação (2006). A boa e a má educação: exemplos internacionais (2011). Educação: guia para perplexos (2014). Conhecimento em crise: as ideologias na educação (2022), entre outras.

Raquel Angela Speck, Federal University of Paraná

É professora da Universidade Federal do Paraná, no Setor Palotina, no Departamento de Educação, Ensino e Ciências (DEC). É graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE). Mestre em Políticas Públicas em Educação pela mesma instituição. Doutora em Políticas Públicas em Educação e Gestão Educacional pela Universidade Estadual de Maringá (UEM).  Tem pesquisado questões pedagógicas em contextos de formação inicial e continuada de professores e a respeito da educação inclusiva.

Luís Gomes de Lima, Federal University of Paraná

Professor da Universidade Federal do Paraná, atuando no Departamento de Educação, Ensino e Ciências (DEC) e no programa de pós-graduação PPGECEMTE. Pós doutorado em educação pelo IEA-USP. Doutor em educação, ciências e matemática pela Universidade de São Paulo. Mestre em ensino de física pelo Instituto de Física da USP. Graduado em licenciatura plena em física pela Unimes. Graduado em Pedagogia pela Uniban. Possui larga experiência na área de ensino e educação, tanto em escolas públicas e particulares, quanto no ensino superior em universidades públicas. Atualmente tem realizado pesquisas a respeito dos efeitos deletérios das reformas educativas brasileiras sobre os currículos escolares e sobre a queda da qualidade do ensino nas escolas públicas, devido a negação do acesso aos saberes objetivos aos estudantes, em especial, aos mais vulneráveis socioeconomicamente.

References

ENKVIST, Inger. A Boa e a Má Educação: Exemplos Internacionais. Campinas: Kírion, 2020.

ENKVIST, Inger. Conhecimento em crise: as ideologias na educação. Campinas: Kírion, 2022.

ENKVIST, Inger. Educação: Guia para Perplexos. Campinas: Kírion, 2019.

ENKVIST, Inger. La Educación en Peligro. Pamplona: EUNSA, 2010.

ENKVIST, Inger. Repensar a educação. São Paulo: Bunker Editorial, 2014.

HIRSCH JR, Eric Donald. How to Educate a Citizen: The Power of Shared Knowledge to Unify a Nation. Illustrated ed. New York: Harper, 2020.

SOWELL, Thomas. Charter Schools and Their Enemies. New York: Basic Books, 2020.

Published

2025-01-29

How to Cite

Enkvist, I., Speck, R. A., & Lima, L. G. de. (2025). Interview with Inger Enkvist: why is teaching work focused on traditional education more effective and democratic?. InterAção, 15(4), e89874. https://doi.org/10.5902/2357797589874