The (non)belonging of the Haitian migrant to Brazil: the subjective fold of inside and outside
DOI:
https://doi.org/10.5902/2357797587847Keywords:
Migrant, Race, Identities, “Between spaces”Abstract
This article aims to discuss traces of the Haitian identity of migrants that came to Brazil, a migration movement that is the result of current displacements that also occur in the South hemisphere. For this purpose, we will use the analysis of narratives of some Haitian migrants, published on the YouTube platform. This is a qualitative and interpretative research, which considers narrative as a form of expression of the subject, of their identity, in addition to a methodological perspective that enables the production of knowledge. From the selection of excerpts, a discursive analysis was undertaken to study the effects of meaning regarding the sense of belonging that the migrants report towards Brazilian culture(s) and language(s), highlighting the conditions that constitute their identity markers and determine the discursive space they occupy, such as language, social class, gender and race. We bring to the discussion two excerpts that are part of one of the thematic axes developed on the whole research, called “the subjective fold of the inside and outside”, which reveals the simultaneous movement of belonging and non-belonging to the country in which they currently live, due to the difficulties they face, but which are placed as personal responsibility, not taking into account that, because of their vulnerability and the combination of identity traits that define them as “second class” subjects, they cannot take advantage of their rights, even if they are in legal condition in Brazil, revealing the need to rethink the model of modernity in a decolonial way.
Downloads
References
ANDRADE, E. R. Entre o desejo e a necessidade de aprender línguas: a construção das representações de língua e de aprendizagem do aluno-professor de língua inglesa. Tese de Doutorado em Linguística Aplicada. Campinas: IEL-UNICAMP, 2008. Disponível em: https://repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/436047. Acesso em: 20 jul. 2021.
ANDRADE, E. R. O entre-espaço ocupado pelo migrante (des)acolhido: entre a hospitalidade e a hostilidade. Revista da Abralin, v.20, n.3, p.289-309, 2021. Disponível em: https://revista.abralin.org/index.php/abralin/article/view/1919. Acesso em: 20. jul. 2021. DOI: https://doi.org/10.25189/rabralin.v20i3.1919
AKOTIRENE, C. Interseccionalidade (Femininos Plurais). São Paulo: Sueli Carneiro/ Pólen Livros, 2019.
BENTO, C. O pacto da branquitude. 1ª ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.
BHABHA, H. O local da cultura. Belo Horizonte: UFMG, 1998.
CAVALCANTI, L; OLIVEIRA, T.; MACEDO, M. Imigração e Refúgio no Brasil. Relatório Anual 2020. Série Migrações. Brasília/DF: OBMigra. Disponível em: Relatórios Anuais - Portal de Imigração Laboral (mj.gov.br) Acesso em: 3 dez. 2020.
DELEUZE, G. Foucault. SP; Editora Brasiliense, 1988.
DERRIDA, J; DUFOURMANTELLE, A. Anna Dufourmantelle convida Jacques Derrida a falar da hospitalidade. São Paulo: Editora Escuta, 2003.
DERRIDA, J. O monolinguismo do Outro. Porto: Campo das Letras, 2001.
DINIZ, L. R.; NEVES, A. O. Políticas Linguísticas de (in)visibilização de estudantes imigrantes e refugiados no ensino básico brasileiro. Revista X, vol. 13. n. 1, PR, 2018, pp. 87-110. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/revistax/article/view/61225/36629. Acesso em: 4 abr. 2019. DOI: https://doi.org/10.5380/rvx.v13i1.61225
DOMÈNECH, M.; TIRADO, F. J.; GÓMEZ, L. A dobra: psicologia e subjetivação. In Silva, T. T. da (org.). Nunca fomos humanos. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.
DOMENICONI, J. Migração internacional qualificada no século XXI. In BAENINGER, R et al. (orgs.). Migrações Sul-Sul. Campinas: Nepo/Unicamp, 2018, p. 200-217. Disponível em:
https://www.nepo.unicamp.br/publicacoes/livros/migracoes_sul_sul/migracoes_sul_sul.pdf. Acesso em: 18 jul. 2020.
FOUCAULT, M. O corpo utópico, as heterotopias. Posfácio de Daniel Defert. São Paulo, n-1 Edições, 2013.
GREGOLIN, M. R. AD: descrever, interpretar acontecimentos cuja materialidade funde linguagem e história. NAVARRO, P. (org.) Estudos do texto e do discurso – mapeando conceitos e métodos. S. Carlos: Claraluz Editora, 2006.
KILOMBA, Grada. Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.
LACAN, J. O seminário: livro 10: a angústia. RJ: Jorge Zahar, 2005.
LOPEZ, A. P. A.; DINIZ, L. R. A. Iniciativas jurídicas e acadêmicas brasileiras para o acolhimento de imigrantes deslocados forçados. Revista da Sociedade Internacional Português Língua Estrangeira, ed. 9., 2019, s/p. Disponível em: (PDF) Iniciativas Jurídicas e Acadêmicas Brasileiras para o Acolhimento de Imigrantes Deslocados Forçados (researchgate.net). Acesso em: 20 mai 2020. DOI: https://doi.org/10.5380/rvx.v13i1.60301
MARANDOLA JR., E.; HOLZER, W; OLIVEIRA, L. de (orgs.). Qual o espaço do lugar? SP: Perspectiva, 2019.
MIGNOLO, W. Novas reflexões sobre a “idéia da América Latina”. Caderno CRH, vol.21, n.53, maio/ago., Salvador, 2008, p. 239-252. DOI: https://doi.org/10.9771/ccrh.v21i53.18970
MIGNOLO, W. Desafios decoloniais hoje. Epistemologias do Sul, 1(1), Foz do Iguaçu/PR, 2017a, p. 12-32.
MIGNOLO, W. Colonialidade: o lado mais obscuro da modernidade. Revista Brasileira de Ciências Sociais, vol. 32, n. 94, SP, jun., 2017b, p. 1-17. DOI: https://doi.org/10.17666/329402/2017
NASCIMENTO, A. M. Interculturalidade: apontamentos conceituais e alternativa para a educação bilíngue. Revista SURES, n. 3, Foz do Iguaçu/PR, 2014, p.1-19.
ORLANDI, E. P. As formas do silêncio. Campinas: Editora da Unicamp. 2007.
PÊCHEUX, M. Semântica e discurso. Campinas: Editora da Unicamp,1988.
RAJAGOPALAN, K. Por uma linguística crítica. São Paulo: Parábola, 2004.
SCHENK, C. The Migrant Other: Exclusion without Nationalism? Nationalities Papers, vol. 49, n 3. Cambridge, 2021, p. 397–408. Disponível em: The Migrant Other: Exclusion without Nationalism? | Nationalities Papers | Cambridge Core. Acesso em: 20 jul. 2021. DOI: https://doi.org/10.1017/nps.2020.82
WITTIZORECKI, E. S.; BOSSLE, F.; SILVA, L. Pesquisar exige interrogar-se: a narrativa como estratégia de pesquisa e de formação do(a) pesquisador(a). Movimento, v.12, n. 2, mai/ago, Porto Alegre, 2006, p. 9-33. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.2904
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


