Virtues as a means of preserving the soul

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2357797587370

Keywords:

History of Education, Soul, Virtues, Past-Present

Abstract

To deal with preservation of the soul, revisiting some authors from the past is necessary, as the History of Education allows for in-depth studies related to the knowledge of human formation for development of the soul, making man reflect on his actions and the recognition of virtues in action, thinking about the common good. This is a matter that permeates history and brings a wealth of interpretations which justify the unification of past with present, to know the religious instructions for understanding a virtuous life. Among the authors used as research sources are Aristotle (384 a.C. – 322 a.C.), Albertus Magnus (1200 – 1280), Saint Bonaventure of Bagnoregio (1217-1274), Raimundo Lulio (1232-1316), Étienne de La Boétie (1530 – 1563), Voltaire (1694-1778), Hannah Arendt (1906 -1975), and others who analyzed the preservation of the soul as a requirement for continuation of humanity. According to this proposal, we asked: Why return to the History of Education to understand human formation and the preservation of the soul through virtues? In this perception, there is a long duration regarding the formation of man as a manager of his life, of his singularity, without the magnitude of understanding himself in the social whole and reflecting that his selfish actions generate an impact on his own life.

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Author Biographies

Conceição Solange Bution Perin, Universidade Estadual do Paraná

Graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual de Maringá (2002), Mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (2005), Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (2010), Pós-Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Maringá e Estágio na Universidade de Salamanca (2017). Atualmente é professora efetiva (Adjunto A) do Colegiado de Pedagogia e do Mestrado em Ensino: Formação Docente Interdisciplinar - PPIFOR da Universidade Estadual do Paraná UNESPAR - campus/Paranavaí. É líder do Grupo de Pesquisa em Educação e Ensino na Medievalidade, Modernidade e Contemporaneidade - GPEMC, integra o Grupo de Pesquisa: Transformações Sociais e Educação na Antiguidade e Medievalidade - GTSEAM/UEM. Faz parte do Grupo GEMYR - Grupo de Estudios Medievales y Renascentistas - Madri- Espanha. Tem experiência na área de Educação, com ênfase na gestão e docência da Educação Básica. Na Educação Superior a experiência é na formação de professores. No âmbito da pesquisa os estudos desenvolvidos estão centrados em Educação, Ensino e História da Educação.

Larissa Moreira da Costa, State University of Maringá

Doutoranda em Educação, PPE - UEM, Mestra em Educação , pela Universidade Estadual de Maringá, Licenciada em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná, sendo habilitada a dar aulas de  Filosofia, Sociologia e Ensino Religioso. Conclusão em 2012, junto com o projeto de pesquisa PIBIC- Pela Fundação Araucária o qual se intitula " A soberania Popular como principio de liberdade política segundo Jean Jacques Rousseau. Escreveu o Trabalho de conclusão de curso " A distinção entre soberania e governo segundo Jean- Jacques Rousseau, o qual encontra-se no arquivo de pesquisa da biblioteca da PUC-PR, campus Maringá. Em 2018, conclui o curso de Pedagogia na Universidade Estadual de Maringá, onde iniciou o estudo da história da Educação através de autores da Idade Média. Realizou dois Projetos de pesquisa sobre este período um denominado como " A proposta pedagógica de Alcuino e a Influência do Professor para a Formação do Governante, Concluído em 2018. Realizou também discussões a respeito do Autor do Século XIII Alberto Magno. além da participação do grupo de Pesquisa GTSEAM desde 2016

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Published

2024-06-12

How to Cite

Perin, C. S. B., & Costa, L. M. da. (2024). Virtues as a means of preserving the soul. Revista InterAção, 15(2), e87370. https://doi.org/10.5902/2357797587370