Revision as a form of simplification
DOI:
https://doi.org/10.5902/2763938X92202Keywords:
Simplification, Revision, ComprehensionAbstract
This article focuses on a specific segment of a PhD-level investigation within the area of Scientific Accessible Language. It explores the reading and comprehension of adapted texts to young individuals (aged 12+), combining teaching experience with academic research. The ebook Aprendendo sobre virus e vacinas, by Editora da UFCSPA, is used as input. In our view, revising the original material could be considered a form of simplification. When reviewing with the goal of making texts simple, we focus on vocabulary, syntax, semantics, word order, etc. This approach aims to create texts that are clear and straightforward, in an effort to contribute to the development of Scientific Accessible Language. The analysis was conducted using texts from our corpus with the aid of the tool MedSimples, developed by the research group Scientific Accessible Language, of UFRGS. This tool provides users with alternatives for simplified writing. The results showed that the ebook uses many technical terms and difficult words to explain the concepts, which may pose comprehension challenges for the young audience. In view of that, simplified versions are being proposed.
Downloads
References
ANTHONY, L. AntConc (Versão 3.5.8) [Software de Computador]. 2019. Tóquio, Japão: Universidade de Waseda. Disponível em: https://www.laurenceanthony.net/software. Acesso em: 25 mar. 2025.
ACESSIBILIDADE TT. 2017. Disponível em: https://sites.google.com/view/geatt. Acesso em: 25 mar. 2025.
BERBER SARDINHA, T. Lingüística de Corpus. Barueri-SP: Manole, 2004.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Brasil no Pisa 2018 [recurso eletrônico]. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2023. Disponível em: https://download.inep.gov.br/acoes_internacionais/pisa/resultados/2022/apresentacao_pisa_2022_brazil.pdf. Acesso em: 25 mar. 2025.
FINATTO, M. J. B. ; MOTTA, E. Terminologia e Acessibilidade: novas demandas e frentes de pesquisa. REVISTA GTLEX, v. 2, p. 316-356, 2019.
FINATTO, M. J. B. Acessibilidade textual e terminológica: promovendo a tradução intralinguística. ESTUDOS LINGUÍSTICOS (SÃO PAULO - 1978), v. 49, p. 72-96, 2020.
FULGÊNCIO, L.; LIBERATO, Y. Como Facilitar a Leitura. São Paulo: Contexto, 1992.
INAF. INSTITUTO PAULO MONTENEGRO. INAF Brasil 2018: indicador de alfabetismo funcional: principais resultados. São Paulo: Ação Educativa, 2018. Disponível em: https://acaoeducativa.org.br/wp-content/uploads/2018/08/Inaf2018_Relat%C3%B3rio-Resultados-Preliminares_v08Ago2018.pdf. Acesso em: 25 mar. 2025.
INSTITUTO PRÓ-LIVRO. Retratos da Leitura no Brasil: sexta edição. São Paulo. 2024. Disponível em: https://www.prolivro.org.br/wp-content/uploads/2024/11/Apresentac%CC%A7a%CC%83o_Retratos_da_Leitura_2024_13-11_SITE.pdf. Acesso em: 25 mar. 2025.
KRIEGER, M. D. G.; FINATTO, M. J. B. Introdução à Terminologia: teoria & prática. São Paulo: Contexto, 2017.
MEDSIMPLES. 2018. Disponível em: https://www.ufrgs.br/textecc/acessibilidade/page/cartilha/. Acesso em: 25 mar. 2025.
PINKER, Steven. Guia de escrita: como conceber um texto com clareza, precisão e elegância. Trad. Rodolfo Ilari. São Paulo: Contexto, 2016.
RACTZ, Bianca Segatt. Derrubando a torre: o papel da revisão na acessibilidade de textos acadêmicos. 2019. 72 f. Monografia (Bacharelado em Letras) – Instituto de Letras, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2019.
RODRIGUES, L. C. J. Aprendendo sobre vírus e vacinas [recurso eletrônico]. Porto Alegre: Editora da UFCSPA, 2020. ISBN 978-65-87950-28-0. Disponível em: https://www.ufcspa.edu.br/vida-no-campus/editora-da-ufcspa/obras-publicadas. Acesso em: 30 set. 2021
SANTOS, A. A. A.; PRIMI, R.; TAXA, F. O. S.; VENDRAMINI, C. M. M. O Teste de Cloze na Avaliação da Compreensão em Leitura. Psicologia: Reflexão e Crítica. Porto Alegre, v. 15, n.3, p. 549-560, 2002.
SILVA, B. R. VOCABULÁRIO ESCRITO DE ESTUDANTES DE ESCOLAS PÚBLICAS DO RIO GRANDE DO SUL: UM ESTUDO LÉXICO-ESTATÍSTICO. 2021. 321f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Instituto de Letras, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2021.
VOLKWEIS, F. X. O PAPEL DO REVISOR: É PRECISO PEDIR AO ÓBVIO QUE SE JUSTIFIQUE. 2020. 135f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Instituto de Letras, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


