SCHOOL CARTOGRAPHY AND THE DEVELOPMENT OF SPATIAL ABILITY

Authors

  • Ricardo Vicente Ferreira Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM)

DOI:

https://doi.org/10.5902/223649948740

Abstract

The map is, for excellence, a visual representation of geography space. As a language, the use of maps requires more than learning the signs and how to arrange the objects on them, but depends on a skill in the context of spatial intelligence. The present paper has as purpose to reflect upon the spatial ability in geography teaching and aims to extend knowledge of teachers in their use of cartography, as well as their ability for visualization of extensions, fluxes and intensities of the different geographical phenomena and facts, and so contribute to improve studies of high school geography.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ricardo Vicente Ferreira, Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM)

Professor do Departamento de Geografia da Universidade Federal do Triângulo Mineiro

References

ALMEIDA, Rosângela Doin. Do desenho ao mapa: Iniciação cartográfca na escola. São Paulo, 2001.

ALMEIDA, Rosângela Doin; PASSINI, Elza Yasuko. O espaço geográfco: ensino e representação” São Paulo: Contexto, 1988, 90p.

CARROLL, John B. Human cognitive abilities: a survey of factoranalytic studies. New York: Cambridge University Press, 1993, 819p.

GARDNER, Howard. Inteligências Múltiplas: a teoria na prática. Porto Alegre: Artmed, 1995.

La BLACHE, Paul Vidal. O ensino de Geografia na escola: o que é, e o que deveria ser. In: RESENDE, E. C.M.; FERREIRA, R. V. A Geografa fora da sala de aula. São Paulo: Necrópolis,

p. 12-22, 2008.

MASSEY, Doreen. Pelo Espaço. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2008.

PARK, Gregory, LUBINSKI, David, BENBOW, Camila. Recognizing spatial intelligence. In: Scientifc American, novembro, 2, 2010. Disponível em: <http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=recognizing- spatial-intel>. Acesso em 12 de fevereiro de 2011.

SANTOS, Clézio. Cartografia temática no ensino médio: do tema à representação gráfica. Boletim de Geografa, v. 19, n. 2, p. 19-28, 2001.

SIMIELLI, M. E. R. Cartografia no ensino fundamental e médio”. In: CARLOS, A. F. A. (Org). A Geografa em sala de aula. São Paulo: Contexto, 1999.

SOUZA, Jose Gilberto de; KATUTA, Ângela Massumi. Geografa e conhecimentos cartográfcos. São Paulo: Ed. Unesp 2001. 162 p.

THRALLS, Zoe. O ensino da Geografa. Porto Alegre: Globo, 1965.

TUAN, Yi-Fu. Topoflia: um estudo da percepção, atitudes e valores do meio ambiente. São Paulo: Difel, 1980.

Published

2013-02-06

How to Cite

Ferreira, R. V. (2013). SCHOOL CARTOGRAPHY AND THE DEVELOPMENT OF SPATIAL ABILITY. Geografia Ensino & Pesquisa, 17(1), 71–80. https://doi.org/10.5902/223649948740

Issue

Section

Geoinformação e Sensoriamento Remoto em Geografia