The production of the peasant epistemological territory and the interculturality of the pedagogy of rural family homes in Brazil and Portugal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236499474456

Keywords:

Rural Family House, Pedagogy of Alternation, Southern Epistemologies

Abstract

The Rural Family Houses and the Pedagogy of Alternation have produced knowledge that articulates the peasant ancestry, and historically systematized knowledge in a territorial emancipatory process. Since its origin in 1935, the school-community connection has favored the permanence of young people in the countryside in political-social relations that are part of a transformative praxis. This article aims to give visibility to the lives of graduates of Três Vendas Rural Family House High School (Brazil) and Agricultural School House Campo Verde (Portugal), in the knowledge ecology of these Southern Epistemologies. The qualitative research used interviews, experiences, and observations and it has identified the appropriation of space that recognizes, validates, and formalizes the resistance knowledge to agribusiness. In the interculturality of the epistemological peasant territory, these schools are an alternative to education and peasant emancipation.

Downloads

Author Biographies

Angelita Zimermann, Federal University of Santa Maria

PhD in Geography, Postgraduate Program in Geography - PPGGEO, Federal University of Santa Maria - UFSM, Rio Grande do Sul, Brazil.

Ane Carine Meurer, Federal University of Santa Maria

PhD in Education from the Federal University of Bahia (UFBA), Professor of the Postgraduate Program in Geography (PPGGEO/UFSM), Researcher at the Education and Territory Research Group (GPET/UFSM), at the Federal University of Santa Maria.

Maria Manuela Duarte Guilherme, University of Coimbra

Researcher at the Center for Social Studies at the University of Coimbra since 2002, where she is part of the "Research Group in Humanities, Migrations and Peace Studies". His research interests are Intercultural Communication and Education, Plurilingualism and Intercultural Epistemologies in Transnational research, Teacher Training, Language Policies in Education, Mobility and Ethnicity.

References

ARROYO, M. G.; CALDART, R. S.; MOLINA, M. C. Apresentação. In: ARROYO, M. G.; CALDART, R. S.; MOLINA, M. C. (orgs.). Por uma Educação do Campo. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2011. p. 07-18.

AVILLEZ, F. A agricultura portuguesa: as últimas décadas e perspectivas para o futuro. Lisboa: Editora Fundação Francisco Manuel Dos Santos, 2016.

AZEVEDO, J. Ensino profissional em Portugal, 1989-2014: os primeiros vinte e cinco anos de uma viagem que trouxe o ensino profissional da periferia para o centro das políticas educativas. Portugal: Porto, 2014. Disponível em: http://www.joaquimazevedo.com/Images/BibTex/Escolas_profissionais_Livro_VFinal.pdf. Acesso em: 09 mar. 2023.

BAPTISTA, F. O.; ROLO, J. C. Trabalho agrícola: percursos e modelos. In: CULTIVAR Cadernos de Análise e Prospetiva, Lisboa, n. 10, p. 25-37, dez. 2017. Disponível em: http://www.gpp.pt/images/GPP/O_que_disponibilizamos/Publicacoes/Cultivar_10.pdf. Acesso em: 09 mar. 2023.

BRASIL. Lei nº 4.504, de 30 de novembro de 1964. Dispõe sobre o Estatuto da Terra, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Poder Legislativo, Brasília, DF, 30 nov. 1964. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L4504.htm. Acesso em: 10 mar. 2023.

BRASIL. Balança Comercial do Agronegócio – Junho/2019. Brasília: Ministério da agricultura, pecuária e abastecimento, 2019. Disponível em: http://www.agricultura.gov.br/noticias/vendas-externas-do-agro-em-junho-somam-us-8-34-bi/Notaimprensajunhode2019.docx. Acesso em: 20 ago. 2019.

CASTRO-GÓMEZ, S.; GROSFOGUEL, R. Prólogo. In: CASTRO-GÓMEZ, S.; GROSFOGUEL, R. (Orgs.). El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores; Universidad Central, Instituto de Estudios Sociales Contemporáneos y Pontificia Universidad Javeriana, Instituto Pensar, 2007. p. 09-23.

DOSSA, A. Evolução da Agricultura no Brasil: Síntese. MCA Blogs, [S.l.], 08 ago. 2014. Disponível em: http://www.mcagroflorestal.com.br/blog-detalhe.php?codigo=113. Acesso em: 10 mar. 2023.

FERNANDES, B. M. Território Camponês. In: CALDART, R. S. et al. (Orgs.). Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro; São Paulo: Expressão Popular, 2012. p. 744-748.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

GIMONET, J-C. Praticar e compreender a Pedagogia da Alternância dos CEFFAs. Tradução de Thierry de Burghgrave. Petrópolis: Vozes, 2007.

GUILHERME, M. M. D.; DIETZ, G. Diferencia en la diversidad: perspectivas múltiples de complejidades conceptuales multi, inter y transculturales. Estudios sobre las Culturas Contemporáneas, Colima, v. 20, n. 40, p. 13-36, 2014. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/316/31632785002.pdf. Acesso em: 02 mar. 2023.

HAESBAERT, R. Des-territorialização e identidade: a rede “gaúcha” no nordeste. Niterói: EDUFF, 1997.

ILHEU, M. J. O Papel dos Jovens Agricultores na Sustentabilidade da Agricultura. EM REDE, Revista da Rede Rural Nacional, [S.l.], n. 4, p. 02-10, 2014. Disponível em: http://www.rederural.gov.pt/centro-de-recursos/send/11-jovens/579-revista-da-rrn-jovens-agricultores-uma-aposta-no-futuro. Acesso em: 10 mar. 2023.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Censo Agropecuário 2017. Rio de Janeiro: IBGE, 2017. Disponível em: https://censos.ibge.gov.br/agro/2017/. Acesso em: 20 jul. 2018.

MAGALHÃES, J. Escola Única e Educação Rural no Estado Novo em Portugal. Historia y Memoria de la Educación, Madrid, n. 7, p. 269-298, 2018. Disponível em: http://revistas.uned.es/index.php/HMe/article/view/18733. Acesso em: 02 mar. 2023. DOI: https://doi.org/10.5944/hme.7.2018.18733

MÉSZAROS, I. A educação para além do capital. Tradução: Isa Tavares. 2. ed. São Paulo: Boitempo, 2008.

NUNES, J. A. O resgate da epistemologia. Revista Crítica de Ciências Sociais, [S.l.], v. 80, p. 45-70, mar. 2008. Disponível em: http://journals.openedition.org/rccs/693. Acesso em: 04 mar. 2023. DOI: https://doi.org/10.4000/rccs.693

OLIVEIRA, A. U. de. Um geógrafo permanente a serviço de seu país: as contribuições de Orlando Valverde para a Geografia e para a sociedade. In: PAULINO, E. T.; FABRINI, J. E. (Orgs.) Campesinato e territórios em disputa. 1. ed. São Paulo: Editora Expressão Popular, 2008. p. 357-418.

PORTUGAL. Política Agrícola Comum. Gabinete de Planejamento, Políticas e Administração Geral, [S.l.], 2019. Disponível em: http://www.gpp.pt/index.php/pac-atual/politica-agricola-comum. Acesso em: 10 mar. 2023.

RAFFESTIN, C. Por uma geografia do poder. São Paulo: Ática, 1993.

SANTOS, B. de S. Para uma sociologia das ausências e uma sociologia das emergências. Revista Crítica de Ciências Sociais, Coimbra, p. 237-280, n. 63, out. 2002. DOI: https://doi.org/10.4000/rccs.1285

SANTOS, B. de S. O fim do império cognitivo: A afirmação das epistemologias do sul. Coimbra: Edições Almedina, 2018.

SANTOS, Milton. Da totalidade ao lugar. 1. ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2014.

SANTOS, Marilene. Educação do Campo no Plano Nacional de Educação: tensões entre a garantia e a negação do direito à educação. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v. 26, n. 98, p. 185-212, jan./mar. 2018. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ensaio/v26n98/1809-4465-ensaio-26-98-0185.pdf. Acesso em: 18 mar. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/s0104-40362018002600965

SHANIN, T. A definição de camponês: conceituações e desconceituações – o velho e o novo em uma discussão marxista. Revista Nera, Presidente Prudente, ano 8, n. 7, p. 1-21, jul./dez. 2005. Disponível em: http://revista.fct.unesp.br/index.php/nera/article/view/1456/1432. Acesso em: 10 mar. 2023. DOI: https://doi.org/10.47946/rnera.v0i7.1456

SHANIN, T. Lições camponesas. In: PAULINO, E. T.; FABRINI, J. E. (Orgs.) Campesinato e territórios em disputa. 1. ed. São Paulo: Editora Expressão Popular, 2008. p. 23-47. Disponível em: http://www2.fct.unesp.br/docentes/geo/bernardo/BIBLIOGRAFIA%20DISCIPLINAS%20POS-GRADUACAO/BERNARDO%20MANCANO%20FERNANDES/campesinato.pdf. Acesso em: 10 mar. 2023.

SILVA, L. H. A Relação Escola-Família no Universo das Experiências Brasileiras de Formação em Alternância. 2000. Tese (Doutorado em Educação) -Pontifícia Universidade de São Paulo, São Paulo, 2000.

SOUSA, P. (org.) Formação em alternância e desenvolvimento local: 25 anos da Casa-Escola Agrícola Campo Verde. Campo Verde: Casa-Escola Agrícola Campo Verde, 2014.

STEDILE, J.; CARVALHO, H. M. de. Soberania Alimentar. In: CALDART, R. S. et al. (orgs.). Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro; São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio; Expressão Popular, 2012. p. 714-723

UNIÃO POPULAR ANARQUISTA. Mobilizações Camponesas na Colômbia e as Negociações de Paz em Havana. [S.l.], 2015. Disponível em: https://uniaoanarquista.files.wordpress.com/2015/01/valderrama-1.pdf . Acesso 10 jun. 2023.

ZIMMERMANN, A. “A gente tem muito pra contar!” O território epistemológico camponês por egressos de casas familiares rurais do Brasil e de Portugal. p.385, 2019. Tese (Doutorado em Geografia) -Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2019. Disponível em:https://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/19473/TES_PPGGEOGRAFIA_2019_ZIMMERMANN_ANGELITA.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 10 mar 2023.

Published

2023-12-29

How to Cite

Zimermann, A., Meurer, A. C., & Guilherme, M. M. D. (2023). The production of the peasant epistemological territory and the interculturality of the pedagogy of rural family homes in Brazil and Portugal. Geografia Ensino & Pesquisa, 27, e74456. https://doi.org/10.5902/2236499474456

Issue

Section

Produção do Espaço e Dinâmica Regional