Historical-Critical Pedagogy, construction of social being and environmental education

Authors

  • Dermeval Saviani Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236499473548

Keywords:

Historical-Critical Pedagogy, Construction of the social being, Environmental education

Abstract

This article deals with the way in which Historical-Critical Pedagogy conceives the construction of the social being and what implications this entails for environmental education. In order to do so, it begins with a characterization of the meaning of Historical-Critical Pedagogy as a concrete pedagogy, dealing, in the second moment, with the construction of the social being to, finally, situate the problem of the environment and its education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Dermeval Saviani, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP

Professor Emérito da UNICAMP, Pesquisador Emérito do CNPq, Coordenador Geral do HISTEDBR; Doutor Honoris Causa pelas Universidades Tiradentes de Sergipe, Federal da Paraíba e Federal de Santa Maria; e Professor Titular Colaborador Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da UNICAMP.

References

EL KHALILI, A. Disponível em: http://www.alainet.org/es/node/184965. Acesso em: 15 set. 2020.

ENGELS, F. "Sobre o papel do trabalho na transformação do macaco em homem”. In: MARX, K. e ENGELS, F. Textos 1. São Paulo: Edições Sociais, 1977, p. 61-78.

GRAMSCI, A. Quaderni del carcere (edizione critica dell’Istituto Gramsci a cura di Valentino Gerratana), 4 vol. Torino: Einaudi, 1975.

GRAMSCI, A. Concepção dialética da História, 2ª ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978.

LÖWY, M. Ecologia e socialismo. São Paulo, Cortez, 2005.

MALSON, L. As crianças selvagens: mito e realidade. Porto: Livraria Civilização, 1967.

MARX. K. Contribuição para a crítica da economia política, 2ª ed. Lisboa: Estampa, 1973.

Published

2023-01-10

How to Cite

Saviani, D. (2023). Historical-Critical Pedagogy, construction of social being and environmental education. Geografia Ensino & Pesquisa, 26, e8. https://doi.org/10.5902/2236499473548

Issue

Section

Special Edition