Rural education from the perspective of environmental education: necessary dialogues
DOI:
https://doi.org/10.5902/2236499472187Keywords:
Schooling, Sustainability, LDB, Educational policies, AgribusinessAbstract
This theoretical study aims to bring reflections that highlight the national contradictory scenario related to the Countryside and Countryside Education, indicating how Critical Environmental Education constitutes an instrument that can qualify the Countryside educational processes to understand the socio-environmental reality. It was evident that the political and economic changes in our country accompanied by the expansion of global industrialization and agricultural mechanization marked the configuration of the Brazilian countryside. In this sense, school education can be a means for revealing the reality to citizens, and therefore it becomes a priority to reflect on how Rural Education can contribute to individuals understanding the living conditions imposed on them, being able to count, for this, with environmental educational processes that thematize the environment where they live, recognizing what has been triggered to it.
Downloads
References
BRASIL. Casa Civil. Lei Nº. 9394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases para Educação Nacional. 1996.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CEB 36/2001. Diário Oficial da União, Brasília, 2002.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução nº. 2 de 28 de abril de 2008. Institui as Diretrizes Complementares, normas e princípios para o desenvolvimento de políticas públicas de atendimento da Educação Básica do Campo. 2008.
BRASIL. Poder Executivo. Decreto Presidencial nº. 7352 de 4 de novembro de 2010. Institui a Política de Educação do Campo e do Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária - PRONERA. Diário Oficial da União, Brasília, 2010.
FOLADORI, G. El pensamiento ambientalista. Tópicos de educacion Ambiental, Univesidad Nacional Autónoma de México, México, v. 2, n. 5, p. 21-38, 2000. Disponível em: http://wwww.anea.org.mx/Topicos/T%205/Paginas%2021%20-%2038.pdf. Acesso em: 4 abr. 2022.
FOREST TRENDS. Forest Policy Trade and Finance Initiative.Illicit Harvest, Complicit Goods: the state of illegal deforestation for agriculture. 2021. Disponível em: https://www.forest-trends.org/wp-content/uploads/2021/05/Illicit-Harvest-Complicit-Goods.pdf. Acesso em: 30 mar. 2022.
GTSCA2030. V Relatório Luz da Sociedade Civil Agenda 2030 de Desenvolvimento Sustentável Brasil. Grupo de Trabalho da Sociedade Civil para a Agenda 2030. 2021. Disponível em: https://brasilnaagenda2030.files.wordpress.com/2021/07/por_rl_2021_completo_vs_03_lowres.pdf. Acesso em: 10 mar. 2022.
LAMOSA, R. A. C. Estado, Classe social e Educação no Brasil: uma análise crítica da hegemonia da Associação Brasileira do Agronegócio. 436f. 2014. Tese (Doutorado em Educação) –Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014.
MAIA, J.S.da S. Educação ambiental crítica e formação de professores. Curitiba-PR: Appris, 2015a.
MAIA, J.S.da S. Sistema político, desigualdades sociais no campo e o papel da educação. Cadernos de Pesquisa: Pensamento Educacional, Curitiba, v. 10, n. 26. P. 118-138 set./dez. 2015b. Disponível em: http://universidadetuiuti.utp.br/Cadernos_de_Pesquisa/pdfs/cad_pesq_26/art_5. pdf. Acesso em: 5 abr. 2022.
MAIA, J. S. da S. Formação permanente de professores e a educação ambiental crítica no contexto da escola pública. PRACS: Revista Eletrônica de Humanidades do Curso de Ciências Sociais da UNIFAP, v. 11, n. 2, p. 07-19, jul./dez. 2018. Disponível em: https://periodicos.unifap.br/index.php/pracs/article/view/4702/sobralv11n2.pdf. Acesso em: 5 abr. 2022.
MAPA. Ministério de Agricultura, Pecuária e Abastecimento. Notícias.Exportações do agronegócio batem recorde em dezembro e no ano de 2021. 2022. Disponível em: https://www.gov.br/agricultura/pt-br/assuntos/noticias/exportacoes-do-agronegocio-batem-recorde-em-dezembro-e-no-ano-de-2021. Acesso em: 4 mar. 2022.
MENDES, C. B. Influências de instituições externas à escola pública: privatização do ensino a partir da educação ambiental? 2015. 232 f. Dissertação (Mestrado em Educação para a Ciência) –Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, Bauru, 2015.
MENDES, C. B. Educação Ambiental na formação inicial de professoras e professores: a categoria totalidade como proposta de enfrentamento, 2020, 233 f. Tese (Doutorado em Educação para a Ciência) -Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, Bauru-SP, 2020.
MENDES, C.B.; MAIA, J.S.da S. A Educação Ambiental e a educação do campo diante das interferências do agronegócio: compreensões de professores de escolas públicas. Ambiente & Educação, v. 25, n. 2, p. 73-103, 2020. Disponível em: https://periodicos.furg.br/ambeduc/article/view/11500/7726. Acesso em: 2 abr. 2022.
MENDONÇA, S.R. O Patronato Rural Brasileiro na atualidade: dois estudos de caso. Anuario Del Centro de Estudios Históricos Prof. Carlos S. A. Segreti, Córdoba (Argentina), año 8, n. 8, p. 139-159, 2008.
NETO, L.B. Educação do Campo ou Educação no Campo? Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n. 38, p. 150-168, jun. 2010.
OECO. Notícias. Relatório expõe agronegócio como grande motor do desmatamento ilegal de florestas.2021. Disponível em: https://oeco.org.br/noticias/relatorio-expoe-agronegocio-como-grande-motor-do-desmatamento-ilegal-de-florestas/#:~:text=No%20Brasil%2C%20por%20exemplo%2C%20segundo,mais%201.1%20milh%C3%A3o%20de%20hectares. Acesso em: 30 mar. 2022.
ONUBRASIL. Nações Unidas Brasil. Objetivos de Desenvolvimento Sustentável. 2022. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/sdgs. Acesso em: 3 abr. 2022.
SAVIANI, D. A pedagogia histórico-crítica na educação do campo. In: BASSO, Jaqueline D.; NETO, José Leite S.; BEZERRA, Maria Cristina S. (org.). Pedagogia histórico-crítica e educação no campo: histórias, desafios e perspectivas atuais. São Carlos: Pedro & João Editores e Navegando, 2016,p. 16-43.
REIS, M.F.de C. T. Princípios metodológicos da Educação Ambiental. In: Metodologias Aplicadas à Educação Ambiental. São Paulo: IESDE, 2012.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Geografia Ensino & Pesquisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The journal Geografia – Ensino & Pesquisa will obtain the auctorial rights for all published texts. This also implies that the text can be published anywhere in the world, including all rights on renewal, expansion and dissemination of the contribution, as well as other subsidiary rights. The author’s get permission to publish the contribution in other medias, printed or digital, may be in Portuguese or translation, since the publication is credited to Revista Geografia – Ensino & Pesquisa.The journal Geografia – Ensino & Pesquisa will obtain the auctorial rights for all published texts. This also implies that the text can be published anywhere in the world, including all rights on renewal, expansion and dissemination of the contribution, as well as other subsidiary rights. The author’s get permission to publish the contribution in other medias, printed or digital, may be in Portuguese or translation, since the publication is credited to Revista Geografia – Ensino & Pesquisa.