Rural education from the perspective of environmental education: necessary dialogues

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236499472187

Keywords:

Schooling, Sustainability, LDB, Educational policies, Agribusiness

Abstract

This theoretical study aims to bring reflections that highlight the national contradictory scenario related to the Countryside and Countryside Education, indicating how Critical Environmental Education constitutes an instrument that can qualify the Countryside educational processes to understand the socio-environmental reality. It was evident that the political and economic changes in our country accompanied by the expansion of global industrialization and agricultural mechanization marked the configuration of the Brazilian countryside. In this sense, school education can be a means for revealing the reality to citizens, and therefore it becomes a priority to reflect on how Rural Education can contribute to individuals understanding the living conditions imposed on them, being able to count, for this, with environmental educational processes that thematize the environment where they live, recognizing what has been triggered to it.

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Author Biographies

Carolina Borghi Mendes, Universidade Estadual do Norte do Paraná, Centro de Ciências Humanas e da Educação, Jacarezinho, PR,

Bióloga - Professora do Colegiado de Ciências Biológicas do Centro de Ciências Humanas e da Educação - Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP).  Doutora em Educação para a Ciência – UNESP – Bauru/SP 

Jorge Sobral da Silva Maia, Universidade Estadual do Norte do Paraná, Centro de Ciências Humanas e da Educação, Jacarezinho, PR

Biólogo – Pró-Reitor de Pesquisa e Pós-Graduação- UENP; Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação do Centro de Ciências Humanas e da Educação - Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP).  Doutor em Educação para a Ciência – UNESP – Bauru/SP 

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Published

2022-12-24

How to Cite

Mendes, C. B., & Maia, J. S. da S. (2022). Rural education from the perspective of environmental education: necessary dialogues . Geografia Ensino & Pesquisa, 26, e1. https://doi.org/10.5902/2236499472187

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Special Edition