The world is changing, now what? Challenges for teaching and learning Geography in pandemic times

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236499463425

Keywords:

Geography teaching, Covid-19, Technology and education, School geography

Abstract

This work discusses the effects of the Covid-19 pandemic in the Geography teaching-learning. For this, a revisit to the history of the scientific discipline is carried out, highlighting its constitutive problems and the instability of its epistemological basis. This fragility is reflected in school Geography since the discipline at school is crossed, like the scientific one, by external interests. Therefore, we recall the evidence already present in the bibliography that it is necessary to rethink the mnemonic and descriptive Geography that is taught at school, in the sense of constituting a knowledge that is living and that explains the students’ reality through spatial thinking. In this way, we analyze that the Covid-19 pandemic, as tragic as it is, also presents possibilities for teaching Geography focused on technology, which is why we present some tools that can be used by teachers. We conclude, therefore, that the pandemic situation, even if temporary, can have permanent effects on the establishment of the role and importance of school Geography.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rafael Ghidini, Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Francisco Beltrão, PR

Aluno do Programa de Pós-Graduação em Geografia (PPGG) da Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE), campus de Francisco Beltrão. Membro do Grupo de Pesquisa em Educação e Ensino de Geografia (GPEG), na mesma instituição.

Najla Mehanna Mormul, Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Francisco Beltrão, PR

Doutora em Geografia pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Professora dos cursos de graduação e pós-graduação em Geografia na Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE), campus de Francisco Beltrão. Líder do Grupo de Pesquisa em Educação e Ensino de Geografia (GPEG), na mesma instituição.

References

BRABANT, J.-M. Crise da Geografia, Crise da Escola. In: OLIVEIRA, A. U. DE; BRABANT, J.-M.; VESENTINI, J. W.; VLACH, V. R. F.; SANTOS, D.; CARVALHO, M. B. DE; MORAES, A. C.; WETTSTEIN, G. (Org.). Para onde vai o ensino de Geografia? São Paulo: Contexto, 1970.

CALLAI, H. C. A formação do profissional da Geografia: o professor. Ijuí: Ed. Unijuí, 2013.

CASTELLAR, S.; VILHENA, J. Ensino de Geografia. São Paulo: Cengage Learning, 2011.

CAVALCANTI, L. DE S. Bases teórico-metodológicas da Geografia: uma referência para a formação e a prática de ensino. In: CAVALCANTI, L. DE S. Formação de professores: concepções e práticas em Geografia. Goiânia: Vieira, 2006.

FERRETI, F. Pierre Deffontaines e as missões universitárias francesas no Brasil: geopolítica do conhecimento, circulação dos saberes e ensino da geografia (1934-1938). Boletim Goiano de Geografia, Goiânia, v. 36, n. 1, p. 04–26, mar. 2016. Disponível em: https://revistas.ufg.br/bgg/article/view/40362. Acesso em: 4 dez. 2020. DOI 10.5216/bgg.v36i1.40362.

GEORGE, P.; GUGLIELMO, R.; KAYSER, B.; LACOSTE, Y. A Geografia Ativa. 5. ed. São Paulo: Difel, 1980.

GOMES, P. C. DA C. Geografia e modernidade. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1996.

HOBSBAWM, E. A era do capital: 1848-1875. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.

LACOSTE, Y. A Geografia: isso serve, em primeiro lugar, para fazer a guerra. 18. ed. São Paulo: Papirus, 2010.

MORAES, A. C. R. Geografia: pequena história crítica. São Paulo: Annablume, 2004.

PONTUSCHKA, N. N.; PAGANELLI, T. I.; CACETE, N. H. Para ensinar e aprender Geografia. São Paulo: Cortez, 2007.

SANTOS, M. Por uma Geografia Nova: da Crítica da Geografia a uma Geografia Crítica. 6. ed. São Paulo: EdUsp, 2008.

SOBRE a Wikipédia. Disponível em: https://pt.wikipedia.org/wiki/Especial:Ligação_permanente/54546779. Acesso em: 9 set. 2020.

TOKARNIA, M. Um em cada 4 brasileiros não tem acesso à internet, mostra pesquisa. Jornal. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/economia/noticia/2020-04/um-em-cada-quatro-brasileiros-nao-tem-acesso-internet. Acesso em: 8 set. 2020.

VESENTINI, J. W. Geografia Crítica e Ensino. In: OLIVEIRA, A. U. DE; BRABANT, J.-M.; VESENTINI, J. W.; VLACH, V. R. F.; SANTOS, D.; CARVALHO, M. B. DE; MORAES, A. C.; WETTSTEIN, G. (Org.). Para onde vai o ensino de Geografia? São Paulo: Contexto, 1970.

Published

2022-04-20 — Updated on 2022-09-26

Versions

How to Cite

Ghidini, R., & Mehanna Mormul, N. M. (2022). The world is changing, now what? Challenges for teaching and learning Geography in pandemic times. Geografia Ensino & Pesquisa, 26, e1. https://doi.org/10.5902/2236499463425 (Original work published April 20, 2022)

Issue

Section

Ensino e Geografia