The human development index (HDI) in Geography classes: an analysis of educational videos on the internet

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236499439136

Keywords:

Appropriation, Ideology, Geographical imaginary, Social indicators, Representations

Abstract

This article presents an analysis of the use and appropriation of the Human Development Index (HDI) in video classes by Brazilian Geography teachers through the observation of the spatial language used by the videos published on the internet. A sample of 14 video classes published on YouTube with an average of about 15 minutes each was studied. The methodology used is based on the study of representations by content analysis and direct discourse analysis. The results found demonstrate an important dimension to be better understood in relation to Geography and the social indicators that refer to the dimension of social appropriation, ideology and the construction of geographical imaginary. We observe processes of anchoring and objectifying the HDI that refer to mechanisms of symbolic construction of space related to the production of a “psychosphere of geographic space” (SANTOS, 1996), to “social representations of space” (BONFIN, 2012) and “ spaces of representations ”(LEFEBVRE, 2013) relevant to be considered in the processes of construction of geographic knowledge and educational practices in Geography.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniel Godoy, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS

Doutorando em Geografia na Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS

Paulo Roberto Rodrigues Soares, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS

Professor de Geografia na Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS

References

BALL, S. J. Performatividades e fabricações na economia educacional: rumo a uma sociedade performativa. Educação & Realidade, v. 35, n. 2, 2010.

BALL, S. J. Profissionalismo, gerencialismo e performatividade. Cadernos de pesquisa, v. 35, n. 126, p. 539-564, 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742005000300002

BONFIM, N. R. Representações sociais do espaço e ensino de geografia. IN: BONFIM, NR; ROCHA. LB (Orgs.) As Representações na Geografia. Santa Cruz/BA: Editus/UESC, 2012.

BOURDIEU, P.; A economia das trocas simbólicas. São Paulo: Perspectiva, 1996

CARVALHO, L. M. Intensificação e sofisticação dos processos da regulação transnacional em educação: o caso do programa internacional de avaliação de estudantes. Educação & Sociedade, v. 37, n. 136, 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/es0101-73302016166669

BULEON, P.; DI MÉO, G.. L'espace social: une lecture géographique des sociétés. Armand Colin, 2005

FERNANDES, A. T. Espaço social e suas representações. Revista da Faculdade de Letras: Sociologia, 02, 1992, p. 61, 1992.

GIL FILHO, S. F. Geografia Cultural: estrutura e primado das representações. Espaço e Cultura, n. 19-20, p. 51-59, 2005.

GRIMBERG, D. S.; DORFMAN, A. Imaginação geográfica e análise de notícias como fonte em pesquisas em Geografia. In: HEIDRICH,

A. L. & PIRES, C. L. Z. (orgs.). Abordagens e práticas da pesquisa qualitativa em Geografia e saberes sobre espaço e cultura. Porto Alegre: Editora Letra1, 2016, p. 271-286.

HARVEY, David; A Justiça Social e a Cidade. São Paulo: Hucitec, 1980.

LATOUR, B. Ciência em ação: como seguir cientistas e engenheiros sociedade afora. Unesp, 2000.

LEFEBVRE, H. La Presencia y La Ausência: contribuicion a la teoria de las representaciones. México. Fundo de Cultura Econômica, 2006.

LEFEBVRE, H.; La producción del espacio. Madrid: Capitán Swing, 2013.

LINDÓN, A. De las geografías constructivistas a las narrativas de vida espaciales como metodologías geográficas cualitativas. Revista

da ANPEGE, v. 4, n. 04, p. 7-26, 2008. DOI: https://doi.org/10.5418/RA2008.0404.0001

LYOTARD, J. F. A condição pós-moderna. Lisboa: Gradiva, 2003.

MILLÉO, J. C. A utilização dos indicadores sociais pela geografia: uma análise crítica. Universidade Federal Fluminense. Tese. Dout. Niterói/RJ, 2005.

MILLÉO, J. C.. Geografia e indicadores sociais: buscando o estabelecimento de bases para uma aproximação mais fecunda. GEOgraphia, v. 9, n. 18, 2007. DOI: https://doi.org/10.22409/GEOgraphia2007.v9i18.a13542

PELUSO, Marília L. O potencial das representações sociais para a compreensão interdisciplinar da realidade: Geografia e Psicologia Ambiental. Estudos de Psicologia, v. 8, n. 2, p. 321-327, 2003. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-294X2003000200014

RODRIGUES, Z. M. R.. Sistema de Indicadores e desigualdade socioambiental intraurbana de São Luis-MA. 2010. Tese de Doutorado. Universidade de São Paulo.

SANTOS, Milton. A Natureza do Espaço (The Nature of Space).São Paulo: Hucitec, 1996.

SCHMID, C.. A teoria da produção do espaço de Henri Lefebvre: em direção a uma dialética tridimensional. GEOUSP: Espaço e Tempo (Online), n. 32, p. 89-109, 2012. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2179-0892.geousp.2012.74284

SIMMEL, G.. Sociology of space. Estudos Avançados, v. 27, n. 79, p. 75-112, 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-40142013000300007

VIZEU CAMARGO, B.; JUSTO, A. M. IRAMUTEQ: um software gratuito para análise de dados textuais. Temas em Psicologia, v. 21, n. 2, 2013. DOI: https://doi.org/10.9788/TP2013.2-16

XAVIER, Roseane. Representação social e ideologia: conceitos intercambiáveis. Psicologia & Sociedade, v. 14, n. 2, p. 18-47, 2002. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-71822002000200003

Published

2020-02-28

How to Cite

Godoy, D., & Soares, P. R. R. (2020). The human development index (HDI) in Geography classes: an analysis of educational videos on the internet. Geografia Ensino & Pesquisa, 24, e17. https://doi.org/10.5902/2236499439136