The human development index (HDI) in Geography classes: an analysis of educational videos on the internet
DOI:
https://doi.org/10.5902/2236499439136Keywords:
Appropriation, Ideology, Geographical imaginary, Social indicators, RepresentationsAbstract
This article presents an analysis of the use and appropriation of the Human Development Index (HDI) in video classes by Brazilian Geography teachers through the observation of the spatial language used by the videos published on the internet. A sample of 14 video classes published on YouTube with an average of about 15 minutes each was studied. The methodology used is based on the study of representations by content analysis and direct discourse analysis. The results found demonstrate an important dimension to be better understood in relation to Geography and the social indicators that refer to the dimension of social appropriation, ideology and the construction of geographical imaginary. We observe processes of anchoring and objectifying the HDI that refer to mechanisms of symbolic construction of space related to the production of a “psychosphere of geographic space” (SANTOS, 1996), to “social representations of space” (BONFIN, 2012) and “ spaces of representations ”(LEFEBVRE, 2013) relevant to be considered in the processes of construction of geographic knowledge and educational practices in Geography.
Downloads
References
BALL, S. J. Performatividades e fabricações na economia educacional: rumo a uma sociedade performativa. Educação & Realidade, v. 35, n. 2, 2010.
BALL, S. J. Profissionalismo, gerencialismo e performatividade. Cadernos de pesquisa, v. 35, n. 126, p. 539-564, 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742005000300002
BONFIM, N. R. Representações sociais do espaço e ensino de geografia. IN: BONFIM, NR; ROCHA. LB (Orgs.) As Representações na Geografia. Santa Cruz/BA: Editus/UESC, 2012.
BOURDIEU, P.; A economia das trocas simbólicas. São Paulo: Perspectiva, 1996
CARVALHO, L. M. Intensificação e sofisticação dos processos da regulação transnacional em educação: o caso do programa internacional de avaliação de estudantes. Educação & Sociedade, v. 37, n. 136, 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/es0101-73302016166669
BULEON, P.; DI MÉO, G.. L'espace social: une lecture géographique des sociétés. Armand Colin, 2005
FERNANDES, A. T. Espaço social e suas representações. Revista da Faculdade de Letras: Sociologia, 02, 1992, p. 61, 1992.
GIL FILHO, S. F. Geografia Cultural: estrutura e primado das representações. Espaço e Cultura, n. 19-20, p. 51-59, 2005.
GRIMBERG, D. S.; DORFMAN, A. Imaginação geográfica e análise de notícias como fonte em pesquisas em Geografia. In: HEIDRICH,
A. L. & PIRES, C. L. Z. (orgs.). Abordagens e práticas da pesquisa qualitativa em Geografia e saberes sobre espaço e cultura. Porto Alegre: Editora Letra1, 2016, p. 271-286.
HARVEY, David; A Justiça Social e a Cidade. São Paulo: Hucitec, 1980.
LATOUR, B. Ciência em ação: como seguir cientistas e engenheiros sociedade afora. Unesp, 2000.
LEFEBVRE, H. La Presencia y La Ausência: contribuicion a la teoria de las representaciones. México. Fundo de Cultura Econômica, 2006.
LEFEBVRE, H.; La producción del espacio. Madrid: Capitán Swing, 2013.
LINDÓN, A. De las geografías constructivistas a las narrativas de vida espaciales como metodologías geográficas cualitativas. Revista
da ANPEGE, v. 4, n. 04, p. 7-26, 2008. DOI: https://doi.org/10.5418/RA2008.0404.0001
LYOTARD, J. F. A condição pós-moderna. Lisboa: Gradiva, 2003.
MILLÉO, J. C. A utilização dos indicadores sociais pela geografia: uma análise crítica. Universidade Federal Fluminense. Tese. Dout. Niterói/RJ, 2005.
MILLÉO, J. C.. Geografia e indicadores sociais: buscando o estabelecimento de bases para uma aproximação mais fecunda. GEOgraphia, v. 9, n. 18, 2007. DOI: https://doi.org/10.22409/GEOgraphia2007.v9i18.a13542
PELUSO, Marília L. O potencial das representações sociais para a compreensão interdisciplinar da realidade: Geografia e Psicologia Ambiental. Estudos de Psicologia, v. 8, n. 2, p. 321-327, 2003. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-294X2003000200014
RODRIGUES, Z. M. R.. Sistema de Indicadores e desigualdade socioambiental intraurbana de São Luis-MA. 2010. Tese de Doutorado. Universidade de São Paulo.
SANTOS, Milton. A Natureza do Espaço (The Nature of Space).São Paulo: Hucitec, 1996.
SCHMID, C.. A teoria da produção do espaço de Henri Lefebvre: em direção a uma dialética tridimensional. GEOUSP: Espaço e Tempo (Online), n. 32, p. 89-109, 2012. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2179-0892.geousp.2012.74284
SIMMEL, G.. Sociology of space. Estudos Avançados, v. 27, n. 79, p. 75-112, 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-40142013000300007
VIZEU CAMARGO, B.; JUSTO, A. M. IRAMUTEQ: um software gratuito para análise de dados textuais. Temas em Psicologia, v. 21, n. 2, 2013. DOI: https://doi.org/10.9788/TP2013.2-16
XAVIER, Roseane. Representação social e ideologia: conceitos intercambiáveis. Psicologia & Sociedade, v. 14, n. 2, p. 18-47, 2002. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-71822002000200003
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Geografia Ensino & Pesquisa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The journal Geografia – Ensino & Pesquisa will obtain the auctorial rights for all published texts. This also implies that the text can be published anywhere in the world, including all rights on renewal, expansion and dissemination of the contribution, as well as other subsidiary rights. The author’s get permission to publish the contribution in other medias, printed or digital, may be in Portuguese or translation, since the publication is credited to Revista Geografia – Ensino & Pesquisa.The journal Geografia – Ensino & Pesquisa will obtain the auctorial rights for all published texts. This also implies that the text can be published anywhere in the world, including all rights on renewal, expansion and dissemination of the contribution, as well as other subsidiary rights. The author’s get permission to publish the contribution in other medias, printed or digital, may be in Portuguese or translation, since the publication is credited to Revista Geografia – Ensino & Pesquisa.


