The praxis in the fieldwork: an experience In biogeography

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236499437218

Keywords:

Biogeography, Fieldwork, Geography Teaching, Praxis

Abstract

The text aims to reflect on how fieldwork can serve as a methodological resource for teacher praxis. For this, we present a methodological path developed within the scope of Biogeography in the city of Florianópolis, which was based on three phases: office (discussion of the menu of the discipline and collection of bibliographic and cartographic materials about the study area), fieldwork (observation, description and interpretation of data) and the laboratory (analysis, understanding and representation reflected in the field report). Finally, the reflections taken from the field work show that the territory is constantly changing in its various social, cultural, and economic aspects, so to understand how these transformations materialize in the places still remains the essential one for the formation of critical and reflective professionals about their field of study from the perspective of praxis.

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Author Biographies

Luisa Renata Tacca Anghinoni, Universidade Federal da Fronteira Sul, Erechim, RS

Acadêmica do curso de Geografia-Licenciatura da Universidade Federal da Fronteira Sul - Campus Erechim. Bolsista do Programa Residência Pedagógica.

Pedro Murara, Universidade Federal da Fronteira Sul, Erechim, RS

Professor Adjunto II da Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), campus Erechim/RS. Graduado em Geografia (Bacharel e Licenciatura pela UNESP - Campus Presidente Prudente/SP). Mestre em Geografia (UFSC). Doutor em Geografia (UFSC) com sanduíche realizado na Università degli Studio di Torino (Itália). Coordenador Adjunto do Programa de Pós-Graduação em Geografia da UFFS. Participa como Pesquisador e vice-líder do Núcleo de Estudos Território, Ambiente e Paisagem (NETAP - UFFS), vice-líder do Grupo de Pesquisa Geografia e Saúde (GeoSaúde - UFFS). Membro da Associação Brasileira de Climatologia (ABClima). Conselheiro Fiscal da ABClima (2018-2020). Desenvolve estudos e pesquisas direcionadas para os temas de Climatologia Geográfica, Clima e saúde e Biogeografia

Alana Rigo Deon, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, Ijuí, RS

Doutoranda em Educação nas Ciências. Mestra em Educação nas Ciências: área de Concentração Geografia pela Unijui -RS. Licenciada em Geografia pela Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) - Campus Erechim. Integrante do grupo de pesquisa de Ensino e Metodologias em Geografia e Ciências Sociais na Unijui. Atua principalmente na pesquisa das seguintes temáticas: Ensino de Geografia, Livro Didático e Cidadania. Atuou como professora do Ensino Médio na Rede Estadual de Ensino do RS. Atualmente é professora substituta na Universidade Federal da Fronteira Sul - Campus Erechim.

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Published

2020-02-28

How to Cite

Anghinoni, L. R. T., Murara, P., & Deon, A. R. (2020). The praxis in the fieldwork: an experience In biogeography. Geografia Ensino & Pesquisa, 24, e13. https://doi.org/10.5902/2236499437218

Issue

Section

Meio Ambiente, Paisagem e Qualidade Ambiental