The praxis in the fieldwork: an experience In biogeography
DOI:
https://doi.org/10.5902/2236499437218Keywords:
Biogeography, Fieldwork, Geography Teaching, PraxisAbstract
The text aims to reflect on how fieldwork can serve as a methodological resource for teacher praxis. For this, we present a methodological path developed within the scope of Biogeography in the city of Florianópolis, which was based on three phases: office (discussion of the menu of the discipline and collection of bibliographic and cartographic materials about the study area), fieldwork (observation, description and interpretation of data) and the laboratory (analysis, understanding and representation reflected in the field report). Finally, the reflections taken from the field work show that the territory is constantly changing in its various social, cultural, and economic aspects, so to understand how these transformations materialize in the places still remains the essential one for the formation of critical and reflective professionals about their field of study from the perspective of praxis.
Downloads
References
BERTRAND, G. Paisagem e Geografia física global. Esboço metodológico. Curitiba, ed. UFPR, nº8, p.141-152, 2004.
CALLAI, H. C.; MORAES, M.M. Educação Geográfica, cidadania e cidade. ACTA Geográfica, Boa Vista, Edição Especial 2017. pp.82-100.
CALLAI, H. C. A formação do profissional em geografia: o professor. Ijuí: Ed. UNIJUÍ, 2013.
CARUSO, M.M.L. O desmatamento da Ilha de Santa Catarina de 1500 aos dias atuais. Florianópolis: Ed. UFSC, 1990.
FERRETTI, O. E. Os espaços de natureza protegida na Ilha de Santa Catarina, Brasil. 2013. Tese (Doutorado em Geografia). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2013.
FURLAN, S. A. Técnicas de Biogeografia. In: VENTURI, L. A. B. Praticando Geografia: Técnicas de campo e laboratório. São Paulo: Oficina de Textos, 2005.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa. 6.ed. São Paulo: Atlas, 2008.
AUTOR. Caminhos da Biogeografia. Caminhos da Geografia. Uberlândia. V.17, n.58, p. 168-179. Junho. 2016.
PIMENTA, S. G. O estágio na formação de professores: unidade teoria e prática?. 5.ed. São Paulo: Cortez, 2009.
SILVA, J.L.; FERREIRA, F.A. Um recorte sobre a caracterização física e potencial geoecológico. Revista Geonorte. Edição Especial, V.3, N.4, p. 1306-1319, 2012.
SILVA, J.L. Os desdobramentos e conflitos da criação do Parque sob a ótica do modelo GTP (Geossistema-Território-Paisagem). 2014. 192f. Dissertação (Mestrado em Geografia) Faculdade de Ciências e Tecnologia, Universidade Estadual Paulista, Presidente Prudente, 2014.
SCHEIBE, L.F. & TEIXEIRA, V.H. Mapa Geológico da Ilha de Santa Catarina, 1970.
VENTURI, L. A. B. A Técnica e a Observação na Pesquisa. In: VENTURI, L. A. B. (Org.) Práticas de Campos, Laboratório e Sala de Aula. São Paulo: Editora Sarandi, 2011.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Geografia Ensino & Pesquisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The journal Geografia – Ensino & Pesquisa will obtain the auctorial rights for all published texts. This also implies that the text can be published anywhere in the world, including all rights on renewal, expansion and dissemination of the contribution, as well as other subsidiary rights. The author’s get permission to publish the contribution in other medias, printed or digital, may be in Portuguese or translation, since the publication is credited to Revista Geografia – Ensino & Pesquisa.The journal Geografia – Ensino & Pesquisa will obtain the auctorial rights for all published texts. This also implies that the text can be published anywhere in the world, including all rights on renewal, expansion and dissemination of the contribution, as well as other subsidiary rights. The author’s get permission to publish the contribution in other medias, printed or digital, may be in Portuguese or translation, since the publication is credited to Revista Geografia – Ensino & Pesquisa.