The improvement of reading and writing in teacher training: an experience of teaching and research in PIBID-Geography

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236499430836

Keywords:

Geography Teaching, Writing, Teacher Training, Reading, PIBID

Abstract

The article presents a formative experience lived in pedagogical workshops of the Institutional Program of Teaching Initiation Scholarships (PIBID/CAPES), in the Geography subproject of the Federal University of Rio Grande do Norte (UFRN, Brazil). Several didactic-pedagogical strategies were worked to encourage reading and the production of texts derived from research on school practices. The purpose was to develop a formative praxis that articulated theory and practice, teaching and research, in the formation of Geography teachers. The results indicate that the actions of PIBID, besides focusing the teaching activities, must also instrumentalize the research and the reflection in the school with the purpose of improving the reading and writing for the full exercise of the teaching profession.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lenilton Francisco de Assis, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, PB

Doutor em Geografia Humana pela USP. Professor do Departamento de Metodologia da Educação e do Programa de Pós-graduação em Geografia da UFPB.

References

ALARCÃO, Isabel. Ser professor reflexivo. In: ALARCÃO, Isabel. (Org.). Formação reflexiva de professores: estratégias de supervisão. Porto/Portugal: Editora Porto, 1996. p. 171-179

ANDRÉ, Marli (Org.). O papel da pesquisa na formação e na prática dos professores. 12 ed. Campinas, SP: Papirus, 2014.

BORGES, Rita de Cássia Monteiro B. O professor reflexivo-crítico como mediador do processo de inter-relação da leitura: escritura. In: PIMENTA, Selma Garrido; GHEDIN, Evandro (Orgs.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2010. p. 233-254

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais - Geografia. Brasília: SEF / MEC, 1998, p. 29-34.

CAVALCANTI, Lana de Souza. O ensino de geografia na escola. Campinas, SP: Papirus, 2012.

CAVALCANTI, Lana de Souza. Para onde estão indo as investigações sobre ensino de geografia no Brasil? Um olhar sobre elementos da pesquisa e do lugar que ela ocupa nesse campo. Boletim Goiano de Geografia (Online). Goiânia, v. 36, n.3, p. 399-419, set./dez. 2016. Disponível em: https://revistas.ufg.br/bgg/article/view/44546 Acesso em: 2 mar. 2017.

FAZENDA, Ivani (Org.). Metodologia da pesquisa educacional. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

LÜDKE, Menga. O professor e a pesquisa. 7. ed. Campinas, SP: Papirus, 2001.

PIMENTA, Selma Garrido. Professor reflexivo: construindo uma crítica. In: PIMENTA, Selma Garrido; GHEDIN, Evandro (Orgs.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2010. p. 20-62

PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e docência. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

PINHEIRO, Antonio Carlos. O ensino de Geografia no Brasil: catálogo de dissertações e teses (1967-2003). Goiânia: Vieira, 2005.

NÓVOA, Antônio (Org.). Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.

SIMIELLI, Maria Elena R. Cartografia no Ensino Fundamental e Médio. In: CARLOS, Ana Fani A. A geografia na sala de aula. 5. ed. São Paulo: Contexto, 2003. p. 92-108

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis/RJ: Vozes, 2002.

VESENTINI, José William. A formação do professor de Geografia: algumas reflexões. In: PONTUSCHKA, Nídia N.; OLIVEIRA, Ariovaldo U. (Orgs.) Geografia em perspectiva. São Paulo: Contexto, 2002. p. 235-240

Published

2019-12-20

How to Cite

Assis, L. F. de. (2019). The improvement of reading and writing in teacher training: an experience of teaching and research in PIBID-Geography. Geografia Ensino & Pesquisa, 23, e16. https://doi.org/10.5902/2236499430836