Urban memory as didactic resource applied to Geography education
DOI:
https://doi.org/10.5902/2236499429328Keywords:
Urban memory, Geography education, LanguageAbstract
The present article is a reflection on the possibility to use urban memory as a language to be used in geography education in the study of geographic categories and concepts, principally in an urban context, using the daily-life experience of the students as a starting point. In order to test the possibility of this method for research, we selected the neighborhood of São José in the city of Juazeiro do Norte as empirical case study. An analysis of this tool has been used with second-year high school students of the Raimundo Saraiva Coelho School, which is located in the São José neighborhood. The methodology included mini seminars with the students, giving emphasis to some of the fundamental concepts, and a fieldwork experience during which the students had to present the construction of these concepts in practice. As a result, the participants developed different readings of their space by contextualizing the São José neighborhood and its conditions, based on urban memoryDownloads
References
ABREU, Mauricio de Almeida. Sobre a memória das cidades. In: CARLOS, Ana Fani Alessandri et. al. (Orgs). A produção do espaço urbano. 1.ed. São Paulo: Contexto, 2012. p. 19-39
CAVALCANTI, Lana de Souza. A geografia escolar e a cidade: ensaios sobre o ensino de geografia para a vida urbana cotidiana. Campinas, SP: Papirus, 2008.
HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Centauro, 2003.
HOLZER, Werther. Memória de viajantes: paisagens e lugares de um novo mundo. Revista GEOgraphia. Niterói, v. 2, n. 3, p. 111-122, 2000. Disponível em: <http://www.uff.br/geographia/ojs/index.php/geographia/article/viewArticle/32>. Acesso em: 25 de maio de 2009.
KAERCHER, Nestor André. A geografia escolar na prática docente: a utopia e os obstáculos epistemológicos da geografia crítica. Tese (Doutorado em Geografia) - Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2004. Disponível em: <http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8136/tde-01052005-224221/pt.br.php>. Acesso em: 23 de setembro de 2015.
LAMPART, Rodrigo Alves. O estudo do lugar como formação do conhecimento e a prática docente em geografia. In: TONINI, Ivaine Maria; KAERCHER, Nestor André; HOLGADO, Flávio Lopes (org.). Ensino da geografia e da história: saberes e fazeres na contemporaneidade. Porto Alegre: Evangraf, 2013. (p. 133-148).
NORA, Pierre. Entre memória e história: a problemática dos lugares. Projeto história: Revista do programa de estudos Pós-graduandos em história. São Paulo, n.10, p. 7-28, 1993. Disponível em: <http://www.pt.scribd.com/doc/51219446/Entre-Memoria-e-Historia-a-Problematica-Dos-Lugares-Pierre-Nora>. Acesso em: 25 de maio de 2009.
OLIVEIRA, Paulo Wendell Alves de. A memória da cidade: transformações e permanências na produção espacial do núcleo de formação histórico da cidade de Juazeiro do Norte - CE. Dissertação (Mestrado em Geografia). Faculdade de Ciências e das Tecnologias, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2014. Disponível em: <http://uece.br/mag/dmdocuments/paulo_wendell_alvesde_oliveira.pdf> Acesso em: 23 de setembro de 2015.
PONTUSCHKA, Nídia Nacib; PAGANELLI, Tomoko Iyda; CACETE, Núria Hanglei. Para ensinar e aprender geografia. São Paulo: Cortez, 2007.
REGO, Nelson. Geografia, educação, linguagem: elementos de uma reconstrução ontológica? Revista da ANPEGE, Rio de Janeiro, v. 5, p. 4-15, 2005. Disponível em:
<http://www.anpege.org.br/revista/ojs-2.4.6/index.php/anpege08/article/view/24> Acesso em: 23 de setembro de 2015.
SANTOS, Milton. Técnica, espaço e tempo: globalização e meio técnico-científico-informacional. 5.ed. São Paulo: EdUSP, 2013.
SEEMANN, Jörn. O espaço da memória e a memória do espaço: algumas reflexões sobre a visão espacial nas pesquisas sociais e históricas. Revista Casa de Geografia de Sobral, Sobral, v. 4/5, p. 45-53, 2002/2003. Disponível em: <http://www.uvanet.br/rcgs/index.php/RCGS/article/view/77>. Acesso em: 28 de outubro de 2010.
SOUZA, Vanilton Camilo de. Desafios do estágio supervisionado na formação do professor de geografia. In: ALBUQUERQUE, Maria Adailza de; FERREIRA, Joseane Abílio de Sousa (org.). Formação, pesquisa e práticas docentes: reformas curriculares em questão. João Pessoa: Editora Mídia, 2013. p. 105-130.
TUAN, Yi,Fu. Topofilia: um estudo da percepção, atitudes e valores do meio ambiente. Londrina: Eduel, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The journal Geografia – Ensino & Pesquisa will obtain the auctorial rights for all published texts. This also implies that the text can be published anywhere in the world, including all rights on renewal, expansion and dissemination of the contribution, as well as other subsidiary rights. The author’s get permission to publish the contribution in other medias, printed or digital, may be in Portuguese or translation, since the publication is credited to Revista Geografia – Ensino & Pesquisa.The journal Geografia – Ensino & Pesquisa will obtain the auctorial rights for all published texts. This also implies that the text can be published anywhere in the world, including all rights on renewal, expansion and dissemination of the contribution, as well as other subsidiary rights. The author’s get permission to publish the contribution in other medias, printed or digital, may be in Portuguese or translation, since the publication is credited to Revista Geografia – Ensino & Pesquisa.