Support group with parents of Neurodevelopmental disorders

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X88907

Keywords:

Support group, Parenting, Neurodevelopmental disorders, Family

Abstract

There was a time when bonds were renewed through evening conversations, typically after dinner, among elders who sat on the sidewalks and shared "causos" and stories from their daily lives. Inspired by this tradition, this study aimed to report on the experience of the chat group "Prosa & Café," which brings together parents of children with neurodevelopmental disorders. The group seeks to create a welcoming space and encourage new perspectives on parenting in the context of atypical children. The experience of Prosa & Café provided participants with the opportunity to socialize, share lessons, and exchange knowledge drawn from family life. We believe that by sharing their resources, parents were able to develop healthier ways of interacting with their children. The results showed that dismantling hierarchical attitudes among participants fostered more proactive and participatory behaviors. The supportive atmosphere of the group contributed to the expression of long-repressed feelings. The relaxed and informal format of Prosa & Café proved to be fruitful for uncovering the desires, aspirations, and needs of this population. In this way, the experience of the group stood out as a valuable practice for strengthening bonds between parents and children and fostering a healthier and more supportive environment for all.

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Author Biographies

Marcos Venicio Esper, University of São Paulo

Doutorado em Educação - UNILIM (Université de Limoges, FRANÇA) e Ciências - USP (Programa Interunidades - EERP/EE) na modalidade dupla titulação. Graduado em Educação Especial e Inclusiva; Letras/Francês, Letras/Espanhol e Pedagogia. Possui Especialização em Psicanálise; Psicopedagogia e Educação Especial e Inclusiva; Libras e Neuropsicopedagogia Institucional e Clínica. Mestrado pela Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), pelo Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Ciências da Saúde - Linha: Saúde mental, educação e história na saúde. Atualmente, trabalha o tema sobre Experiências paternas no cotidiano e cuidado do filho com transtornos do Neurodesenvolvimento; Nomofobia e Educação Especial na perspectiva da Educação Inclusiva. Membro do Grupo FRED - Education et Diversité en Espaces Francophones - Universidade de Limoges/França e Grupo de Pesquisa em Enfermagem no Cuidado à Criança e ao Adolescente, GPECCA-EERP-USP.

Manoel Antônio dos Santos, University of São Paulo

Professor doutor da Universidade de São Paulo (USP) Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto (FFCLRP) Departamento de Psicologia

Jaqueline Wendland, Université Paris Descartes

 

 

Professora doutora da Université Paris Descartes - Institut de Psychologie. Paris, França

Lucila Nascimento, University of São Paulo

 

 

Professora doutora da Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo.

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Published

2024-12-18

How to Cite

Esper, M. V., Santos, M. A. dos, Wendland, J., & Nascimento, L. (2024). Support group with parents of Neurodevelopmental disorders. Special Education Magazine, 37(1), e53/1–19. https://doi.org/10.5902/1984686X88907