Mathematics teaching for 9th grade students with intellectual disabilities attended in the multifunctional resource room
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984686X70702Keywords:
Mathematics teaching, Intellectual disabilities, InclusionAbstract
This paper presents results of a master's research in which we sought to reflect on the teaching of mathematics for diversity and the complex task that this process requires when promoting an inclusive education. Methodologically, through document analysis, records and participant observation, it was explained how four students with intellectual disabilities enrolled in the 9th grade of elementary school in regular classrooms, but with historicals of specialized educational support in multifunctional resource rooms, developed throughout their schooling, contrasting both classrooms and analyzing their assistance in the public education system. As a highlight, it was evident the need to seek strategies so that school inclusion really occurs, reason why mathematics educational practices, initial and continuing teacher training, early diagnosis of intellectual disability, specialized care and government actions must to be improved in order to overcome the obstacles that still exist in the basic education.
Downloads
References
BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação Qualitativa em Educação. Tradução de Maria João Alvarez, Sarah Bahia dos Santos e Telmo Mourinho Baptista. Porto: Porto Editora, 1994.
BORBA, Marcelo de Carvalho; ARAUJO, Jussara de Loiola. (Org.). Pesquisa Qualitativa em Educação Matemática. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.
CERVO, Amado Luiz; BREVIAN, Pedro Alcino; SILVA, Roberto da. Metodologia Científica. 6. ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2007.
COSTA, Ailton Barcelos da; PICHARILLO, Alessandra Daniele Messali; ELIAS, Nassim Chamel. Habilidades Matemáticas em Pessoas com Deficiência Intelectual: um olhar sobre os estudos experimentais. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 22, n. 1, p. 145-160, jan.-mar. 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-65382216000100011. Acesso em: 02 nov. 2022.
D’AMBROSIO, Ubiratan. Educação Matemática: da teoria à prática. 23. ed. Campinas: Papirus, 2012.
D’AMBROSIO, Ubiratan. Educação para uma Sociedade em Transição. 2. ed. Campinas: Papirus, 2001.
DIAS, Sueli de Souza; OLIVEIRA, Maria Cláudia Santos Lopes de. Deficiência Intelectual na Perspectiva Histórico-cultural: contribuições ao estudo do desenvolvimento adulto. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 19, n. 2, p. 169-182, abr.-jun. 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbee/v19n2/a03v19n2.pdf. Acesso em: 02 nov. 2022.
DIODATTI, Christiane Marie Amaral. A Importância do Concreto na Aprendizagem Matemática de Alunos com Deficiência Intelectual. In: MANRIQUE, Ana Lúcia; MARANHÃO, Maria Cristina Souza Albuquerque; MOREIRA, Geraldo Eustáquio. (Org.). Desafios da Educação Matemática Inclusiva: práticas. Volume II. São Paulo: Livraria da Física, 2016, p. 115-134.
DROUET, Ruth Caribé da Rocha. Distúrbios da Aprendizagem. São Paulo: Ática, 2006.
FERREIRA, Guilherme Lazarini. Salas de Recursos/Apoio para Alunos com Deficiência do Ensino Fundamental. In: MANRIQUE, Ana Lúcia; MARANHÃO, Maria Cristina Souza Albuquerque; MOREIRA, Geraldo Eustáquio. (Org.). Desafios da Educação Matemática Inclusiva: práticas. Volume II. São Paulo: Livraria da Física, 2016, p. 47-68.
FIORENTINI, Dario; LORENZATO, Sérgio. Investigação em Educação Matemática: percursos teóricos e metodológicos. 2. ed. rev. Campinas: Autores Associados, 2007.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
KASSAR, Mônica de Carvalho Magalhães. Matrículas de Crianças com Necessidades Educacionais Especiais na Rede de Ensino Regular. Do que e de quem se fala? In: GÓES, Maria Cecília Rafael; LAPLANE, Adriana Lia Friszman de. (Org.). Políticas e Práticas de Educação Inclusiva. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2007, p. 49-68.
LINS, Graciela Siegloch. O ensino de matemática para alunos do 9º ano com deficiência intelectual atendidos na sala de recursos multifuncional. Foz do Iguaçu: Unioeste, 2019. Disponível em: http://tede.unioeste.br/handle/tede/4961. Acesso em: 02 nov. 2022.
LÜBECK, M.; RODRIGUES, T. D. Incluir é Melhor que Integrar: uma concepção da Educação Etnomatemática e da Educação Inclusiva. Revista Latinoamericana de Etnomatemática Perspectivas Socioculturales de la Educación Matemática, [S. l.], v. 6, n. 2, p. 8-23, jul. 2013. Disponível em: https://www.revista.etnomatematica.org/index.php/RevLatEm/article/view/71. Acesso em: 02 nov. 2022.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: E.P.U., 2012.
MALLOY-DINIZ, Leandro Fernandes et al. Avaliação Neuropsicológica. Porto Alegre: Artmed, 2010.
MARTINHO, Maria Helena. Prefácio. In: MANRIQUE, Ana Lúcia; MARANHÃO, Maria Cristina Souza de Albuquerque; MOREIRA, Geraldo Eustáquio. (Org.). Desafios da Educação Matemática Inclusiva: formação de professores. Volume I. São Paulo: Livraria da Física, 2016, p. 7-10.
MARTINS, Lúcia de Araújo Ramos. et al. (Org.). Inclusão: compartilhando saberes. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 2010.
MOREIRA, Geraldo Eustáquio; MANRIQUE, Ana Lúcia; MARTINS, Ana Paula Loução. Formação de Professores que Ensinam Matemática na Perspectiva da Educação Matemática Inclusiva. In: MANRIQUE, Ana Lucia.; MARANHÃO, Maria Cristina Souza de Albuquerque; MOREIRA, Geraldo Eustáquio. (Org.). Desafios da Educação Matemática Inclusiva: Práticas. Volume II. São Paulo: Livraria da Física, 2016, p. 69-82.
PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Curso de Avaliação Psicoeducacional no Contexto Escolar. Curitiba, PR, 2013. Disponível em: http://www.nre.seed.pr.gov.br/arquivos/File/campomourao/educacao_especial/fichas_relatorios/subsidios_avaliacao_contexto_escolar.pdf. Acesso em: 02 nov. 2022.
PROJETO Político Pedagógico do Colégio Estadual Professor Flávio Warken. Foz do Iguaçu, PR, 2014.
PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do Trabalho Científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.
RODRIGUES, David António. Dez Ideias (Mal)feitas sobre a Educação Inclusiva. In: RODRIGUES, David António. (Org.). Inclusão e Educação: doze olhares sobre a educação inclusiva. São Paulo: Summus, 2006.
TEIXEIRA, Ricardo Antonio Gonçalves. Matemática Inclusiva? O processo ensino-aprendizagem de matemática no contexto da diversidade. Goiânia: UFG, 2010. Disponível em: https://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/1083. Acesso em: 02 nov. 2022.
VELTRONE, Aline Aparecida; MENDES, Enicéia Gonçalves. Descrição das Propostas do Ministério da Educação na Avaliação da Deficiência Intelectual. Revista Paidéia, Ribeirão Preto, v. 21, n. 50, p. 413-421, dez. 2011. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-863X2011000300014. Acesso em: 02 nov. 2022.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Special Education Magazine
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Revista Educação Especial (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Revista Educação Especial (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Revista Educação Especial (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).