Psychomotor profile of a child with specific language impairment and Dyslexia

Authors

  • Dias Tânia Unidade Local de Saúde de Castelo Branco – Hospital Amato Lusitano – Centro Distrital de Desenvolvimento da Criança de Castelo Branco
  • Helena Mesquita Instituto Politécnico de Castelo Branco - Escola Superior de Educação

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X5646

Keywords:

Observation Psychomotor’s Battery, Specific Language Impairment, Dyslexia.

Abstract

Projecting beyond the ideia of the organic and expressive body and cementing a close relationship between motor skills, cognition and language, the current practices Psychomotricity reach a new conceptual field. In this paper of qualitative nature, it was intended to draw the psychomotor profile of a 8 years old child with Specific Language Impairment (SLI) and Dyslexia, by using the Vitor da Fonseca ‘s Observation Psychomotor Battery (OPB) and correlate it with the linguistic and cognitive profiles. Through the triangulation of the results obtained in psychomotor, cognitive and language tests, the data in literature was corroborated, which clearly point to the existence of co-morbidity between PEL, Dyslexia and disturbances in the psychomotor’s profile, thereby demonstrating a strong correlation between psychomotricity, cognition and language. Therefore, it’s urgent, and possible, to sensitize the family, the health and education professionals for the need to a multidisciplinary approach in the areas of psychomotricity and language, both at a prophylactic or rehabilitative level.

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Author Biographies

Dias Tânia, Unidade Local de Saúde de Castelo Branco – Hospital Amato Lusitano – Centro Distrital de Desenvolvimento da Criança de Castelo Branco

Possui licenciatura em Terapêutica da Fala pela Escola Superior de Tecnologia da Saúde do Porto (Portugal) (2001), mestrado em Educação Especial - Domínio Cognitivo e Motor pela Escola Superior de Educação - Instituto Politécnico de Castelo Branco (Portugal) (2010)

Atualmente exerce funções de Terapeuta da Fala e responsável pela área de Terapia da Fala no Hospital Amato Lusitano - Unidade Local de Saúde de Castelo Branco (Portugal), co-coordenadora dos projectos T21: aprender a ler para melhor comunicar; Dislexia: estratégias de intervenção.

Têm experiência como formadora na área da voz e linguagem; docente da unidade curricular: Motricidade Orofacial aplicada à neonatologia e pediatria na pós-graduação em Intervenção Terapêutica Motora Oral e Facial da EPAP (Portugal).

 

 

Helena Mesquita, Instituto Politécnico de Castelo Branco - Escola Superior de Educação

Possui licenciatura em Educação Física pela Universidade Técnica de Lisboa (Portugal) (1983), mestrado em Educação Especial pela Universidade Técnica de Lisboa (Portugal) (1990) e doutoramento em Teoria e História da Educação/Educação Especial pela Faculdade de Educação da Universidade de Salamanca (Espanha) (2001). Atualmente é Professora Adjunta na Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Castelo Branco (Portugal), coordenadora do Mestrado em Educação Especial - Domínio Cognitivo e Motor, membro da comissão científica do mestrado em Educação Especial e do mestrado de Actividade Física da mesma instituição.

É também presidente do conselho Pedagógico da mesma instituição.

Tem experiência na área da Educação Especial com ênfase na história da educação especial e inclusiva, políticas educativas e formação de professores, atuando principalmente nos seguintes temas: necessidades educativas especiais, educação inclusiva, metodologias de intervenção, psicomotricidade entre outras. É orientadora de diversas teses de mestrado e de doutoramento.

 

 

Published

2012-12-21

How to Cite

Tânia, D., & Mesquita, H. (2012). Psychomotor profile of a child with specific language impairment and Dyslexia. Special Education Magazine, 26(45), 11–30. https://doi.org/10.5902/1984686X5646