Atypical visual solutions in digital videos in sign languages: a catalog proposal for video producers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X44073

Keywords:

Digital videos, visual grammar, visual solutions.

Abstract

The expansion of sign languages in digital spaces is recent. This growth is partly due to the increasingly accessible means of video production (cameras and video editing software), and the large-scale storage and access resources through online digital video repositories that have risen in fifteen years. In addition to the interpreter's window and the yellow captions, aiming to contribute to new productions, the article presents the mapping of 13 innovative visual solutions based on the analysis undertaken by the research group “Education, media and deaf community” of 24 digital videos in which sign language is predominant. Among the distinguishing marks of these visual solutions are (1) the original variation of one or more properties of the basic elements of the visual composition, (2) the original relationship of the basic element with some information that would only be identified by a non-deaf person and (3) the emphases that visually complement both feelings and information expressed by the actor / interpreter, whether signaling or verbalizing. We hope that with this detail, in addition to new research on unusual visual solutions, these that we have mapped will also be replicated in future video productions aimed at the deaf community.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luiz Alexandre da Silva Rosado, Instituto Nacional de Educação de Surdos, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil

Professor doutor no Instituto Nacional de Educação de Surdos, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil

Cristiane Correia Taveira, Instituto Nacional de Educação de Surdos, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil

Professora doutora no Instituto Nacional de Educação de Surdos, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil

References

ADORNO, Theodor Wiesengrund; HORKHEIMER, Max. Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. Tradução de Guido Antonio de Almeida. Riuo de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1985.

ARNHEIM, Rudolf. Arte e percepção visual: Uma psicologia da visão criadora: nova versão. 7. ed. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2005.

AUMONT, Jacques. A imagem. 12. ed. Campinas, SP: Papirus, 1993.

BARROS, Mariângela Estelita. ELiS - sistema brasileiro de escrita das línguas de sinais. Porto Alegre: Penso, 2015.

BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. In: BENJAMIN, Walter (Org.), Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. 3. ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 1987, p. 165-196.

BRITO, Rita de Cássia Martins Costa. Da janelinha para o janelão: relevância da primeira web TV bilíngue Português/Libras - TV INES - para o acesso à informação e à criatividade dos surdos. 2018. 191 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estácio de Sá, Rio de Janeiro, 2018.

BURKE, Peter. Uma história social do conhecimento: de Gutenberg a Diderot. 1. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2003 [2000].

DONDIS, Donis. A. Sintaxe da linguagem visual. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

FISCHER, Steven Roger. História da escrita. São Paulo: Editora UNESP, 2009.

FLUSSER, Vilém. A escrita – há futuro para a escrita? São Paulo: Annablume, 2010.

HAROT, Halina. The Visual Culture and Visual Thinking. In: HAROT, Halina; ŚNIADKOWSKI, Mariusz. (Org.). Visual Thinking – Visual Culture – Visual Pedagogy. Politechnika Lubelska: Lublin, Polônia, 2014, p. 9-22.

JOLY, Martine. Introdução à análise de imagem. Campinas: Papirus Editora: 2012.

KARNOPP, Lodenir; KLEIN, Madalena; LUNARDI-LAZZARIN, Márcia Lise (Org.). Cultura Surda na contemporaneidade: negociações, intercorrências e provocações. 1. ed. Canoas: Ed ULBRA, 2011.

KITTLER, Friedrich. Mídias ópticas: curso em Berlim. Rio de Janeiro: Contraponto, 2016.

LEBORG, Christian. Gramática Visual. São Paulo: Gustavo Gili, 2015.

MCLUHAN, Marshall. Os meios de comunicação como extensões do homem. São Paulo: Editora Cultrix, 2001.

MITCHELL, William John Thomas. Iconology: Image, Text, Ideology. Chicago, EUA: The University of Chicago Press, 1986.

O'REILLY, Tim. What Is Web 2.0 - Design Patterns and Business Models for the Next Generation of Software. O'Reilly Publishing, 2005. Disponível em: http://www.oreilly.com/pub/a/web2/archive/what-is-web-20.html. Acesso em: 5 mai. 2016.

ROSADO, Luiz Alexandre da Silva. Se você disponibilizar, eles construirão? A educação capturada pelo ideário da cultura hacker e algumas reflexões sobre os modelos contemporâneos de EaD. Revista da Educação a Distância - Re@d, v.1, n. 1, jan./jun. 2019.

ROSADO, Luiz Alexandre da Silva; SOUSA, Alexandre de Melo; NEJM, Vivian Castelo Baltar. A produção de vídeo no contexto da surdez: relato de uma experiência mídia-educativa na disciplina TICs do curso bilíngue de Pedagogia do INES. Revista Espaço, n. 48, p. 197-217, jul./dez. 2017.

ROSADO, Luiz Alexandre da Silva; TAVEIRA, Cristiane Correia. Proposta de uma gramática visual para descrição e análise composicional de vídeos digitais em línguas de sinais. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 25, n. 3, p. 355-372, jul./set. 2019.

ROSE, Gillian. Visual Methodologies: an introduction to the interpretation of Visual Materials. 2. ed. Londres: SAGE Publications Ltd, 2007.

SANTAELLA, Lucia. Matrizes da linguagem e pensamento: sonora visual verbal: aplicações na hipermídia. São Paulo: Iluminuras: FAPESP, 2005.

SANTAELLA, Lucia. Leitura de imagens. 1. ed. São Paulo: Editora Melhoramentos, 2012.

SHIRKY, Clay. Lá vem todo mundo: o poder de organizar sem organizações. Rio de Janeiro: Zahar, 2012.

STUMPF, Marianne Rossi. Aprendizagem de escrita de língua de sinais pelo sistema SignWriting: línguas de sinais no papel e no computador. 2005. 330 f. Tese (Doutorado em Informática na Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2005.

TAVEIRA, Cristiane Correia; ROSADO, Luiz Alexandre da Silva. Monografar em Libras: buscando padrões de escrita em vídeo-registros acadêmicos. Revista Pesquisa Qualitativa, v. 6, p. 498-529, 2018.

TAVEIRA, Cristiane Correia; ROSADO, Luiz Alexandre da Silva. Produção visual na comunidade surda: prática pedagógica, comunicação e linguagens. Projeto de pesquisa. Rio de Janeiro, 2015, 9 p. Disponível em: https://edumidiascomunidadesurda.files.wordpress.com/2016/05/cristiane-taveira-e-alexandre-rosado-projeto-de-pesquisa-resumido.pdf. Acesso em: 22 nov. 2019.

TAVEIRA, Cristiane Correia; ROSADO, Luiz Alexandre da Silva. Vídeos digitais em línguas de sinais: contribuições dos estudos da visualidade para a compreensão da surdo-memória nascente. Projeto de pesquisa. Rio de Janeiro, 2019, 18 p. Disponível em: https://edumidiascomunidadesurda.files.wordpress.com/2019/10/projeto-de-pesquisa-educaccca7acc83o-micc81dias-e-comunidade-surda-2019-2022-sem-assinatura-1.pdf. Acesso em: 22 nov. 2019.

Published

2020-08-21

How to Cite

Rosado, L. A. da S., & Taveira, C. C. (2020). Atypical visual solutions in digital videos in sign languages: a catalog proposal for video producers. Special Education Magazine, 33, e33/ 1–22. https://doi.org/10.5902/1984686X44073