The ambivalence of the External Evaluation of Schools effects in the school practices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X33039

Keywords:

External evaluation of schools, Accountability, Responsibility, Effects.

Abstract

This article aims to describe the External Evaluation of Schools in Portugal through a brief framework of this system based on the guidelines of the European educational policies, in a logic of reciprocity between the national and transnational level, with the purpose of reflecting around the questions: Does the External Evaluation of Schools promote educational quality? What effects does the External Evaluation of Schools have on teaching practices? If, on the one hand, there are some studies that highlight the fact that the External Evaluation of Schools promotes a transformative and formative approach to the school practices through more or less direct consequences, on the other, there are studies that clarify that these effects reflected with shallow depth in the pedagogical reality. It is in this ambiguous context that is intended to deepen the reflection around the External Evaluation of Schools and their effects on school practices, namely, in the curricular and pedagogical dimensions, drawing on the conclusions of several national and international studies to increase the discussion.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Joana Raquel Faria de Sousa, Universidade do Minho (Portugal)

Doutoranda em Ciências da Educação, especialização em Desenvolvimento Curricular no Instituto de Educação da Universidade do Minho (Portugal), com Bolsa de Doutoramento da Fundação para a Ciência e a Tecnologia (SFRH/BD/93389/2013); Investigadora no Centro de Investigação em Educação (CIEd). E-mail: joanarfsousa@gmail.com

José Augusto Pacheco, Universidade do Minho (Portugal)

Professor Catedrático em Ciências da Educação no Instituto de Educação da Universidade do Minho (Portugal); Investigador no Centro de Investigação em Educação (CIEd). E-mail:
jpacheco@ie.uminho.pt

References

AFONSO, A. J. Nem tudo o que conta em educação é mensurável ou comparável. Crítica à accountability baseada em testes estandardizados e rankings escolares. Revista Lusófona de Educação, n.13, p. 13-29, 2009. Disponível em: http://revistas.ulusofona.pt/index.php/rleducacao/article/view/545. Acesso em: 7 mar. 2018.

ANTUNES, F. Economising education: From the silent revolution to rethinking education. A new moment of Europeanisation of education?. European Educational Research Journal, n.15 (4), p. 410-427, 2016. Disponível em: http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1474904116641696. Acesso em: 27 abr. 2018.

BALL, S. J. Education, Governance and the Tyranny of Numbers. Journal of Education Policy, n. 30 (3), p. 299–301, 2015. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02680939.2015.101327. Acesso em: 18 mai. 2018.

BALL, S. J. Global Education Inc. New Policy Networks and the Neoliberal Imaginary. London: Routledge, 2012.

BARREIRA, C.; BIDARRA, M. G.; VAZ-REBELO, M. (Org.). Estudos sobre Avaliação Externa de Escolas. Porto: Porto Editora, 2016.

BELLONI, I.; BELLONI, J. A. Questões e propostas para uma avaliação formativa institucional. In: FREITAS, L. C. (Org.). Avaliação de escolas e universidades. Campinas: Editora Komedi, 2003, p. 9-57.

BERNSTEIN, B. Class, Codes and Control. Theoretical studies towards a Sociology of Language (Vol. I). London: Routledge, 1971/2003.

BOWE, R.; BALL, S.; GOLD, A. Reforming Education and Changing Schools: case studies in policy sociology. London: Routledge, 1992.

DATNOW, A.; PARK, V. Large-Scale Reform in the Era of Accountability: The System Role in Supporting Data-Driven Decision Making. In: HARGREAVES, A.; LIEBERMAN, M.; FULLAN, M.; HOPKINS D. (Eds.). Second International Handbook of Educational Change. London: Springer, 2016, p. 209-220.

EHREN, M. C. M.; GUSTAFSSON, J. E.; ALTRICHTER, H.; SKEDSMO, G.; KEMETHOFER, D.; HUBER, S. G. Comparing effects and side effects of differente school inspection systems across Europe. Comparative Education, n.51 (3), p. 275-400, 2015. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/03050068.2015.1045769?journalCode=cced20. Acesso em: 11 mai. 2018.

EUROPEAN COMISSION/EACEA/EURYDICE. Garantia da Qualidade na Educação: Políticas e Abordagens à Avaliação das Escolas na Europa. Relatório Eurydice. Luxemburgo: Serviço de Publicações da União Europeia, 2015. Disponível em: http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice. Acesso em: 4 jan. 2017.

FIGUEIREDO, C. Avaliação de Escolas: Políticas, conceitos, processos e impactos. [Tese de Doutoramento]. Porto: Universidade do Porto, 2017. Disponível em: http://hdl.handle.net/10216/105882. Acesso em: 28 jan. 2018.

GOODSON, I. F. A Construção Social do Currículo. Lisboa: EDUCA, Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, 1997.

GOODSON, I. F. Narrativas em Educação: a Vida e a Voz dos Professores. Porto: Porto Editora, 2015.

GREK, S. Governing by numbers: The PISA effect in Europe. Journal of Education Policy, n. 24 (1), p. 23–37, 2009. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02680930802412669. Acesso em: 14 fev. 2016.

GREK, S.; LAWN, M.; OZGA, J.; SEGERHOLM, C. Governing by inspection? European inspectorates and the creation of a European education policy space. Comparative Education, n. 49 (4), p. 486-502, 2013. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/03050068.2013.787697. Acesso em: 20 fev. 2016.

HULT, A.; EDSTRÖM, C. Teacher ambivalence towards school evaluation: promoting and ruining teacher professionalism. Education Inquiry, n. 7 (3), p. 305-325, 2016. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.3402/edui.v7.30200. Acesso em: 31 mai. 2018.

IGE. Avaliação Externa das Escolas: avaliar para a melhoria e a confiança - 2006-2011. Lisboa: Ministério da Educação, 2011. Disponível em: http://www.ige.min-edu.pt/upload/Relatorios/AEE_2006_2011_RELATORIO.pdf. Acesso em: 31 mai. 2018.

IGE. Quadro de Referência para a Avaliação de Escolas e Agrupamentos de Escolar. Avaliação Externa das Escolas 2010-2011, 2010. Disponível em: http://www.ige.min-edu.pt/upload/AEE_2011/AEE_10_11_Agenda_Visitas_ES3.pdf. Acesso em: 31 mai. 2018.

IGEC. Escala de avaliação. Avaliação Externa das Escolas 2016-2017. Lisboa: Inspeção-Geral da Educação e Ciência, 2016a. Disponível em: http://www.ige.min-edu.pt/upload/AEE_2016-2017/AEE_16_17_(3)_Escala_de_Avaliacao.pdf. Acesso em: 31 mai. 2018.

IGEC. Quadro de Referência para a Avaliação Externa das Escolas. Avaliação Externa das Escolas 2016-2017. Lisboa: Inspeção-Geral da Educação e Ciência, 2016b. Disponível em: http://www.ige.min-edu.pt/upload/AEE_2016-2017/AEE_16_17_(1)_Quadro_de_Referencia.pdf. Acesso em: 31 mai. 2018.

LATOUR, B. Science in action: How to Follow Scientists and Engineers through Society. Cambridge: Harvard University Press, 1987.

LAWN, M.; LINGARD, B. Constructing a European Policy Space in Educational Governance: the role of transnational policy actors. European Educational Research Journal, n.1 (2), p. 290-307, 2002.

Lingard, B.; Sellar, S.; Baroutsis, A. Researching the habitus of global policy actors in education. Cambridge Journal of Education, n. 45 (1), p. 25-42, 2015. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/0305764X.2014.988686?journalCode=ccje20. Acesso em: 19 mai. 2018.

MACBEATH, J. Scotland: Schools speaking for themselves. In: Nevo D. (Ed.). School-based evaluation: An international perspective. Oxford: Emerald Group Publishing Limited, 2002. p. 243-259.

MACKINNON, N. The urgent need for new approaches in school evaluation to enable Scotland’s curriculum for excellence. Educational Assessment Evaluation and Accountability, n.23, 89–106, 2011.

MARQUES, M.; SOUSA, J.; COSTA, N.; PACHECO, J. A. Efeitos da Avaliação Externa das Aprendizagens no Desenvolvimento Profissional de Professores de Matemática do Ensino Básico em Portugal. Revista Meta: Avaliação, n.7 (19), 58-84, 2015. Disponível em: http://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/article/view/781. Acesso em: 12 fev. 2018.

NEVO, D. Dialogue evaluation: Combining internal and external evaluation. In: NEVO, D. (Ed.). School-based evaluation: An international perspective. Oxford: Emerald Group Publishing Limited, 2002. p. 3-16.

NÓVOA, A. The Blindness of Europe: New Fabrications in the European Educational Space. Sisyphus, n.1 (1), p. 104-123, 2013. Disponível em: http://revistas.rcaap.pt/sisyphus/article/view/2832. Acesso em: 23 fev. 2018.

NUNES, J.; MATIAS, M.; COSTA, S.; JESUÍNO, J.; CARVALHO, S.; DIEGO, C. Public Accountability: The Portuguese ‘Landscape’. Coimbra: Centro de Estudos Sociais, 2003.

O´NEILL, O. Intelligent accountability in education. Oxford Review of Education, n. 39 (1), p. 4-6, 2013. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/03054985.2013.764761?journalCode=core20. Acesso em: 23 nov. 2017.

OLIVEIRA, D. Qualidade da educação em Portugal: o papel da avaliação externa de escolas. [Tese de Doutoramento]. Aveiro: Universidade de Aveiro, 2017.

PACHECO, J. A. (Org.). Avaliação externa de escolas: Quadro teórico/conceptual. Porto: Porto Editora, 2014.

PACHECO, J. A. Resultados globais do projeto. In: BARREIRA, C.; BIDARRA, M. G.; VAZ-REBELO, M. (Org.). Estudos sobre Avaliação Externa de Escolas. Porto: Porto Editora, 2016. p. 264-271.

PACHECO, J. A.; SEABRA, F.; MORGADO, J. C.; HATTUM-JANSSEN, N. Avaliação externa. Para a referencialização de um quadro teórico sobre o impacto e efeitos nas escolas do ensino não superior. In: PACHECO, J. A. (Org.). Avaliação externa de escolas: Quadro teórico/conceptual (pp. 15-48). Porto: Porto Editora, 2014.

PAULOS, L.; VALADAS, S.; GONÇALVES, F. Impacto e efeitos da avaliação externa de escolas: a perspetiva das lideranças a partir de um estudo de caso. In: BARREIRA, C.; BIDARRA, M. G.; VAZ-REBELO, M. (Org.). Estudos sobre Avaliação Externa de Escolas. Porto: Porto Editora, 2016. p. 190-210.

PENNINCKX, M. Effects and side effects of school inspections: A general framework. Studies in Educational Evaluation, n. 52, p. 1–11, 2017. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0191491X16300311. Acesso em: 12 mai. 2018.

PENNINCKX, M.; VANHOOF, J.; DE MAEYER, S.; VAN PETEGEM, P. Explaining effects and side effects of school inspections: a path analysis. School Effectiveness and School Improvement, n.27 (3), p. 333-347, 2015. Disponível em: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09243453.2015.1085421?journalCode=nses20. Acesso em: 11 mai. 2018.

PINAR, W. F. Educational experience as lived: Knowledge, history, alterity. New York: Routledge, 2015a.

PINAR, W. F. Foreword. In: HENDERSON, J. G., et al. Reconceptualizing CURRICULUM development. Inspiring and informing action. New York: Routledge, 2015b. p. XI-XVI.

PINAR, W. F. What is Curriculum Theory?. London: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers, 2004.

PINAR, W. F. Working from within, together. In: DOLL, M. A. (Ed.). The reconceptualization of curriculum studies. A festschrift in honor of William F. Pinar. New York: Routledge, 2017. p. 194-205.

PRIESTLEY, M.; BIESTA, G.; ROBINSON, C. Teachers as agents of change: Teacher agency and emerging models of curriculum. In: PRIESTLEY, M.; BIESTA, G. (Eds.). Reinventing the curriculum: New trends in curriculum policy and practice. London: Bloomsbury Academic, 2013. p. 187–206.

SAMPAIO, M. Avaliação externa de escolas e programa TEIP: que lugar(es) para a justiça social? [Tese de Doutoramento]. Porto: Universidade do Porto, 2018. Disponível em: http://hdl.handle.net/10216/111853. Acesso em: 16 mai. 2018.

SAMPAIO, M.; FIGUEIREDO, C.; LEITE, C.; FERNANDES, P. Efeitos da avaliação externa de escolas nos processos de autoavaliação: Convergências e tendências de ação. In: BARREIRA, C.; BIDARRA, M.; VAZ-REBELO, M. (Org.). Estudos sobre Avaliação Externa de Escolas. Porto: Porto Editora, 2016. p. 38-53.

SCHEERENS, J. School self-evaluation: Origins, definition, approaches, methods and implementation. In: Nevo, D. (Ed.). School-based evaluation: An international perspective. Oxford: Emerald Group Publishing Limited, 2002. p. 35-73.

SILVESTRE, M.; SARAGOÇA, J.; FIALHO, I. Do referencial da avaliação externa à criação de um modelo de autoavaliação. In: BARREIRA, C.; BIDARRA, M.; VAZ-REBELO, M. (Org.). Estudos sobre Avaliação Externa de Escolas. Porto: Porto Editora, 2016. p. 12-35.

SOUSA, J. Avaliação Externa das Escolas: uma leitura do contexto europeu à autoavaliação significativa. In MORGADO, J. C.; SOUSA, J.; MOREIRA, A. F.; VIEIRA, A. (Orgs.). Currículo, Formação e Internacionalização: desafios contemporâneos. Centro de Investigação em Educação (CIEd), Instituto de Educação, Universidade do Minho, 2018. p. 143-158.

SOUSA, J.; COSTA, N.; MARQUES, M.; PACHECO, J. A. Avaliação externa de escolas. Um metaestudo. Revista Educação, Sociedade & Culturas. Dossier Temático “A avaliação das escolas: políticas, perspetivas e práticas”, 47, p. 53-72, 2016. Disponível em: http://hdl.handle.net/1822/42760. Acesso em: 12 jan. 2018.

SOUSA, J.; COSTA, N.; RODRIGUES, E.; QUEIRÓS, H.; LAMELA, C.; SEABRA, F.; MORGADO, J. C. Avaliação externa e seus efeitos: a perspetiva dos atores escolares. In: BARREIRA, C.; BIDARRA, M.; VAZ-REBELO, M. (Org.). Estudos sobre Avaliação Externa de Escolas. Porto: Porto Editora, 2016. p. 232-261.

SOUSA, J.; PACHECO, J. A. Perceções dos docentes sobre a Avaliação Externa das Escolas em Portugal. Revista Roteiro, n.43 (1), p. 237-258, 2018. Disponível em: http://editora.unoesc.edu.br/index.php/roteiro/article/view/15852. Acesso em: 23 mai. 2018.

SPENCER, H. Herbert Spencer essays on education and kindred subjects. London: Everyman's Library, 1861/1966.

SPERLING, V. Altered states: the globalization of accountability. Cambridge: Cambridge University Press, 2009.

STEINER-KHAMSI, G. Transferring education, displacing reforms. In: Schriewer, J. (Ed.). Discourse formation in Comparative Education (4.ª Ed.). Frankfurt: Peter Lang, 2012. p. 155–187.

Sugrue, C. Curriculum development and school leadership: unattainable responsibility or realistic ambition. In: Wyse, D.; Hayward, L.; Pandya, J. (Ed.). The Sage Handbook of Curriculum, Pedagogy and Assessment. London: Sage Publications, 2016. p. 997-1104.

TAUBMAN, P. Teaching by numbers. New York: Routledge, 2009.

VAN BRUGGEN, J. C. Inspectorates of Education in Europe; some comparative remarks about their tasks and work. Brussels: SICI, 2010. Disponível em: https://www.bera.ac.uk/wp-content/uploads/2014/02/BERA-Ethical-Guidelines-2011.pdf?noredirect=1. Acesso em: 30 jan. 2018.

WAHLSTRÖM, N.; SUNDBERG, D. Discursive institutionalism: towards a framework for analysing the relation between policy and curriculum. Journal of Education Policy, n.33 (1), p. 163-183, 2018. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02680939.2017.1344879. Acesso em: 19 mai. 2018.

Published

2018-10-09

How to Cite

Sousa, J. R. F. de, & Pacheco, J. A. (2018). The ambivalence of the External Evaluation of Schools effects in the school practices. Special Education Magazine, 31(63), 833–848. https://doi.org/10.5902/1984686X33039

Issue

Section

Dossiê – Avaliar, diagnosticar, medir: das práticas avaliativas a avaliações em larga escala na Educação Especial