Collective Poetic Productions with Participation and Collaboration

Authors

  • Cláudia Zanatta UFRGS
  • Mariana Wartchow UFRGS

DOI:

https://doi.org/10.5902/2595523368915

Abstract

The article deals with a poetic production in contemporary art where participatory and collaborative methods were the basis of a process, which resulted in collective works. The proposal was built from the “Giant Malas Artistic Project”, where the Mala, which is a necklace with 108 beads used in Buddhist meditation practices, was produced in large dimensions from ceramic beads about 7 cm in diameter, reaching approximately 6 to 8 meters in length when assembled. Throughout the project, the relationship between art, spirituality, Buddhism and ceramics was the guiding principle for the participants of the proposal, where manual making and mental presence were transformed into a meditative practice which in the end generated a symbol of collectivity where the spheres made individually connected through a thread giving birth to the Giant Malas. We started with an offer of classes, where ceramic techniques and reflections based on Buddhism were transmitted via YouTube; each participant connected and produced their spheres individually according to their motivation, there was no number or goal to be reached, but an invitation to practice. This process happened along with the period of social isolation due to the covid-19 pandemic, starting in May 2020. He had an expanded time so that many spheres could be made. In October 2021 we had the conditions that made it possible to gather a group to assemble the Malas and carry out collective installations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cláudia Zanatta, UFRGS

Artista. Professora do Departamento de Artes Visuais/IA/UFRGS, onde atua no Bacharelado e Licenciatura em Artes Visuais e no Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais. Possui graduação em Artes Visuais pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2000), graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1994), mestrado em Artes Visuais pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2003) e doutorado em Arte Público y Poéticas Visuais - Universidad Politénica de Valencia (Espanha) e Universidade Federal do Rio Grande do Sul (co-tutela).É líder do Grupo de Pesquisa CNPq Arte pública participativa: articulação entre poética e cidadania, onde desenvolve a pesquisa Poéticas da Participação. Membro da Associação Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas.

Mariana Wartchow, UFRGS

Graduada em Artes Visuais - Licenciatura pela Universidade federal do Rio Grande do Sul, integrante do grupo de pesquisa cnpq Poéticas da Participação, vinculado ao Instituto de Artes da UFRGS. Possui graduação em Fisioterapia pela Universidade Federal de Santa Maria (2004).

References

BRAGA, M. M. & XXXX. Participação e colaboração por palavras, vinhos e lanternas que flutuam. V!rus. São Carlos, n. 17, 2018. Disponível em http://www.nomads.usp.br/virus/virus17/?sec=4&item=10&lang=pt . Acesso em: 11/05/2021

JACOB, M. J. In the space of art. In: J. Bass, & M. J. Jacob (Eds.). Buddha mind in contemporary art Los Angeles, Califórnia, Estados Unidos da América: University of California Press, 2004. (pp. 164-169).

KIMSOOJA. Kimsooja. In: J. BASS, & M. J. JACOB (Eds.). Buddha mind in contemporary art Los Angeles, Califórnia, Estados Unidos da América: University of California Press, 2004. (pp. 212-219).

NORBU, T. Dança Mágica: a exibição da natureza intrínseca das cinco dakinis de sabedoria. Teresópolis, RJ: Lúcida letra, 2020.

PONLOP, D. Buda Rebelde na rota da liberdade. Teresópolis: Lúcida Letra, 2016.

SAMTEN, L. P. Mandala do Lótus. São Paulo: Peirópolis, 2006.

SAMTEN, L. P. A Roda da Vida como caminho para a lucidez. São Paulo: Editora Peirópolis, 2010.

SAMTEN, L. P. O Real e o Ilusório: Conexões entre Budismo e Arte. Porto Alegre, 23/09/2017. Disponível em https://www.youtube.com/watch?v=nK54UIxEFL0&t=2s . Acesso em: 30/08/2021.

TRUNGPA, C. True Perception the path of dharma art. Boston: Shambala, 1996.

VON DASSOW, S. (Ed.). Barrel, Pit, and saggar Firing. Westerville: The American Ceramic Society, 2001.

VON DASSOW, S. Low-firing and Burnishing. Westerville, Ohio, USA: The American Ceramic Society, 2009.

WANGYAL, T. A cura através da forma, da energia e da luz: os cinco elementos no Xamanismo, no Tantra e no Dzogchen do Tibete. Teresópolis, RJ: Lúcida Letra, 2017.

WANGYAL, T. Criatividade espontânea: meditações para manifestar suas qualidades positivas. Teresópolis: Lúcida Letra, 2019.

XXXX Projeto Artístico Malas Gigantes - Arte e Espiritualidade, do individual ao coletivo. Anais do XXIX Encontro Nacional da Associação Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas, pp. 2108-2121, 2020. Disponível em http://anpap.org.br/anais/2020/pdf/XXXX_ANPAP_2020_ArtigoFinal-194.pdf. Acesso em: 26/10/2021.

XXXX Malas Hierbas: Análisis de una poética personal de arte participativo. 2013.Tese de Doutorado. Universidade Federal do Rio Grande do Sul / Universidad de Valencia-España. Disponível em https://lume.ufrgs.br/handle/10183/142892. Acesso em 11/05/2021.

XXXX A metodologia colaborativa em artes visuais como processo poético. PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG, p. 198-210, nov. 2019. Disponível em https://eba.ufmg.br/revistapos3/index.php/pos/article/view/881/559. Acesso em 11/05/2021.

XXXX & XXXX (2019). Experiências de Forno de buraco para queima cerâmica – um pouco da História e Atualidade. Anais do XXVIII Encontro nacional da Associação Nacional de pesquisadores em Artes Plásticas, pp. 1017-1032, 2019. Disponível em http://anpap.org.br/anais/2019/PDF/ARTIGO/28encontro______XXXX_e_XXXX_1017-1032.pdf. Acesso em 26/10/2021.

Published

2022-03-07 — Updated on 2022-03-14

Versions

How to Cite

Zanatta, C. ., & Wartchow, M. . (2022). Collective Poetic Productions with Participation and Collaboration. Contemporânea - Revista Do PPGART/UFSM, 4(7), e8. https://doi.org/10.5902/2595523368915 (Original work published March 7, 2022)

Issue

Section

Articles