Earth Science Workshop as an aid in the educational process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2448190461995

Keywords:

Oficina, Pedologia, Ensino-aprendizagem

Abstract

The TEP (Tutorial Education Program) Soils: aggregating knowledge from UESC's Agronomy and Geography courses (Santa Cruz State University), since 2011, has held the Earth Science Workshop as a way of spreading geosciences through experiments and models idealized to bring schoolchildren to the object of study, the Earth. In order to evaluate the efficiency of the referred methodology, questionnaires were applied to teachers before and after the intervention. In general, a higher success rate was obtained after the workshop was held, confirming this format chosen for the approach and interaction as effective for the training of educators and later dissemination to their students. This workshop is an important complementary tool for teaching in Basic Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jean Lucas Vinhas Medeiros, Universidade Estadual de Santa Cruz

Possui mestrado em desenvolvimento regional e meio ambiente (área de concentração: planejamento e gestão ambiental no trópico úmido), especialização em ensino de geografia e graduação em licenciatura em geografia pela Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus, Bahia, Brasil. WhatsApp - Claro: +55 (73) 9 8129-6184.

Ana Maria Souza dos Santos Moreau, Universidade Estadual de Santa Cruz

Possui graduação em Agronomia pela Escola de Agronomia da Ufba (1991), mestrado em Geoquímica e Meio Ambiente pela Universidade Federal da Bahia (1995), doutorado em Agronomia (Solos e Nutrição de Plantas) pela Universidade Federal de Viçosa (2001) e Pós-Doutorado pela UFV em Solos (2010). Elaborou a proposta de criação do PET Solos da UESC, aprovada pela SESu/MEC em dezembro de 2010, e desde então exerce a função de tutora do grupo. Tem experiência na área de Agronomia, com ênfase em Gênese, Morfologia e Classificação dos Solos, atuando principalmente nos seguintes temas: planejamento e uso da terra, relação solo-produtividade agrícola, relação solo-paisagem, solos dos tabuleiros costeiros.

References

ABD-EL-KHALICK, F.; LEDERMAN, N. (2000) Improving science teachers’ conceptions of the nature of science: a critical review of the literature. International Journal of Science Education, 22 (7), 665-701.

AMORIM, R. R.; MOREAU, A. M. S. S. (2003) Avaliação do conteúdo da ciência do solo em livros didáticos de Geografia do Ensino Médio. GeoUERJ. Rio de Janeiro, p. 74-81, nov. Edição especial.

DAHMER, R. L.; NASCIMENTO, R da S. (2014) Práticas de docência da geografia escolar e ações ambientais pedagógicas na educação básica. Pesquisar - Revista de Estudos e Pesquisas em Ensino de Geografia, Florianópolis, SC, v. 1, n. 1, out.

EMBRAPA. (2018) Sistema brasileiro de classificação de solos. 5ª. ed. Brasília: Embrapa, 2018.

FARNDON, J. (1994) Guia prático de ciências. São Paulo: Editora Globo.

GOHN, M. da G. (1999) Educação não formal e cultura política: impacto sobre o associativismo do terceiro setor. São Paulo: Cortez.

IBGE. (2015) Manuais técnicos em geociências, número 4. Manual técnico de pedologia, 3ª edição, Rio de Janeiro. Disponível em: <https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv37318.pdf>. Acesso em: 21 out. 2020.

JURGINA, L. Q.; CORRÊA, D. da S.; SELBACH, G.; MARQUES, F. de S.; ROSA JUNIOR, L. S. da. (2019) O legado didático da convergência de interface tangível com realidade aumentada no magistério de cartografia tridimensional. Revista ComInG, v. 4, n. 1. Disponível em: <https://periodicos.ufsm.br/coming/article/view/37733>. Acesso em: 22 out. 2020.

KARLING, A. A. (1991) A didática necessária. São Paulo: Ibrasa.

LABURÚ, C. E.; CARVALHO, M.; BATISTA, I. L. (2001) Controvérsias construtivistas. Caderno Catarinense de Ensino de Física, v.18, n.2, p.152-181, ago.

LEPSCH, I. F. (2011) 19 lições de pedologia. São Paulo: Oficina de Textos.

LIMA, J. A. (2002) As culturas colaborativas nas escolas: estruturas, processos e conteúdos. Porto, Portugal: Porto Editora.

LOCATELLI, O. C.; HENDGES, C. D.; MALLMANN, E. M.; CATAPAN, A. H. (2009) A educação ambiental na região do alto Uruguai: sustentabilidade e tecnologias de comunicação digital nos currículos da educação básica. Anais. V Congresso Nacional de Excelência em Gestão. Gestão do Conhecimento para a Sustentabilidade. Niterói, RJ, Brasil.

MATTHEWS, B.; DAVIES, D. (1999) Changing children’s images of scientists: can teachers make a difference? School Science Review, 80 (293), 79-85.

MOACIR, G. (1996) Histórias das ideias pedagógicas. São Paulo: Editora Ática.

MONTENEGRO, G. A. (2005) Inteligência visual e 3-D. São Paulo: Edgard Blücher.

PAVIANI, N. M. S.; FONTANA, N. M. (2009) Oficinas pedagógicas: relato de uma experiência. Conjectura, v. 14, n. 2, maio/ago. Disponível em: <http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/conjectura/article/viewFile/16/15>. Acesso em: 21 out. 2020.

PIAGET, J.; INHELDER, B. (1971) O Desenvolvimento das qualidades físicas na criança. Rio de Janeiro: Zahar Editores.

POLICARPO, L. M.; FUHR, G. T.; LIBRELOTTO, G. R. (2019) Uma abordagem para apoio em laboratórios computacionais em escolas públicas de ensino infantil. Revista ComInG, v. 4, n. 1. Disponível em: <https://periodicos.ufsm.br/coming/article/view/38072>. Acesso em: 22 out. 2020.

POZO, J. I.; CRESPO, M. A. G. (1998) Aprender y enseñar ciencia. Madrid: Morata.

PRAIA, J.; CACHAPUZ, A. (1998) Concepções epistemológicas dos professores portugueses sobre o trabalho experimental. Revista Portuguesa de Educação, 11 (1), 71-85.

SOUZA, D. C.; ANDRADE, G. L. P.; NASCIMENTO JUNIOR, A. F. (2008) Produção de material didático-pedagógico alternativo para o ensino do conceito pirâmide ecológica: um subsídio a educação cientifica e ambiental. In: Fórum Ambiental da Alta Paulista, São Paulo. Anais: ANAP, CD-ROM.

STEFENON, D. L. (2014) As concepções de professores da rede pública de ensino de Irati/PR sobre o currículo da geografia na escola básica. Pesquisar - Revista de Estudos e Pesquisas em Ensino de Geografia. Florianópolis, SC, v. 1, n. 1.

TEIXEIRA, W.; TOLEDO, M. C. M. de; FAIRCHILD, T. R.; TAIOLI, F. (2007) Decifrando a terra. São Paulo: Editora Nacional.

TRUMPER, R. (2003) The physics laboratory – a historical overview and future perspectives. Science & Education, Dordrecht, v. 12, p. 645-670.

VIGOTSKY, L. S. (1987) Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes.

ZABALA, A. (1998) A pratica educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed.

Published

2021-01-27

How to Cite

Medeiros, J. L. V., & Moreau, A. M. S. dos S. (2021). Earth Science Workshop as an aid in the educational process. Revista ComInG - Communications and Innovations Gazette, 5(1), 10–21. https://doi.org/10.5902/2448190461995