Influence of the depreciation method on the wood transport cost

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DOI:

https://doi.org/10.5902/1980509832812

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Fixed cost, Linear depreciation, Caires method, Forest transport

Abstract

Wood transport, predominantly made by road in Brazil, represents one of the most costly segments of this sector. Depreciation, one of the fixed costs in forestry production, is included in the use and replacement of machines. Their depreciation is calculated by different methods and the best ones should be used to improve costs in wood industry. The objective of this study was to evaluate the influence of four depreciation methods on the cost of forest road transportation. The depreciation methods used were: Caires, Cole, Exponential and Linear. The depreciation and transportation costs were determined using the freight cost simulation spreadsheet for the Road Transportation of Loads, developed by the Agência Nacional de Transportes Terrestres (ANTT). The monthly depreciation of the truck was R$ 1,630.25, R$ 2,276.64, R$ 2,400.96 and R$ 2,422.40 with the Caires, Exponential, Linear and Cole methods, respectively. The lowest transport cost was R$ 13.71 with the Caires method, followed by R$ 13.72, R$ 16.72 and R$ 16.92 from the Linear, Cole and Exponential methods, respectively. The lower values of depreciation and transport cost per ton obtained by the Caires method are due to this method considering factors other than the current age and the useful life of the machine and adjusting the model and the coefficients of use for specific situations. This portrays the situations found in the field, generating costs closer to the real ones. The best estimation of the depreciation and wood transport cost was obtained with the Caires method in all the studied situations, evidencing the need to consider maintenance and labor factors in its calculation.  The adoption of this method also represents a great saving of financial resources in the long term.

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Biografie autore

Iara Silva Sampaio, Universidade Federal de Viçosa, Viçosa, MG

Possui graduação em Engenharia Florestal pela Universidade Federal de Viçosa (2016) e mestrado em Ciência Florestal pela Universidade Federal de Viçosa (2019). Doutoranda em Ciência Florestal pela Universidade Federal de Viçosa. Tem experiência na área de Recursos Florestais e Engenharia Florestal, com ênfase em Colheita, Transporte e Estradas Florestais.

Carlos Cardoso Machado, Universidade Federal de Viçosa, Viçosa, MG

Possui graduação em Engenharia Florestal pela Universidade Federal de Viçosa (1976), Inglês Técnico pela Michigan State University (1977), Mestrado em Forest Engineering pela University of Washington (1979) e Doutorado em Ciências Florestais pela Universidade Federal do Paraná (1989). Professor titular da Universidade Federal de Viçosa, Membro da American Honers Society. Tem experiência na área de Recursos Florestais e Engenharia Florestal, com ênfase em Colheita e Transporte Florestal. Pesquisador 1A do CNPq.

Valéria de Fatima Silva, Universidade Federal de Viçosa, Viçosa, MG

Possui graduação em Engenharia Florestal pela Universidade Federal de Viçosa (2016). Durante o curso atuou em projetos de pesquisa do Laboratório de Análise de Sementes Florestais, no Laboratório de Celulose e Papel e na área de Economia Ambiental. Sua última pesquisa na instituição foi avaliando a contribuição da árvores no ambiente urbano do campus na diminuição da concentração de gás carbônico na atmosfera.

José Cola Zanuncio, Universidade Federal de Viçosa, Viçosa, MG

Possui graduação em Engenharia Florestal pela Universidade Federal de Viçosa (1971), mestrado em Entomologia pela Universidade de São Paulo (1976) e PhD em Entomologia pela University of British Columbia (1981), Canadá. Atualmente é Professor Titular da Universidade Federal de Viçosa onde lidera o grupo de pesquisa "Manejo Integrado de Pragas Florestais. Tem experiência na área de Engenharia Florestal, com ênfase em Manejo Integrado de Pragas atuando principalmente nos seguintes temas: Controle Biológico, Asopinae, Lepidoptera, Predadores, Eucalipto. Atua tambem, na area de Redaçao Cientifica.

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Pubblicato

2021-03-15

Come citare

Sampaio, I. S., Machado, C. C., Silva, V. de F., & Zanuncio, J. C. (2021). Influence of the depreciation method on the wood transport cost. Ciência Florestal, 31(1), 145–156. https://doi.org/10.5902/1980509832812

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Artigos

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