Biology teaching: teachers’ perceptions about methods and importance of practical classes in the city of Cacoal, Rondônia
DOI:
https://doi.org/10.5902/2179460X82084Keywords:
Progress, Experience, MethodologyAbstract
The use of the laboratory in the development of practical classes has been described and emphasized, especially regarding its significance and the development of methodologies that fill the various gaps in teaching. In order to verify teachers' conceptions of the importance of laboratory classes in biology teaching, seven biology teachers from four public state schools in the city of Cacoal, Rondônia, took part in the research. A questionnaire comprising both open-ended and closed-ended questions was employed. It was observed that the teacher, as a knowledge mediator, must always be attentive in their planning, so that the proposals for practical classes are well elaborated and contribute to facilitating student comprehension. It was possible to identify the use of practical classes and their importance, and also the need for a closer look by the competent authorities so that resources can be made available for the practical development of these activities.
Downloads
References
ANDRADE, M. L. F.; MASSABNI, V. G. O desenvolvimento de atividades práticas na escola: um desafio para os professores de Ciências. Ciência & Educação, Bauru, v. 17, n. 4, p. 835 – 851 -852, 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/vYTLzSk4LJFt9gvDQqztQvw/abstract/?lang=pt. Acesso em: 06 jul. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Secretaria de Educação Básica. Parâmetros Curriculares Nacionais do Ensino Médio: Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Brasília: MEC/SEMTEC, 2008.
CARNEIRO, B. R. F. Memorias pré-profissionais na formação do professor de Biologia: uma estratégia para a superação das dificuldades no processo de ensino aprendizagem de genética. 2022. Monografia (Graduação em Ciências Biológicas) – Universidade Federal do Maranhão, Centro de Ciências Agrárias e Ambientais, São Luís, MA. 2022. 40 f. Disponível em: https://monografias.ufma.br/jspui/handle/123456789/5398. Acesso em: 21 set. 2022.
CHIMENTÃO, L. K. O significado da formação continuada docente. Anais... IV Congresso Norte Paranaense de Educação Física Escolar, 2009. Disponível em: http://www.uel.br/eventos/conpef/conpef4/trabalhos/comunicacaooralartigo/artigocomoral2.pdf. Acesso em: 21 out. 2021.
CRUZ, J. B. Profuncionário - Curso Técnico de Formação para os Funcionários da Educação: Laboratórios: Técnico em Multimeios Didáticos. Brasília: Universidade Brasília - Unb, 2009. Disponível em: https://docplayer.com.br/18293476.
Acesso em 26 de jan.2023.
DE SOUSA, G. M. C.; TEOTONIO, G. de S.; SAMPAIO, L. R.; TEOTONIO, G. R. O.; NUNES, S. L. P. A IMPORTÂNCIA DO USO DE AULAS PRÁTICAS NO ENSINO DA BIOLOGIA: UMA ABORDAGEM METACOGNITIVA. Revista de Educação da Universidade Federal do Vale do São Francisco, [S. l.], v. 9, n. 19, p. 201–220, 2019. Disponível em: https://www.periodicos.univasf.edu.br/index.php/revasf/article/view/484. Acesso em: 28 jan. 2023.
DOURADO, L. F.; OLIVEIRA, J. F. Qualidade da Educação: Perspectivas e desafios. Cad. Cedes, Campinas, v. 29, n. 78, p. 201 – 215, maio/ago. 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/Ks9m5K5Z4Pc5Qy5HRVgssjg/?lang=pt&format=pdfAcesso em: 10 de set. 2022.
GADOTTI, M. Qualidade na Educação: uma nova abordagem. Anais... Congresso de Educação Básica: qualidade na aprendizagem. Florianópolis, 2013. Disponível em: http://portal.pmf.sc.gov.br/arquivos/arquivos/pdf/14_02_2013_16.22.16.85d3681692786726aa2c7daa4389040f.pdf. Acesso em: 21 set. 2022.
KRASILCHIK, M. Prática de ensino de biologia. 4. ed. São Paulo: EDUSP, 2004.
LUZ, P. S.; LIMA, J. F.; AMORIM, T. V. Aulas práticas para o ensino de biologia: contribuições e limitações no ensino médio. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, [S. l.], v. 11, n. 1, p. 36–54, 2018. DOI: 10.46667/renbio. V 11i1.107. Disponível em: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/107. Acesso em: 27 jan. 2023.
MAGGIONI, M. C. C. Prática de laboratório de Química: estratégia ativa na construção do conhecimento dos estudantes do Ensino Médio. 2021. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências) – Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2021. 66 f. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/229455/001130776.pdf?sequence=1. Acesso em: 21 out. 2022.
MALUCELLI, V. M. B. Formação de professores de Ciências e Biologia: reflexões sobre os conhecimentos necessários a uma prática de qualidade. Estudos de Biologia, v. 29, n. 66, jan./mar., 2007. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/325164590_Formacao_dos_professores_de_Ciencias_e_Biologia_reflexoes_sobre_os_conhecimentos_necessarios_a_uma_pratica_de_qualidade. Acesso em: 10 set. 2022.
MIZUKAMI, M. G. N. Aprendizagem da docência: professores formadores. Revista E-curriculum, v 1, n. 1, 2005. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/3106/2046. Acesso em: 20 set. 2022.
MOTA, M. S. G.; PEREIRA, F. E. L. Desenvolvimento e aprendizagem: processo de construção do conhecimento e desenvolvimento mental do indivíduo. 2013. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf3/tcc_desenvolvimento.pdf. Acesso em: 20 set. 2022.
PANGEL, U. R.; CAMPOS, L. M.; BATITUCCI, M. C. P. Metodologias e práticas docentes: uma reflexão acerca da contribuição das aulas práticas no processo de ensino aprendizagem de biologia. Experiências em Ensino de Ciências, v. 10, n. 2, p. 10-17, 2015. Disponível em: https://if.ufmt.br/eenci/artigos/Artigo_ID273/v10_n2_a2015.pdf. Acesso em: 12 set. 2022.
PEREIRA, C. J. E. O uso de práticas laboratoriais de biologia no ensino médio :um estudo em torno das competências e habilidades. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática) – Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, p. 33 2012. Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/4421. Acesso em: 13 de jan.2023.
SÁ, E. P. Os propósitos de atividades experimentais na visão de alunos e professores. 2003. Disponível em: http://hdl.handle.net/1843/EJRA-5SFJ63. Acesso em: 9 nov. 2022.
SANTANA, F. C. M. O trabalho colaborativo com professores de matemática e seus conflitos entre/nos textos produzidos por seus participantes. 2015. Tese (Doutorado em Ensino, Filosofia e História das Ciências) – Programa de Pós-Graduação em Ensino, Filosofia e História das Ciências – Universidade Federal da Bahia e Universidade Estadual de Feira de Santana, 2015. Disponível em: https://ppgefhc.ufba.br/sites/ppgefhc.ufba.br/files/santana_tese_completa.pdf. Acesso em: 18 set. 2022.
SANTANA, S. É. C.; SILVA, T. S.; LANDIM, M. F. Aulas práticas no ensino de botânica: relato de uma experiência no contexto do PIBID em uma escola da rede estadual em Aracaju, SE. Scientia Plena, v. 12, n. 11, 2016. Disponível em: https://www.scientiaplena.org.br/sp/article/view/2814. Acesso em: 10 jul. 2022.
SANTOS, R. A. O Ensino/aprendizagem de botânica: possibilidades didáticas para o fazer docente. 2019. TCM (Mestrado Profissional em Ensino de Biologia em Rede Nacional – PROFBIO) – Instituto de Ciências Biológicas, Universidade Estadual de Mato Grosso, Tangará da Serra/MT, 2019. 122 f. Disponível em: https://www.profbio.ufmg.br/wp-content/uploads/2021/01/Dissertacao-versao-final-2.pdf. Acesso em: 10 jul. 2022.
SILVA, E. F.; FERREIRA, RAIMUNDO, N. C.; SOUZA, E. J. Aulas prática de ciências naturais: o uso do laboratório e a formação docente. Educ. Teoria Prática, Rio Claro, v. 31, n. 64, e 23, jan. 2021. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81062021000100121&lng=pt&nrm=iso>. acessos em 28 jan. 2023
SILVA, V. G. A importância da experimentação no ensino de química e ciências. 2016. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura - Química) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, 2016. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/136634/000860513.pdf. Acesso em: 5 set. 2022.
SOUZA, T. T. O letramento científico e práticas dos professores de biologia do ensino médio. 2015. Dissertação (Mestrado) – Curso de Ensino de Ciências Exatas, Universidade do Vale do Taquari - Univates, Lajeado, 2015. Disponível em: http://hdl.handle.net/10737/801. Acesso em: 3 nov. 2022.
VIEIRA, J. G. S. Metodologia de pesquisa científica na prática. Curitiba: Editora Fael, 2010. 152 p. Disponível em: https://aedmoodle.ufpa.br/pluginfile.php/230334/mod_resource/content/1/LIVRO-Metodologia%20de%20Pesquisa%20Cient%C3%ADfica%20na%20pr%C3%A1tica.pdf. Acesso em: 18 set. 2022.
VEIGA, I. P. A. (org) Projeto Político-Pedagógico e gestão democrática Novos marcos para a educação de qualidade. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 3, n. 4, p. 163-171, jan./jun. 2009. Disponível em: http//www.esforce.org.br. Acesso em 25 de jan. 2023.
ZANELLA, L. C. H. Metodologia da pesquisa. 2. Ed. Florianópolis: UFSC, 2013. Disponível em: https://docplayer.com.br/53391890-Metodologia-de-pesquisa.html. Acesso em: 18 set. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ciência e Natura
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
To access the DECLARATION AND TRANSFER OF COPYRIGHT AUTHOR’S DECLARATION AND COPYRIGHT LICENSE click here.
Ethical Guidelines for Journal Publication
The Ciência e Natura journal is committed to ensuring ethics in publication and quality of articles.
Conformance to standards of ethical behavior is therefore expected of all parties involved: Authors, Editors, Reviewers, and the Publisher.
In particular,
Authors: Authors should present an objective discussion of the significance of research work as well as sufficient detail and references to permit others to replicate the experiments. Fraudulent or knowingly inaccurate statements constitute unethical behavior and are unacceptable. Review Articles should also be objective, comprehensive, and accurate accounts of the state of the art. The Authors should ensure that their work is entirely original works, and if the work and/or words of others have been used, this has been appropriately acknowledged. Plagiarism in all its forms constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. Submitting the same manuscript to more than one journal concurrently constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. Authors should not submit articles describing essentially the same research to more than one journal. The corresponding Author should ensure that there is a full consensus of all Co-authors in approving the final version of the paper and its submission for publication.
Editors: Editors should evaluate manuscripts exclusively on the basis of their academic merit. An Editor must not use unpublished information in the editor's own research without the express written consent of the Author. Editors should take reasonable responsive measures when ethical complaints have been presented concerning a submitted manuscript or published paper.
Reviewers: Any manuscripts received for review must be treated as confidential documents. Privileged information or ideas obtained through peer review must be kept confidential and not used for personal advantage. Reviewers should be conducted objectively, and observations should be formulated clearly with supporting arguments, so that Authors can use them for improving the paper. Any selected Reviewer who feels unqualified to review the research reported in a manuscript or knows that its prompt review will be impossible should notify the Editor and excuse himself from the review process. Reviewers should not consider manuscripts in which they have conflicts of interest resulting from competitive, collaborative, or other relationships or connections with any of the authors, companies, or institutions connected to the papers.