Introduction to the study of motion and graphics mediated by a virtual board game

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2179460X69658

Keywords:

Game based learning, Kinematics, Graphs interpretation

Abstract

Technological advances in the last decades have demanded new ways of teaching at different levels. In this way, we present, analyze and discuss the possibilities in applying a proposal of didactic material that we developed to be used with students in the final years of elementary school II and high school. The material is composed of a virtual board game and software developed in Python that allows the organization and analysis of the game’s data. The material, of a ludic and technological nature, allows study concepts related to the movement of an object, such as position, classification of its movement velocity. This study is executed through the analysis of the data generated by each student in the board game and plotted in graphs of position and velocity, both versus time. The platform is intuitive, relatively simple to use and shows the potential to contribute to the teaching process in a more meaningful context, allowing students to be more engaged and concreteness about the topic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Antonio Augusto Soares, Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, SP

Bacharel em Física pela Universidade Estadual Paulista (UNESP). Mestre em Física e Doutor em Ciências pela UNICAMP. Professor da Universidade Federal de São Carlos UFSCar) no Departamento de Física, Química e Matemática. Docente e orientador no Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física (MNPEF-SBF).

Michael de Oliveira Stavel, Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, SP

Licenciando em Física pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) campus Sorocaba. Professor de Física e Matemática do Ensino Básico.

Marco Antonio Centurion, Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, SP

Possui graduação em Tecnologia em Logística pela Faculdade de Tecnologia de Sorocaba (2012). Graduando pela Universidade Federal de São Carlos - Campus Sorocaba no curso de Licenciatura em Física.

References

ARAUJO, I.; VEIT, E.; MOREIRA, M. A. Atividades de modelagem computacional no auxílio à interpretação de gráficos da cinemática. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 26, p. 179-184, 2004.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação. Brasília, p. 600. 2018.

CARMO, A. B.; CARVALHO, A. M. P. Construindo a linguagem gráfica em uma aula experimental de física. Ciência e Educação, Bauru, v. 15, n. 1, p. 61-84, Junho 2009. ISSN 1980-850X.

DZIOB, D. Board Game in Physics Classes—a Proposal for a New Method of Student Assessment. Research in Science Educatioin, n. 50, p. 845-862, 2020. ISSN 0157-244X.

ECK, R. V. Digital game-based learning: it's not just the gigital natives who are restless. Educause review, v. 41, n. 2, p. 16-30, 2006. ISSN 1945-709X.

FILHO, E. B.; SILVA, A. D. O. D.; FAVARETTO, D. V. Um jogo de tabuleiro utilizando tópicos contextualizados em Física. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 42e20190356: 1-9, 2020. ISSN 1806-9126.

KALOGIANNAKIS, M.; PAPADAKIS, S.; ZOURMPAKIS, A.-I. Gamification in Science Education. A Systematic Review of the Literature. Education Science, v. 11, n. 22, p. 1-36, 2021. ISSN 2227-7102.

KORTEMEYER, G. et al. Using a computer game to teach circuit concepts. European Journal of Physics, v. 40, p. 055703: 1-15, 2019. ISSN 1361-6404.

MESQUITA, G. F. et al. Promovendo a aprendizagem sobre infecções sexualmente transmissíveis por meio de uma sequência didática. Ciência e Natura, Santa Maria, v. 43, n. 64, p. 1-27, 2021.

NASCIMENTO, R. R.; NASCIMENTO, P. S. C. Gamificação para o ensino de física: o que falam as pesquisas. Revista Vivências em Ensino de Ciências, Recife, v. 2, n. 3ª Edição Especial, p. 168-176, 2018. ISSN 2595-7597.

PAGANINI, É. R.; BOLZAN, M. D. S. Ensinando Física através da Gamificação. VII Encontro Científico de Física Aplicada. Vitória: Blucher. 2016. p. 16-20.

RIOS, L. C.; ARAÚJO, N. A. A apropriação de conceitos da ondulatória no Ensino Médio mediada por um jogo produzido a partir do scratch. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, São Paulo, v. 12, n. 4, p. 1-24, julho 2021. ISSN 2179-426X.

SILVA, M. E. B.; PIMENTEL, F. S. C. Combate endemia: um protótipo para o ensino de ciências. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, São Paulo, v. 11, n. 6, p. 232-245, Outubro 2020. ISSN 2179-426X.

TULHA, C. N.; CARVALHO, M. A. G. D.; COLUCI, V. R. Integration of digital games and remote laboratories with real-time visualization: Conception, Implementation and Evaluation. Revista Brasileira de Esnino de Física, v. 43, p. e20210202: 1-7, 2021. ISSN 1806-9126.

Published

2022-12-28 — Updated on 2023-01-06

Versions

How to Cite

Soares, A. A., Stavel, M. de O., & Centurion, M. A. (2023). Introduction to the study of motion and graphics mediated by a virtual board game. Ciência E Natura, 44, e57. https://doi.org/10.5902/2179460X69658 (Original work published December 28, 2022)