Training teachers in early childhood education considering the metacognitive perspective: a literature review in 5 ENPEC editions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2179460X69280

Keywords:

Training teachers, Knowledge teacher, Child education, Metacognition

Abstract

The purpose of this bibliographic research was to bring an overview of Science Teaching in Early Childhood Education, considering the metacognitive perspective, used by teachers in the execution of their pedagogical practice. The works published in ENPEC, from 2011 to 2019 (5 editions) were analyzed, searching for the following descriptors, initially separated: metacognition, metacognitive, metacognitive, teaching knowledge, teaching knowledge, teacher training, teacher training, Early Childhood Education and Early Childhood Education; then in the combined form: teacher training and teaching knowledge; Early Childhood Education and teacher training; teacher education and metacognition; teacher training and metacognition and, in trios, teacher training, teaching knowledge and Early Childhood Education. Through the literature review, it was possible to categorize the descriptors in to three focuses of discussion: teacher education, knowledge and metacognition. As a result, we know that to teach Science, teachers mobilize knowledge from experience, but the critical reflection of their practice is a major gap highlighted in this work. Thus, more research on this topic is suggested for the construction and development of this metacognitive knowledge in which processes such as reflection, monitoring, rethinking, self-assessment can be inter connected in teaching pedagogical practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adriana Bigido Rocha, Universidade Federal do ABC, Santo André, SP, Brasil

Graduated in former CEFAM Teaching, Pedagogue, Neuropsychopedagogue, Psychomotrician, Specialist in School Management / Literacy and Literacy.

Solange Wagner Locatelli, Universidade Federal do ABC, Santo André, SP, Brasil

Doctor and Master in Science Teaching. Graduated in Chemistry and Pedagogy.

References

ALMEIDA, H. A; DINIZ, R. E.S. A Tomada de Consciência sobre o uso de Analogias Espontâneas: Contribuições de uma Formação Continuada Desenvolvida com Professoras de Ciência. Revista Ciência Educação, Bauru, v.26, p. 116, 2020.

BURIOLLA, M. A. F. O estágio supervisionado. São Paulo: Cortez, 1995.

CARMO, E.M.; BOMFIM, C.G.L; BONFIM-SILVA, V. Autonomia e saber da experiência: aproximações para analisar a prática de professores iniciantes. Actio: Docência em Ciências, [s.l.], v. 6, n. 3, 2021.

CONTENTE.I. C. R. P.; BRABO, J.C.; GOMES, M. S. Habilidades metacognitivas na composição de infográficos. In: Encontro nacional de pesquisa em educação em ciências, 12, 2019, Rio Grande do Norte. Anais [...]. Natal: Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 2019

DOMINGUEZ, C. R. C.; FREITAS, C. K.; SOUZA, J. P. M. O que sabem as professoras que ensinam ciências para as crianças pequenas? In: Encontro nacional de pesquisa em educação em ciências, 12, 2019, Rio Grande do Norte. Anais [...]. Natal: Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 2019.

DOMINGUEZ, C. R. C.; FREITAS, C.K. Saberes docentes no Ensino de Ciências na Educação Infantil: a voz das professoras nos relatos de prática. In: Encontro nacional de pesquisa em educação em ciências, 11, 2017, Santa Catarina. Anais [...]. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, 2017.

FADIGAS, M. D.; SEPÚLVEDA, C. Demandas Formativas do Professor de Ciências na Perspectiva dos Pesquisadores Brasileiros. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 7, 2011. Anais [...], Universidade Estadual de Campinas, 2011.

GOMES, M. S; BRABO, J.C. Estimulando a metacognição em classe: estratégias para o ensino e aprendizagem nos anos iniciais. Mestrado profissional - Programa de Pós-Graduação em docência em educação em ciências e matemática, instituição, Pará, 2020.

GONÇALVES, L. C.; MIRANDA, E. M.; MUNIZ, S. R. Estudo das possibilidades e dos desafios da inserção de discussões sobre o conhecimento científico na Educação Infantil. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 10, 2015, Águas de Lindóia. Anais [...]. São Paulo: [s.n.], 2015.

JANNUZZI, C. M. L.; REIS, A.C. Experiências com Ciências na Educação Infantil: uma proposta para formação de professores. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 11, Santa Catarina, 2017. Anais [...]. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, 2017.

OLIVEIRA, A.R. de.; AIRES, J. A. Experimentando Ciência: análise de um curso de formação continuada para professores do Ensino Fundamental. Actio: Docência em Ciências, [s.l.], v. 5, n. 1, p. 1-22, 2020.

PEREIRA, E. N. G.; GONÇALVES, T. V. O. Ensino de Ciências nos anos escolares iniciais: diálogos pedagógicos que mobilizam reflexões sobre os saberes docentes. In: XII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 12, 2019, Rio Grande do Norte. Anais [...]. Natal: Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 2019.

PEREIRA, E. N G.; GONÇALVES, T. V. O. Saberes de Professores que Ensinam Ciências nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental: reflexões em teses e dissertações no Brasil, período de 2005 a 2013. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 10, 2015, Águas de Lindóia. Anais [...], São Paulo: [s.n.], 2015.

PIMENTA, S. G. Formação de professores: Identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, Selma G. (Org.) Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 1999. p. 15-34.

PORTILHO, E. M. L. As estratégias metacognitivas de quem aprende e de quem ensina. In: SCOZ, B. et al. Aprendizagem: tramas do conhecimento, do saber e da subjetividade. São Paulo: Vozes, 2006. p. 47-59.

RAMOS, E. S. B; FORSBERG, M, C, S. Contribuições da metacognição para a formação de professores que ensinam Ciências nos anos iniciais. In: XII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 12, 2019, Rio Grande do Norte. Anais [...]. Natal: Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 2019.

RAMOS, L. B. C; ROSA, P. R. S. O Ensino de Ciências: fatores intrínsecos e extrínsecos que limitam a realização de atividades experimentais pelo professor dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. Investigações em Ensino de Ciências. Porto Alegre. v. 13, n. 3, p. 299-331, 2008. Disponível em: Acesso em: 15 jan. 2022.

REIS, A. C; JANNUZZI, C. M. L. Ensino de Ciências para professores da educação infantil. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 10, 2015, Águas de Lindóia. Anais [...]. São Paulo: [s.n.], 2015.

SANTOS, V; A abordagem metodológica estudo do meio no currículo de formação de professores e discursos formativos sobre identidade profissional do professor. Revista Metáfora Educacional, [s.l.], n. 11, p. 19-34, 2011.

SFORNI, M. S. F. Aprendizagem conceitual e organização do ensino: contribuições da Teoria da Atividade. Araraquara: JM Editora, 2004.

SOUZA, C. R. A ciência na Educação Infantil - uma análise a partir dos projetos e reflexões desenvolvidos por educadores infantis. Tese Doutorado em Metodologia de Ensino - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2008.

SILVA, A. S. S.; PEREIRA, E. N. G.; GONÇALVES, T. V. O. Narrativas de professoras que ensinam Ciências nos anos escolares iniciais: saberes docentes singulares e plurais. In: XI encontro nacional de pesquisa em educação em ciências, 11., 2017, Santa Catarina. Anais [...]. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, 2017.

SILVA, R. R. O. O Ensino de Ciências na Educação Infantil. Dissertação Mestrado em Educação para a Ciência) - Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências, Universidade Estadual Paulista em Franca, Bauru, 2002.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, Vozes, 2014. 325p.

UJIIE, N. T.; PINHEIRO, N. A. M. Formação de Professores da Educação Infantil e o Ensino de Ciências: resultados evidenciados a partir dos Anais do ENPEC. In: XII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 12, 2019, Rio Grande do Norte. Anais [...]. Natal: Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 2019.

VEER, R. V.; VALSINER, J. Vygotsky: uma síntese. 3 ed. São Paulo: Edições Loyola, 1999.

ZUQUIERI, R. C. B. O Ensino de Ciências na Educação Infantil: análise de práticas docentes na abordagem metodológica da pedagogia histórico-crítica. Dissertação (Mestrado em [indicar a área]) - Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências, Universidade Estadual Paulista em Franca, Bauru, 2007.

Published

2022-07-25 — Updated on 2022-09-23

Versions

How to Cite

Rocha, A. B., & Locatelli, S. W. (2022). Training teachers in early childhood education considering the metacognitive perspective: a literature review in 5 ENPEC editions. Ciência E Natura, 44, e37. https://doi.org/10.5902/2179460X69280 (Original work published July 25, 2022)