The pedagogue’s work in the institutional host: reflections on Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2316882X84155

Keywords:

Pedagogue, Institutional host, Education

Abstract

This paper aims to know the pedagogue’s work in host institution, as well as to reflect about this work and the Education of children and adolescents in the host institution. This is a bibliographic research, based on Saviani’s Critical-Historical theory (2008), also discussed by Libâneo (2010), and on the studies of Rizzini and Rizzini (2004) about the institutionalization of children in Brazil, among others. The reflections of this study tend to contribute to demonstrate the importance of the pedagogue in the composition of the technical team of the host institutions, and consequently, in the educational development of children and adolescents in the host institutions.

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Author Biographies

Vanessa Dantas Vieira, Universidade Estadual de Londrina

Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual de Londrina (2020). Mestra em Educação pela Universidade Estadual de Londrina (2023). Professora de Educação Infantil, na rede privada de Educação no município de Londrina – Paraná. Atua principalmente com os seguintes temas: Educação, Ensino e Aprendizagem; Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação na Educação; Escola, Adoção, Família e Instituição de Acolhimento.

Gilmara Lupion Moreno, Universidade Estadual de Londrina

Graduada em Pedagogia pelo Centro de Estudos Superiores de Londrina (1994), Mestre em Educação pela UEL (2001) e Doutora em Educação pela USP (2012). Professora Associada da área de Educação Infantil, do Departamento de Educação, da UEL. Coordenadora do Projeto de Extensão ‘Adoção e Acolhimento Institucional: Uma proposta de formação continuada para professores...’.

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Published

2023-08-07

How to Cite

Dantas Vieira, V., & Lupion Moreno, G. (2023). The pedagogue’s work in the institutional host: reflections on Education. Cadernos De Comunicação, 27(2). https://doi.org/10.5902/2316882X84155

Issue

Section

Dossiê Temático: Acolhimento institucional de crianças e adolescentes