Digital social networks for fashion, informal education and appearance from the perspective of mythical narratives: interview with Marcos Ferreira-Santos
DOI:
https://doi.org/10.5902/2316882X88710Keywords:
Digital social networks, Fashion, Appearance, Informal Education, Mythical NarrativesAbstract
The interview with Marcos Ferreira-Santos, professor and researcher at the University of São Paulo, addresses the processes of informal education and the construction of appearances on digital fashion social networks from the perspective of mythical narratives, a problem little explored in Brazil. It is based on the prerogative that the media plays a central role in contemporary times in terms of community education. Conducted in October 2023, it used a semi-structured script. The nature of communication and relationships that occur in these contemporary digital environments, strongly permeated by advertising, propaganda and marketing actions, was critically discussed. It is understood that this logic contaminates and directs community educational processes, by centralizing the promotion of mass commercialization and the homogenization of appearances, aligned with the logic of capitalism. In this context, the presence of mythical narratives stands out, which are continually reproduced, contributing to the consolidation of fashion trends.
Downloads
References
CRANE, D. A moda e seu papel social: classe, gênero e identidade das roupas. São Paulo: Senac, 2006.
DELORS, Jacques et al. Relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o século XXI. Educação um tesouro a descobrir, v. 6, 1996.
DOS SANTOS, Walter Chalegre; PEREIRA, Angélica Moreira; GHISLENI, Taís Steffenello. A educomunicação como campo do conhecimento para o ensino e aprendizagem no século XXI. Disciplinarum Scientia| Ciências Humanas, v. 21, n. 1, p. 141-151, 2020.
FAUZA, Michel Jalil. RUR (Rossum's Universal Robots) e a gênese do robô na literatura moderna. 2008. Tese de Doutorado. Dissertação de Mestrado. São Paulo: Universidade Estadual de Campinas. 84 f.
FÁVERO, Osmar. Educação não-formal: contextos, percursos e sujeitos. 2007.
FERREIRA-SANTOS, Marcos; ALMEIDA, Rogério de. Aproximações ao imaginário: bússola de investigação poética. São Paulo: Képos, 2012.
FERREIRA-SANTOS, Marcos; ALMEIDA, Rogério de. Antropolíticas da educação. São Paulo: Képos, 2019.
Fim da “Marcha do Sal” liderada por Gandhi. RTP Ensina. 2017. Disponível em: https://ensina.rtp.pt/artigo/fim-da-marcha-do-sal-liderada-por-gandhi/#:~:text=A%20Marcha%20do%20Sal%20foi,contra%20o%20dom%C3%ADnio%20colonial%20brit%C3%A2nico. Acesso em 25 mai 2024.
GHISLENI, Taís Steffenello; DE QUADROS SANDRI, Rubiana; BECKER, Elsbeth Léia Spode. Metodologia projetual para educomunicar o desenvolvimento de coleções de moda. Comunicação & Educação, v. 26, n. 1, p. 65-79, 2021.
LIPOVETSKY, G. O império do efêmero. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.
LIPOVETSKY, Gilles. Os tempos hipermodernos. [Tradução de Mário Vilela]. São Paulo: Editora Barcarolla, 2004.
MARANDINO, Martha. Faz sentido ainda propor a separação entre os termos educação formal, não formal e informal?. Ciência & Educação (Bauru), v. 23, p. 811-816, 2017.
MAZZARINO, Jane Márcia; MARQUES, Rodrigo Müller. Educomunicação: proposta de revisão de objetivos, princípios e áreas de intervenção. Educação: Teoria e Prática, v. 34, n. 67, p. e23 [2024]-e23 [2024], 2024.
MORIN, Edgar. A entrevista nas Ciências Sociais, no rádio e na televisão. MOLES, Abraham et al. Linguagem da cultura de massas: televisão e canção. Petrópolis: Vozes, p. 115-135, 1973.
PACHECO, Lillian. Pedagogia Griô: a reinvenção da roda da vida. Lençois: Grãos de luz e Griô, 2006.
PELLIZER, Ezio; MARZARI, F.; ALTRI, C. ZUFFERLI E. Dizionario Etimologico della Mitologia Greca On Line (DEMGOL). 2007. Disponível em: www.demgol.units.it. Acesso em 10 jun 2024.
PIMENTA, José. Ashaninka. Enciclopédia dos Povos Indígenas do Brasil, Instituto Socioambiental, São Paulo, 2005.
PIRES, Raimundo Nonato Pinheiro et al. EDUCOMUNICAÇÃO: HISTÓRIA, DESAFIO E REFLEXÃO. COGNITIONIS Scientific Journal, v. 6, n. 3, p. 879-890, 2023.
SANTAELLA, Lúcia. Da cultura das mídias à cibercultura: o advento do pós-humano. Revista Famecos, v. 10, n. 22, p. 23-32, 2003.
SPOSITO, Marília Pontes Sposito. Povo vai à escola (O). Edições Loyola, 2001.
THOMAZ, Ana. O que aprendi com a desescolarização | Ana Thomaz. YouTube, 16 Mai 2013. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=QveTf5DekIo . Acesso em 30 out. 2023.
YOKOMIZO, Patrícia.; LOPES, Andrea. As mídias como agentes de educação informal no envelhecimento: pistas para investigação. Revista Mídia e Cotidiano, [S. l.], v. 12, n. 3, p. 293, 2018. DOI: 10.22409/ppgmc.v12i3.13342. Disponível em: https://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/article/view/13342. Acesso em: 01 mai. 2023.
YOKOMIZO, Patrícia.; LOPES, Andrea. Aparência: uma revisão bibliográfica e proposta conceitual. Revista Dobras, São Paulo, v. 12, n. 26, p 228-244, ago. 2019. Disponível em: https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/922. Acesso em: 29 out. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os autores de textos aprovados pelos pareceristas de Cadernos de Comunicação cedem automaticamente e sem qualquer tipo de ônus o direito à primeira publicação do material submetido.


