Digital social networks for fashion, informal education and appearance from the perspective of mythical narratives: interview with Marcos Ferreira-Santos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2316882X88710

Keywords:

Digital social networks, Fashion, Appearance, Informal Education, Mythical Narratives

Abstract

The interview with Marcos Ferreira-Santos, professor and researcher at the University of São Paulo, addresses the processes of informal education and the construction of appearances on digital fashion social networks from the perspective of mythical narratives, a problem little explored in Brazil. It is based on the prerogative that the media plays a central role in contemporary times in terms of community education. Conducted in October 2023, it used a semi-structured script. The nature of communication and relationships that occur in these contemporary digital environments, strongly permeated by advertising, propaganda and marketing actions, was critically discussed. It is understood that this logic contaminates and directs community educational processes, by centralizing the promotion of mass commercialization and the homogenization of appearances, aligned with the logic of capitalism. In this context, the presence of mythical narratives stands out, which are continually reproduced, contributing to the consolidation of fashion trends.

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Author Biographies

Luana Ferrari Nascimento dos Santos, Universidade de São Paulo

Mestranda do Programa de Pós-graduação em Têxtil e Moda da Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo - EACH/USP. Especialista em Educação digital pela Universidade do Estado da Bahia - UNEB (2023). Graduada em Pedagogia pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo - FE/USP (2018). Entusiasta do corpo e seus significados biopsicossocioculturais, das práticas integrativas e complementares em saúde formou-se doula, pela Multiplicando Doulas (2017), instrutora de Hatha Yoga pelo Instituto de Ensino e Pesquisa em Yoga - IEPY (2013). Atualmente é integrante do Grupo de pesquisa, ensino e extensão Envelhecimento, Aparência e Significado - EAPS, vinculado à EACH/USP (desde 2021). Educadora com mais de dez anos de atuação no ensino formal e não formal, atuou como educadora infantil desde os primeiros anos da graduação, participou do Projeto Ler e Escrever do município de São Paulo (2010), trabalhou em escolas bilíngues da rede particular de ensino na cidade de São Paulo (desde 2012). Tem se aproximado da educação comunitária também a partir da vivência em uma escola associativista e rural pautada na Pedagogia Waldorf - Pedagogia do Fazer (desde 2023). Professora e pesquisadora em processo formativo ministra aulas e organiza cursos relativos as temáticas: Ancestralidade, Curso de Vida, Gênero e Diversidade (desde 2015), construindo deste modo sua prática didático-pedagógica e atuação profissional por meio da abordagem interdisciplinar.

Andrea Lopes, Universidade de São Paulo

Profª. Drª. nas Graduações e nas Pós-Graduações em Gerontologia e em Têxtil e Moda da Escola de Artes, Ciências e Humanidades (EACH-USP), coordenadora do grupo de ensino, pesquisa e extensão Envelhecimento, Aparência e Significado (EAPS), da mesma instituição. 

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Published

2025-08-27

How to Cite

Santos, L. F. N. dos, & Lopes, A. (2025). Digital social networks for fashion, informal education and appearance from the perspective of mythical narratives: interview with Marcos Ferreira-Santos. Cadernos De Comunicação, 29, e88710. https://doi.org/10.5902/2316882X88710

Issue

Section

Experimentação