Culture: concepts and Brazilian pop music
DOI:
https://doi.org/10.5902/2316882X67651Keywords:
Culture, Value, Popular Music, Pop Music, Cultural JournalismAbstract
This article is the result of a proposed discussion about Brazilian pop culture in contemporary times, especially in relation to pop music and the conflicting value rules engendered regarding this expression. We propose as context of analysis the changes in relation to the notion of pop music in Brazil (from the 1950s to the current scenario), which has been generating the discussions here addressed. Taking as a starting point the discussion about the concept of culture (EAGLETON, 2003; WILLIAMS, 1979; 2011), we resume studies on pop and popular culture/music (FRITH, 1996; MARTÍN-BARBERO, 1997; SOARES, 2015; JANOTTI JR, 2005; 2011; 2015; 2020), as well as thinkers of culture and society from the late nineteenth century (MAUSS, 2008) to the contemporary (HARAWAY, 2009; CUNHA, 2009), to ground a broader notion of Brazilian pop/popular culture and music, and thus recognize its different forms of value. We seek, finally, to intend Brazilian cultural journalism towards overcoming a resistance among journalists to recognize diverse valuations in recent Brazilian pop music.
Downloads
References
ARAÚJO, Paulo César de. Eu não sou cachorro não: música popular cafona e ditadura militar. Ed. 9. Rio de Janeiro: Record, 2002.
BARBO, Sérgio. Não como nossos pais. In: Revista Superinteressante. História do Rock Brasileiro (Anos 50 e 60). São Paulo: Abril, 2004, p. 14-23.
BOURDIEU, Pierre. A distinção: crítica social do julgamento. Tradução Daniela Kern e Guilherme J. F. Teixeira. São Paulo: Edusp; Porto Alegre: Zouk, 2007.
CUNHA, Eneida Leal. A emergência da cultura e da crítica cultural. In: Cadernos de Estudos Culturais, Campo Grande, v. 1, n. 2, p. 73-82, 2009. Disponível em: <https://periodicos.ufms.br/index.php/cadec/article/view/2184> Acesso em: 12 set. 2021.
DIAS, Marcia Tosta. Os donos da voz: indústria fonográfica brasileira e mundialização da cultura. São Paulo: Boitempo Editorial, 2000.
EAGLETON, Terry. A cultura em crise. In: A ideia de cultura. EAGLETON, Terry. Tradução Sofia Rodrigues. Lisboa: Temas e Debates, 2003, p. 49-71.
FRANÇA, Jamari. A invenção da juventude. In: Revista Superinteressante. História do Rock Brasileiro (Anos 80). São Paulo: Abril, 2004, p. 9-15.
FORASTIERI, André. O dia em que o rock morreu. Porto Alegre: Arquipélago Editorial, 2014.
FRITH, Simon. Performing rites: on the value of popular music. Cambridge/Massachusett: Havard University Press, 1996.
HARAWAY, Donna. Manifesto ciborgue: ciência, tecnologia e feminismo-socialista no final do século XX. In: Antropologia do ciborgue: as vertigens do pós-humano. HARAWAY, Donna; KUNZRU, Hari; TADEU, Tomaz (Org.). Tradução Tomaz Tadeu. Ed. 2. Belo Horizonte: Autêntica, 2009, p. 33-118.
JANOTTI JR., Jeder. Gêneros musicais em ambientações digitais. Belo Horizonte: PPGCOM/UFMG, 2020.
JANOTTI JR., Jeder. Cultura pop: entre o popular e a distinção. In: Cultura pop. SÁ, Simone Pereira de; CARREIRO, Rodrigo; FERRARAZ, Rogério (Orgs.). Salvador: Edufba; Brasília: Compós, 2015, p. 45-56.
JANOTTI JR., Jeder. Simon Frith: sobre o valor da música popular midiática. In: Comunicação e estudos culturais. GOMES, Itania; JANOTTI JR., Jeder (Orgs.). Salvador: Edufba, 2011, p. 133-145.
JANOTTI JR., Jeder. Música Popular ou Música Pop? Trajetórias e caminhos da música na cultura mediática. In: Anais V Enlepicc, Salvador, v. 1, p. 1-15, 2005. Disponível em: <http://www.gepicc.ufba.br/enlepicc/pdf/JederJanotti.pdf> Acesso em: 12 set. 2021.
MARTÍN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Tradução Ronald Polito e Sérgio Alcides. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 1997.
MAUSS, Marcel. As técnicas do corpo. In: Sociologia e antropologia. MAUSS, Marcel. Tradução Paulo Neves. Ed. 2. São Paulo: Cosac Naify, 2008, p. 399-422.
MENDES, Daniel. Jornalismo cultural, música e distinção: a questão do valor na cobertura da revista Rolling Stone Brasil. In: Anais – XVII ENECULT, Salvador, v. 1, p. 1-15, 2021. Disponível em: <http://www.cult.ufba.br/enecult/edicao-2021-xvii-enecult> Acesso em: 12 set. 2021.
MENDES, Daniel. As cartas da Rolling Stone Brasil: uma análise sobre os comentários dos leitores acerca da cobertura musical e cultural da revista. 2020. 125 f. Dissertação (Mestrado em Cultura e Sociedade). Instituto de Humanidades, Artes e Ciências, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2020.
ROSA, Fernando. A hora do rock. In: Revista Superinteressante. História do Rock Brasileiro (Anos 50 e 60). São Paulo: Abril, 2004, p. 7-12.
SOARES, Thiago. Percursos para estudos sobre música pop. In: Cultura pop. SÁ, Simone Pereira de; CARREIRO, Rodrigo; FERRARAZ, Rogério (Orgs.). Salvador: Edufba; Brasília: Compós, 2015, p. 19-33.
WILLIAMS, Raymond. Cultura e sociedade: de Coleridge a Orwell. Tradução Vera Joscelyne. Petrópolis: Vozes, 2011.
WILLIAMS, Raymond. Conceitos básicos - Cultura. In: Marxismo e literatura. WILLIAMS, Raymond. Tradução Waltensir Dutra. Rio de Janeiro: Zahar, 1979, p. 16-26.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Cadernos de Comunicação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os autores de textos aprovados pelos pareceristas de Cadernos de Comunicação cedem automaticamente e sem qualquer tipo de ônus o direito à primeira publicação do material submetido.