Culture: concepts and Brazilian pop music

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2316882X67651

Keywords:

Culture, Value, Popular Music, Pop Music, Cultural Journalism

Abstract

This article is the result of a proposed discussion about Brazilian pop culture in contemporary times, especially in relation to pop music and the conflicting value rules engendered regarding this expression. We propose as context of analysis the changes in relation to the notion of pop music in Brazil (from the 1950s to the current scenario), which has been generating the discussions here addressed. Taking as a starting point the discussion about the concept of culture (EAGLETON, 2003; WILLIAMS, 1979; 2011), we resume studies on pop and popular culture/music (FRITH, 1996; MARTÍN-BARBERO, 1997; SOARES, 2015; JANOTTI JR, 2005; 2011; 2015; 2020), as well as thinkers of culture and society from the late nineteenth century (MAUSS, 2008) to the contemporary (HARAWAY, 2009; CUNHA, 2009), to ground a broader notion of Brazilian pop/popular culture and music, and thus recognize its different forms of value. We seek, finally, to intend Brazilian cultural journalism towards overcoming a resistance among journalists to recognize diverse valuations in recent Brazilian pop music.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Daniel Mendes, Universidade Federal da Bahia

Mestre em Cultura e Sociedade (2020) e Bacharel em Comunicação (2011), ambas as formações pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Atua como jornalista e crítico cultural há mais de dez anos. Suas pesquisas abrangem discussões sobre valor no campo da comunicação e da cultura contemporâneas.

References

ARAÚJO, Paulo César de. Eu não sou cachorro não: música popular cafona e ditadura militar. Ed. 9. Rio de Janeiro: Record, 2002.

BARBO, Sérgio. Não como nossos pais. In: Revista Superinteressante. História do Rock Brasileiro (Anos 50 e 60). São Paulo: Abril, 2004, p. 14-23.

BOURDIEU, Pierre. A distinção: crítica social do julgamento. Tradução Daniela Kern e Guilherme J. F. Teixeira. São Paulo: Edusp; Porto Alegre: Zouk, 2007.

CUNHA, Eneida Leal. A emergência da cultura e da crítica cultural. In: Cadernos de Estudos Culturais, Campo Grande, v. 1, n. 2, p. 73-82, 2009. Disponível em: <https://periodicos.ufms.br/index.php/cadec/article/view/2184> Acesso em: 12 set. 2021.

DIAS, Marcia Tosta. Os donos da voz: indústria fonográfica brasileira e mundialização da cultura. São Paulo: Boitempo Editorial, 2000.

EAGLETON, Terry. A cultura em crise. In: A ideia de cultura. EAGLETON, Terry. Tradução Sofia Rodrigues. Lisboa: Temas e Debates, 2003, p. 49-71.

FRANÇA, Jamari. A invenção da juventude. In: Revista Superinteressante. História do Rock Brasileiro (Anos 80). São Paulo: Abril, 2004, p. 9-15.

FORASTIERI, André. O dia em que o rock morreu. Porto Alegre: Arquipélago Editorial, 2014.

FRITH, Simon. Performing rites: on the value of popular music. Cambridge/Massachusett: Havard University Press, 1996.

HARAWAY, Donna. Manifesto ciborgue: ciência, tecnologia e feminismo-socialista no final do século XX. In: Antropologia do ciborgue: as vertigens do pós-humano. HARAWAY, Donna; KUNZRU, Hari; TADEU, Tomaz (Org.). Tradução Tomaz Tadeu. Ed. 2. Belo Horizonte: Autêntica, 2009, p. 33-118.

JANOTTI JR., Jeder. Gêneros musicais em ambientações digitais. Belo Horizonte: PPGCOM/UFMG, 2020.

JANOTTI JR., Jeder. Cultura pop: entre o popular e a distinção. In: Cultura pop. SÁ, Simone Pereira de; CARREIRO, Rodrigo; FERRARAZ, Rogério (Orgs.). Salvador: Edufba; Brasília: Compós, 2015, p. 45-56.

JANOTTI JR., Jeder. Simon Frith: sobre o valor da música popular midiática. In: Comunicação e estudos culturais. GOMES, Itania; JANOTTI JR., Jeder (Orgs.). Salvador: Edufba, 2011, p. 133-145.

JANOTTI JR., Jeder. Música Popular ou Música Pop? Trajetórias e caminhos da música na cultura mediática. In: Anais V Enlepicc, Salvador, v. 1, p. 1-15, 2005. Disponível em: <http://www.gepicc.ufba.br/enlepicc/pdf/JederJanotti.pdf> Acesso em: 12 set. 2021.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Tradução Ronald Polito e Sérgio Alcides. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 1997.

MAUSS, Marcel. As técnicas do corpo. In: Sociologia e antropologia. MAUSS, Marcel. Tradução Paulo Neves. Ed. 2. São Paulo: Cosac Naify, 2008, p. 399-422.

MENDES, Daniel. Jornalismo cultural, música e distinção: a questão do valor na cobertura da revista Rolling Stone Brasil. In: Anais – XVII ENECULT, Salvador, v. 1, p. 1-15, 2021. Disponível em: <http://www.cult.ufba.br/enecult/edicao-2021-xvii-enecult> Acesso em: 12 set. 2021.

MENDES, Daniel. As cartas da Rolling Stone Brasil: uma análise sobre os comentários dos leitores acerca da cobertura musical e cultural da revista. 2020. 125 f. Dissertação (Mestrado em Cultura e Sociedade). Instituto de Humanidades, Artes e Ciências, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2020.

ROSA, Fernando. A hora do rock. In: Revista Superinteressante. História do Rock Brasileiro (Anos 50 e 60). São Paulo: Abril, 2004, p. 7-12.

SOARES, Thiago. Percursos para estudos sobre música pop. In: Cultura pop. SÁ, Simone Pereira de; CARREIRO, Rodrigo; FERRARAZ, Rogério (Orgs.). Salvador: Edufba; Brasília: Compós, 2015, p. 19-33.

WILLIAMS, Raymond. Cultura e sociedade: de Coleridge a Orwell. Tradução Vera Joscelyne. Petrópolis: Vozes, 2011.

WILLIAMS, Raymond. Conceitos básicos - Cultura. In: Marxismo e literatura. WILLIAMS, Raymond. Tradução Waltensir Dutra. Rio de Janeiro: Zahar, 1979, p. 16-26.

Published

2022-03-25

How to Cite

Mendes, D. (2022). Culture: concepts and Brazilian pop music. Cadernos De Comunicação, 26(1). https://doi.org/10.5902/2316882X67651

Issue

Section

Artigos