Tranny fag: queer articulations in a documentary movie
DOI:
https://doi.org/10.5902/2316882X64418Keywords:
Tranny fag, Documentary, ArtivismAbstract
Based on bibliographic research regarding the social markers of difference inserted in the documentary Tranny Fag (2018), we seek to address the stigmatization of queer black bodies, and the use of the documentary as an artivist tool. To this end, we articulated theorists from queer studies with those who address the intersections posed in the audiovisual record. In this sense, subversive potentials were unveiled in the articulation of socially marginalized agendas within a Brazilian documentary production.
Downloads
References
ARAÚJO, Joel Zito. A negação do Brasil: o negro na telenovela brasileira. Senac, 2000.
BENTO, Berenice. Transviad@s: gênero, sexualidade e direitos humanos. EdUFBA, 2017.
BIXA Travesty. Direção: Claudia Priscilla e Kiko Goifman. Produção: Evelyn Mab. Intérprete: Linn da Quebrada. Roteiro: Claudia Priscilla, Linn da Quebrada e Kiko Goifman. Brasil: Arteplex Filmes, 2018.
COLLING, Leandro. A emergência dos artivismos das dissidências sexuais e de gêneros no Brasil da atualidade. Sala Preta, v. 18, n. 1, p. 152-167, 2018. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/salapreta/article/view/125684. Acesso em: 23 fev. 2021.
CHAIA, Miguel Wady. Artivismo – Política e Arte Hoje. Aurora. Revista de Arte, Mídia e Política, n. 1, p. 9-11, 2007. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/aurora/article/view/6335. Acesso em: 23 fev. 2021.
DE TROI, Marcelo. Obra das Travas - Entrevista com a artista Linn da Quebrada. Revista Periódicus, v. 1, n. 10, p. 446-457, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistaperiodicus/article/view/26995. Acesso em: 23 fev. 2021.
DOWNING, John D. H. Mídia radical: rebeldia nas comunicações e movimentos sociais. Senac, 2002.
MOMBAÇA, Jota. Pode um cu mestiço falar?. 2015. Disponível em: https://medium.com/@jotamombaca/pode-um-cu-mesticofalar-e915ed9c61ee. Acesso em: 23 fev. 2021.
NICHOLS, Bill. Introdução ao documentário. Papirus Editora, 2005.
PORCHAT, Patrícia. Bixa Travesty: reflexões queer sobre a sexualidade, o corpo e a identidade. In: Carvalho, Leilane Raquel Spadotto de; Bortolozzi, Ana Cláudia (org.). Leituras sobre a sexualidade em filmes: identidades dissidentes e opressões. Vol. 7. São Carlos: Pedro & João Editores, 2020. 229p. Disponível em: https://pedroejoaoeditores.com/wp-content/uploads/2020/07/ebookanaclaudiavol.-7.pdf#page=66. Acesso em: 23 fev. 2021.
PRECIADO, Paul B. Manifesto Contrassexual. Tradução Maria Paula Gurgel Ribeiro. São Paulo: n-1 edições, 2014.
ROSA, Eli Bruno do Prado Rocha. Cisheteronormatividade como instituição total. Cadernos PET - Filosofia, v. 18, n. 2, 2020. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/petfilo/article/view/68171. Acesso em: 23 fev. 2021.
SEDGWICK, Eve Kosofsky. A epistemologia do armário. Cadernos Pagu, Campinas, trad. Plínio Dentzien, n. 28, p. 19-54, jan-jun, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/cpa/n28/03.pdf. Acesso em: 23 fev. 2021.
SOBRINHO, Gilberto Alexandre. Documentários queer no Brasil: estratégias plurais de ocupação de telas. In: XXIX ENCONTRO ANUAL DA COMPÓS, 2020. Campo Grande: UFMS. Anais. Disponível em: http://www.compos.org.br/biblioteca/trabalhos_arquivo_8RVL17RWAVU759XGTMCE_30_8763_02_03_2020_17_11_30.pdf. Acesso em: 24 jan 2020.
SWAIN, Tania Navarro. Desfazendo o “natural”: a heterossexualidade compulsória e continuum lesbiano. Bagoas, Natal, v.4 n.05, p.44-55, jan. 2010. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/bagoas/article/view/2310. Acesso em: 23 fev. 2021.
WITTIG, Monique. El pensamiento heterosexual y otros ensayos. Egales, Madrid, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Cadernos de Comunicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os autores de textos aprovados pelos pareceristas de Cadernos de Comunicação cedem automaticamente e sem qualquer tipo de ônus o direito à primeira publicação do material submetido.