The cinematographic discourse in Serra Pelada, the legend of the golden mountain, film by Víctor Lopes (2013)
DOI:
https://doi.org/10.5902/2316882X48543Keywords:
cinematographic discourse, interpretation of meaning, real cinemaAbstract
The cinematographic discourse constitutes a way of deepening the combination implied in the narrative language of documentary film, in this case, as in this study, the film Serra Pelada, the legend of the golden mountain (2013), by Víctor Lopes, which demonstrates how an event it can be created as memory, as if the image becomes time, idea and thought through the description of film.Downloads
References
CHARAUDEUA, Patrick. O Discurso propagandista: uma tipologia. Disponível em: < https://bit.ly/2KA7OXE >
FERNANDES, C. SANTOS, J. B. (org.). Teorias linguísticas: problemáticas contemporâneas. Uberlândia: UFU, 2003. Disponível em: <https://drive.google.com/file/d/0B7of8DSvP60Jd2ZqMUgxZEdXek0/view>.
FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. Edições Loyola. Tradução: Laura Fraga de Almeida. São Paulo, Brasil, 1996.
MAINGUENEAU, Dominique. Discurso e análise do discurso. São Paulo: Parábola Editoral, 2015. (p. 9-65 e 169-183).
MAGALHÃES, Belmira. O sujeito do discurso: um diálogo possível e necessário. Linguagem em (dis)curso, v. 3, p. 73-90, 2003. Disponível em: <https://bit.ly/2MkvpxA>.
METZ, Christian. A significação do cinema. Editora da Universidade de São Paulo. Editora Perspectiva. 1972. Disponível em: <https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/149373/mod_resource/content/1/ASIGNIFICACINEMA.pdf>.
ORLANDI, Eni. Análise de discurso: princípios e fundamentos. Campinas: Pontes, 2005.
XAVIER, Ismail. O discurso cinematográfico: a opacidade e a transparência, 3ª edição – São Paulo, Paz e Terra, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores de textos aprovados pelos pareceristas de Cadernos de Comunicação cedem automaticamente e sem qualquer tipo de ônus o direito à primeira publicação do material submetido.