Communication of the tourist city on Facebook: movement of residents and Salvador City Hall practices
DOI:
https://doi.org/10.5902/2316882X48474Keywords:
tourist communication, sociodigital system, Bahia cultural elements, crisis management.Abstract
This Project proposes a reflection on the tourist communication carried out on Facebook by the Salvador City Hall and residents. The method is critical-dialectic, using literature review, interviewing public managers and monitoring governmental fanpages and tourist districts. Different elements of Bahia culture are identified in the network and possibilities of building tourist sociodigital systems. These cooperate to enhance communication and to manage cultural crises.Downloads
References
BARBERO, Jesus Martin. Dos meios às mediações. Comunicação, cultura e hegemonia. 7 ed. 1ª reimpressão. Rio de Janeiro, UFRJ, 2015.
BRAGA, José Luiz. Sociedade midiatizada. Revista interamericana de comunicação midiática. Universidade Federal de Santa Maria. V. 5, N. 2, 2006. p. 9-35.
COOPER, Chris; HALL, C. Michael & TRIGO, Luiz Gonzaga Godoi. Turismo Contemporâneo. Rio de Janeiro. Elseiver, 2011.
___________. Produção de memórias turísticas de residentes por meio da Fanpage da Prefeitura de Salvador-BA. Tese (doutorado). Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Centro de Ciências Sociais Aplicadas. Programa de Pós-Graduação em Turismo, 2020.
DENCKER, Ada de Freitas Maneti. (2015). Pesquisa de mercado em turismo: Identificação de novos segmentos. In: Panosso Neto, Alexandre & Ansarah, Marília Gomes dos Reis. Produtos turísticos e novos segmentos de mercado: planejamento, criação e comercialização.
Barueri, SP: Manole. p. 35-54.
EAGLETON, Terry. A ideia de cultura. São Paulo: Unesp, 2005.
FREITAS, Tamara Arend; BRANDT, Grazielle Betina. Materialismo dialético e o estudo do processo comunicacional de administrações públicas municipais. Revista Caderno de Comunicação Santa Maria, v.23, n.1, art 8, p.2 de 20, Set/Dez, 2019.
GUERREIRO, Goli. A cidade imaginada: Salvador sob o olhar do turismo. In: Revista Gestão e Planejamento. Salvador: ano 6, n. 11, jan./jun, 2005. p. 06-22.
JENKINS, Henry. Cultura da conexão: criando valor e significado por meio da mídia propagável. São Paulo: Aleph, 2014.
__________. Cultura da Convergência. 2 Ed. São Paulo: Aleph, 2009.
KUNSCH, M. M. Krohling. A comunicação nas organizações: dos fluxos lineares às dimensões humana e estratégica. In: KUNSCH, Maria Margarida K. (Org). Comunicação Organizacional: aportes conceituais e aplicados. São Paulo: Summus, 2016. p. 37-58.
LAM, Terry & HSU, Cathy H.C. Predicting behavioral intention of choosing a travel destination. Tourism Management. N. 27, 2006, p. 589–599. In: www.elsevier.com/locate/tourman/ Acesso em 01 de novembro de 2017.
LEMOS, André. Cibercidades. In: Lemos, A. & Palácios, M. As janelas do ciberespaço. Porto Alegre: Sulina, 2001. pp. 9-38.
LIU, Zhiwei & PARK, Sangwon. What makes a useful online review? Implication for travel product websites. Tourism Management, 2015, p. 140-151. In: www.elsevier.com/locate/tourman/ Acesso em 30 de agosto de 2017.
LOHMANN, Guilherme & PANOSSO NETO, Alexandre. Teoria do Turismo. Conceitos, modelos e sistemas. 2 Ed. São Paulo:Aleph, 2012.
LUHMANN, Niklas. A realidade dos meios de comunicação. São Paulo: Paulus, 2005.
MACHADO, Jones, DURANTE, Juliana Baggattini, VIEGAS JUNIOR, Tadeu Fraga. Relações públicas digitais: estratégias organizacionais na comunicação de crise. Revista Caderno de Comunicação Santa Maria, v.23, n.1, art 8, p.2 de 20, Set/Dez, 2019.
MALDONADO, Tomás. Memoria e conocimiento. Sobe los destinos del saber em la pespectiva digital. Barcelona: Gedisa, S. A., 2007.
MARCUSE, Herbert. Eros e civilização. Uma interpretação filosófica do pensamento de Freud. 8 ed. Rio de Janeiro, LCT, 2013.
MARTINS, Gilberto de Andrade. Manual para elaboração de monografias e dissertações. 2 ed. São Paulo: Atlas, 1994.
MATTELART, Armand e Michéle. História das teorias da Comunicação. 7 Ed. São Paulo: Loyola, 2004.
MENDES FILHO, Luiz, Mills, ANNETTE M., TAN, Felix B. & MILNE, Simon. Empowering the traveler: an examination of the impact of user-generated content on travel planning. Journal of Travel & Tourism Marketing, 2017. In: http://dx.doi.org/10.1080/10548408.2017.1358237/. Acesso em 30 de agosto de 2017.
MITTERMAYER, Thiago & SANTAELLA, Lúcia. Dialogismo no Facebook. In: Santaella, Lúcia. Sóciotramas. Estudos multitemáticos sobre redes digitais. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2016. p. 91-100.
PEIRCE, Charles S. Semiótica. 3 Ed. São Paulo: Perspectiva, 2005.
SÁ, Natália Coimbra de. A Baianidade como Produto Turístico: uma análise da ação dos Órgãos Oficiais de Turismo na Bahia. Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação (Intercom). [Acesso em 14 de abril de 2018]. In: http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2006/resumos/R1430-1.pdf /.
SPADARO, Antonio. WEB 2.0. Redes sociais. São Paulo: Paullinas, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores de textos aprovados pelos pareceristas de Cadernos de Comunicação cedem automaticamente e sem qualquer tipo de ônus o direito à primeira publicação do material submetido.