Media Archeology and "excavation" on Twitter: the birth of #Rio2016 hashtag

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2316882X32828

Keywords:

Media Archeology, hashtag, Twitter, #Rio2016

Abstract

The media archeology is a concept that aims to understand the cultural processes through the excavation of media records. This article aims to identify how the hashtag #Rio2016 was created. Tools were used in an "archeological action" that sought digital records on websites to determine the sequence of appearance of the hashtag on Twitter. Based on media archeology concepts, the records retrieval process is presented, as well a reflection about the recovered data.

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Author Biographies

Carlos Roberto Gaspar Teixeira, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS

Doutorando em Comunicação Social na Escola de Comunicação, Artes e Design - Famecos. Mestre em Comunicação Social pela Escola de Comunicação, Artes e Design - Famecos.

Roberto Tietzmann, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS

Doutor em Comunicação Social pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Mestre em Comunicação Social pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Professor Adjunto dos programas de pós-graduação em Comunicação Social e Escrita Criativa. Coordenador do grupo de pesquisa ViDiCa - Cultura Audiovisual Digital.

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Published

2020-10-28

How to Cite

Teixeira, C. R. G., & Tietzmann, R. (2020). Media Archeology and "excavation" on Twitter: the birth of #Rio2016 hashtag. Cadernos De Comunicação, 24(2). https://doi.org/10.5902/2316882X32828

Issue

Section

Artigos