Cultura política y fake news en las elecciones presidenciales 2018 en Brasil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2175497770486

Keywords:

Political Culture, Connective Media, Fake news

Abstract

We reflect on the rise of Fake News during the last presidential elections and its relationship with Brazilian political culture. We reflect on the challenges for communication based on 1) the crisis on trust in political institutions and traditional media, as well as the rise of connective media; 2) the discontent with democracy and 3) the easiness for anybody to publish and share content in social media, without any responsibility on information accuracy, generating deregulation of the informational environment. We analyzed the data from 7th wave of the World Values Survey conducted in Brazil during 2018.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sofia Vizcarra Castillo, Universidade do Vale do Rio Sinos

Professora Assistente da Graduação em Relações Internacionais da Universidade do Vale do Rio Sinos (UNISINOS). Doutora em Sociologia e mestre em Ciência Política pela PUCP e bacharel em estudos ibero-americanos e mestre em Relações Internacionais por Sciences Po Paris. Membro do grupo “Pesquisa Mundial de Valores (WVS)” (UFRGS-CNPQ) e do grupo de Política Externa Peruana (PUCP). Tem experiência no setor público nas áreas de segurança pública e política de drogas.

Fabiana Piccinin, Universidade Federal de Santa Catarina

Profa. Departamento de Jornalismo (UFSC)
Profa. PPGJOR - Mestrado e Doutorado em Jornalismo (UFSC)

Henrique Carlos de Oliveira de Castro, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutor em Ciência Política. Professor na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) e professor convidado da Universidad Técnica Privada de Loja (UTPL), Equador. Diretor Nacional da Pesquisa Mundial de Valores (World Values Survey) no Brasil. Brazilian Fulbright Distinguished Chair in Democracy and Human Development, University of Notre Dame, EUA (2016). Pós-doutorado na École des hautes études en science sociales, Paris, França (2010-11). Estágio doutoral na Universidade de Michigan, EUA (1999). Ex-professor na Universidade de Brasília (UnB). Bolsista PQ CNPq - Nível 2.

References

ALLCOTT, Hunt; GENTZKOW, Matthew. Social Media and Fake News in the 2016 Election. Journal of Economic Perspectives, [s. l.], v. 31, n. 2, p. 211–236, 2017. Disponível em: http://pubs.aeaweb.org/doi/10.1257/jep.31.2.211.

ALMOND, Gabriel A.; VERBA, Sidney. The Civic Culture: Political Attitudes and Democracy in Five Nations. Princeton: Princeton University Press, 1963.

ARAÚJO, Bruno; PRIOR, Hélder. Framing Political Populism: The Role of Media in Framing the Election of Jair Bolsonaro. Journalism Practice, [s. l.], v. 0, n. 0, p. 1–17, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1080/17512786.2019.1709881.

AXFORD, Barrie; HUGGINS, Richard. Anti-politics or the triumph of postmodern populism in promotional cultures?. Javnost, [s. l.], v. 4, n. 3, p. 5–25, 1997.

BAPTISTA, João Pedro; GRADIM, Anabela. Understanding fake news consumption: A review. Social Sciences, [s. l.], v. 9, n. 10, p. 1–22, 2020.

BAQUERO, Marcello. Democracia Inercial: Assimetrias entre Economia e Cultura Política na América Latina. Porto Alegre: Editora UFRGS, 2018.

BAQUERO, Marcello; CASTRO, Henrique C. de; RANINCHESKI, Sônia M. (Des)confiança nas instituições e partidos políticos na constituição de uma democracia inercial no Brasil: o caso das eleições de 2014. Política & Sociedade, [s. l.], v. 15, n. 32, 2016.

BAQUERO, Marcello; RANINCHESKI, Sonia; CASTRO, Henrique Carlos de Oliveira de. A formação política do Brasil e o processo de democracia inercial. Revista Debates, [s. l.], v. 12, n. 1, p. 87–106, 2018.

CASTRO, Henrique Carlos de Oliveira de. É a confiança interpessoal um indicador confiável de democracia? Um estudo a partir dos resultados da Pesquisa Mundial de Valores (WVS) na América Latina. In: , 2009, Buenos Aires. II Congreso Latinoamericano de Opinión Pública. Buenos Aires: [s. n.], 2009.

CASTRO, Henrique de Oliveira de. New Social Networks and Unionism (or new clothings for new forms of doing politics. In: CONTEMPORARY UNIONISM: A NEW VIEW FOR THE TRADE UNION MOVEMENT. Sao Paulo: Selected Texts UGT/ CESIT, 2015. p. 180–189.

CASTRO, Henrique Carlos de Oliveira de; RANINCHESKI, Sonia; CAPISTRANO, Daniel. World Values Survey Brazil - Round Seven. (Data under embargo for disclosure according to the rules of the World Values Survey Association, www.worldvaluessurvey.org). Porto Alegre: [s. n.], 2018.

DAVIS, Stuart; STRAUBHAAR, Joe. Producing Antipetismo: Media activism and the rise of the radical, nationalist right in contemporary Brazil. International Communication Gazette, [s. l.], v. 82, n. 1, p. 82–100, 2020.

DIJCK, José van. La cultura de la conectividad. Buenos Aires: Siglo XXI Editores, 2016.

DUNKER, Christian. Subjetividade em tempos de pós-verdade. In: DUNKER, Christian et al. (org.). Ética e pós-verdade. Porto Alegre: Dublinense, 2017. p. 144.

FERGUNSON, Niall. Polarização e postagens falsas: como as mídias sociais ganharam o dia. Fronteiras do Pensamento, Boston, 2017. Disponível em: https://www.fronteiras.com/artigos/polarizacao-e-postagens-falsas-como-as-midias-sociais-ganharam-o-dia.

FIGUEIREDO, Carlos. From Tactical Media to Coded Activism: Techno-determinism and Strategic Fails in Media Uses by Brazilian Progressive Social Movements in Bolsonaro’s Electoral Victory. [s. l.], v. 28, n. 2, p. 66–82, 2019.

HAYTHORNTHWAITE, Caroline; KENDALL, Lori. Internet and Community. American Behavioral Scientist, [s. l.], v. 53, n. 8, p. 1083–1094, 2010.

INGLEHART, Ronald. The silent revolution: changing values and political styles among Western publics. Princeton: Princeton University Press, 1977.

KAKUTANI, Michiko. A Morte da Verdade. Notas Sobre a Mentira na Era Trump. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2018.

KAPLAN, Andreas M.; HAENLEIN, Michael. Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media. Business Horizons, [s. l.], v. 53, n. 1, p. 59–68, 2010.

KEEN, Andrew. O culto do amador. Como blogs, MySpace, YouTube e a pirataria digital estão destruindo nossa economia, cultura e valores. Rio de Janeiro: Zahar, 2009.

LEVITSKY, Steven; ZIBLATT, Daniel. Como as democracias morrem. Rio de Janeiro: Zahar, 2018-. ISSN 1098-6596.

MARCONDES FILHO, Ciro. Comunicação e jornalismo: a saga dos cães perdidos. Sao Paulo: Hacker, 2000.

NETO, Antônio Fausto. Jornalismo, Mediaçoes e Redes: a circulação como objeto emergente. ÂNCORA - Revista Latino-americana de Jornalismo, [s. l.], v. 4, n. 2, p. 42–56, 2017.

O’REILLEY, Tim; BATTELLE, John. Web Squared: Web 2.0 Five Years On. Cambridge: O’Reilly Media, Inc., 2009.

POWER, Thimothy J.; JAMISON, Giselle D. (Mis)Trust in Political Parties in Latin America. Comparative Sociology, [s. l.], v. 4, n. 1–2, p. 55–80, 2005.

PRIMO, Alex. Transformações no jornalismo em rede: sobre pessoas comuns , jornalistas e organizações; blogs, Twitter, Facebook e Flipboard. Intexto, [s. l.], v. 2, n. 25, p. 130–146, 2011.

RECUERO, Raquel; ZAGO, Gabriela. A Economia do Retweet. Redes, Difusão de Informações e Capital Social no Twitter. In: , 2011, Porto Alegre. Anais da XX Compós. Porto Alegre: [s. n.], 2011.

SANTAELLA, Lúcia; LEMOS, Renato. Redes sociais digitais. A cognição conectiva do Twitter. Sao Paulo: Paulus, 2010.

SODRÉ, Muniz. A narração do fato: notas para uma teoria do acontecimento. Petrópolis: Vozes, 2012.

TUCHMAN, Gaye. La objetividad como ritual estratégico: un análisis de las nociones de objetividad de los periodistas. CIC: Cuadernos de información y comunicación, [s. l.], n. 4, p. 199–218, 1999.

Published

2022-09-26

How to Cite

Castillo, S. V., Piccinin, F., & Castro, H. C. de O. de. (2022). Cultura política y fake news en las elecciones presidenciales 2018 en Brasil. Animus.Inter-American Journal of Media Communication, 21(46). https://doi.org/10.5902/2175497770486

Issue

Section

Free Articles